Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, June 30, 2018

1 MDB - SATU PENJELASAN PENDAKWAAN...

Pihak Kerajaan Malaysia telah menerima sebahagian kertas siasatan DOJ dan FBI, kita percaya resit dan rekod transaksi bank adalah tulin dan secara rasional transaksi bank adalah "genuine" kerana tiada sesiapa pun di dunia boleh mengubah atau memalsukan informasi yang dikendalikan oleh database dalam network banking.


Berdasarkan resit dan rekod perbankkan itu adalah disahkan wang RM2,6billion itu didapati dimasukkan ke akaun peribadi Najib oleh Tanore Finance Corporation yang dimiliki oleh Jho Low.

Penafian Najib bahawa wang tersebut adalah derma keluarga Diraja Arab dapatlah disimpulkan "rayuan terakhir" untuk mempertahankan dirinya yang sebenarnya tidak boleh dipertahankan lagi.

Sehubungan dengan itu, Perdana Menteri Tun M, dengan penuh keyakinan memberitahu wartawan, bahawa kes Najib, adalah jelas, punya bukti yang kukuh serta dokumen yang berkaitan.

Persoalan yang bermain di fikiran rakyat ialah, kalau dah ada bukti yabg kukuh, kena masih belum di bawa ke mahkamah?

Untuk pengetahuan semua, proses mendakwa Najib bukan lah seperti mendakwa seorang pencuri motorsikal.

Walaupun bukti yang di kumpulkan telah cukup jelas  tetapi keputusan Hakim Negara yang lalu , Mohd Appandi yang memutuskan Najib tidak bersalah perlu dibatalkan dahulu sebelum memulakan prosiding dakwaan kepada Najib.

Untuk membatalkan keputusan bekas Peguam Negara itu, bukanlah perkara mudah, dalam perlembagaan negara 145(3) setiap keputusan Peguam Negara adalah muktamad dan tidak boleh di ulang bicara atau di buka kes baharu dimana mana forum.

Ini bermaksud, Najib tidak lagi boleh didakwa keatas kes ini, namun, kita melantik TT bukan kerana racist, bukan kerana memandang rendah bangsa lain, tetapi beliau seorang peguam yang mahir dan tahu selok belok Perlembagaan, kerana itu org yang berkemahiran sebegini dipertanggungjawabkan untuk membatalkan keputusan yang lalu, tambahan pula TT adalah antara peguam yang tersenarai antara 500 laws pratisional terbaik dunia.

Walaupun perkara ini yang sgt rumit dan teknikal yang mungkin tidak dapat dilihat oleh orang yang berada diluar kompenan perundangan, tetapi TT sedang dalam proses terakhir untuk mencabar keputusan Appandi itu dan pasti akan berjaya membuka kembali kes 1 MDB ini. 

Rakyat yang begitu ghairah bertanya dan tidak sabar melihat Najib di bicarakan diminta bersabar, bukan niat Kerajaan Malaysia sengaja melenggahkan kes ini tetapi kita perlu melalui berbagai proses teknikal untuk mengugurkan keputusan Appandi dahulu.

Persoalannya, bila? Dan bagaimana? Jawapan secara am dapat saya katakan, hanya beberapa minggu sahaja lagi Najib akan bawa kemuka pengadilan.

Bagaimana kalau TT tidak berjaya mengugurkan keputusan AG yang lalu? Perkara ini tidak akan berlaku, walaupun sudah termaktub dalam perlembagaan kehakiman negara, ada ruang yang luas dan peluang yang cerah utk membatalkan keputusan Appandi kerana melibatkan intergriti bekas AG terdahulu dan biasness yang melanggar prinsipal nature of justice. 

Kesimpulannya..Najib tak akan terlepas dan jangka masa beliau di dipenjarakan kemungkinan mencecah 10 ke 20 tahun atau lebih.

Anda boleh share atau copy bagi menjelaskan duduk perkara sebenar kalau ada sesiapa yang bertanya. 

Selama ini saya hanya membaca dan berdiam diri dengan soalan soalan dari rakyat kerana beranggapan mereka yang bertanya adalah orang awam yang tidak mengetahui proses perundangan.

Tkasih.
Dr. Halim.J

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA