Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, April 2, 2018

PRUXIV - MELAYU JADI REBUTAN PH DAN PAS



IPOH, 1 April - Dengan Barisan Nasional yang mengetuai hanya tiga kerusi, Pakatan Harapan (PH) berharap untuk mengayunkan pengundi Melayu untuk membantu memenangi negeri yang sebelum ini dimenangi sebagai Pakatan Rakyat - walaupun hanya 11 bulan - pada 2008. 

PH berharap untuk 5 peratus ayunan dalam suara Melayu, dengan wakil ketua biro PKR Perak Tan Kar Hing mengatakan ia akan membawa kepada pakatan Pembangkang memenangi antara 35 dan 40 kerusi. 

 "Pada tahun 2013, tidak ada skandal. Tetapi sekarang orang terjejas oleh kenaikan harga yang dibawa oleh GST. Mereka mengadu kos sara hidup, "kata penyandangnya, Simpang Pulai, merujuk kepada Cukai Barangan dan Perkhidmatan. 

 "Sekiranya kita dapat mengekalkan 75 peratus sokongan China dan 60 peratus sokongan India yang diperoleh pada pilihan raya umum ke-13, ditambah dengan swing dalam pengundi Melayu, kita boleh menang Perak," katanya. 

Ketua Pegawai Eksekutif Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Tan Sri Tan Sri Faizal Azumu berkata orang Melayu akan menjadi faktor utama pilihan raya umum ini. 

 "A tsunami Melayu akan melihat Barisan Nasional (BN) dihapuskan," kata Faizal, yang juga ketua PH Perak. 

 Sementara itu, rakan sejawatannya di Parti Amanah Negara, Asmuni Awi, berkata parti itu mensasarkan 35 peratus pengundi Melayu untuk memenangi Perak. 

 "Sukar tetapi tidak mustahil," katanya, sambil menambah bahawa parti itu yakin akan memenangi 12 kerusi yang mereka akan bertanding. 

 Tan berkata keyakinan PH berpunca dari maklum balas yang diberikan oleh rakyat apabila para pihak pergi ke tanah dan bertemu dengan mereka.

 "Pengundi Melayu luar bandar lebih mudah menerima kami sekarang. Pada pilihan raya lepas, kami akan dikejar apabila kami mendekati mereka tetapi sekarang mereka mengalu-alukan kami dengan tangan terbuka. Mereka juga mengambil risalah dan kalendar, "katanya. 

 Satu lagi contoh bagaimana pengundi Melayu menerima parti Pembangkang adalah dua perhimpunan politik yang dianjurkan di Felda Besout, katanya.

 "Kali terakhir, kami tidak akan dibenarkan masuk tetapi kini bukan sahaja kami mempunyai dua ceramah sejak awal tahun ini, kedua-dua ceramah 'menyaksikan jumlah besar," tambah Tan. 

 PAS membentangkan halangan 

 Bagaimanapun, apabila PH berhasrat mengundi undi Melayu, ia mungkin menghadapi masalah yang dihadapi oleh PAS parti Islam, yang memegang empat kerusi Dewan Undangan Negeri dari Pakatan Rakyat. 

 Ini datang sebagai sumber PH kepada Mail Melayu bahawa pakatan itu bimbang terhadap kerusi Hutan Melintang, di mana Kesavan Subramaniam PKR memenangi majoriti 1,240 undi pada 2013. Melayu membentuk 49 peratus pengundi. 

 Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria juga menyatakan keyakinan bahawa ia akan memenangi 30 daripada 42 kerusi yang akan bertanding, malah menentang pertarungan tiga penjuru dengan PH dan BN.

 "Pakatan tidak dapat memperoleh sokongan majoriti," kata Razman sambil menambah bahawa pertaruhan terbaik untuk PH untuk memenangi kerusi adalah di kawasan dengan lebih 50 peratus pengundi Cina. 

 Bagaimanapun, Faizal berkata PH tidak menolak PAS di negeri ini. 

 "Mereka boleh bermain spoiler tetapi pengundi pintar dan saya percaya mereka boleh mengenali spoiler apabila mereka melihatnya. Apabila orang mahu perubahan, mereka akan memastikan undi mereka dikira, "katanya. 

 Asmuni berkata PAS gagal mempromosikan pendiriannya terhadap isu-isu kebangsaan, tetapi lebih daripada itu tidak menjelaskan dakwaan kononnya dengan Umno. 

 "Mereka telah berkahwin di Thailand, belum lagi mendaftarkan perkahwinan mereka di sini," katanya. 

 Pada tahun 2013, 10 kerusi negeri dimenangi dengan majoriti kurang daripada 1,000 undi: Selama, Selinsing, Kuala Sepetang, Kamunting, Lubuk Merbau, Manjoi, Bukit Chandan, Manong, Pasir Panjang dan Rungkup. 

 Faizal menegaskan bahawa pakatan pemerintah telah semakin kehilangan pengaruhnya sejak 2008 apabila ia jatuh kepada Pakatan Rakyat, memandangkan lapan kerusi yang dimenanginya pada 2013 adalah dengan majoriti "sangat tipis".

 "Semua ini menunjukkan bahawa Perak bukanlah kubu kuat BN dan pembangkang perlahan-lahan tetapi pasti membuat kemajuan besar. 

 "Saya ikhlas percaya rakyat Perak mahu perubahan. Mereka telah menginginkan perubahan sejak 2008. Jika pertandingan itu adil, kemungkinan kemenangan PH adalah nyata, "tambahnya. ~ Themalaymailonline

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA