Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Thursday, November 23, 2017

KDNK 6.2, TAPI KENAPA RAKYAT GELISAH?


PETALING JAYA: Seorang ahli akademi hari ini bersetuju dengan Perkasa yang mengatakan majoriti rakyat yang hidup bawah garis kemiskinan adalah Bumiputera. 








Prof Emeritus di Universiti Sains Malaysia, Mohamed Ghouse Nasuruddin,  - gambar - berkata keadaan itu disebabkan kegagalan menyampaikan peruntukan ekonomi. 


Beliau berkata kerajaan mempunyai wang tetapi tidak menggunakannya dengan baik. Kerajaan sepatutnya memotong peruntukan untuk “perkara yang tidak perlu” seperti berbilion ringgit yang diperuntukkan kepada Jabatan Perdana Menteri, dan menggunakannya untuk perkara lebih baik. 



Ghouse berkata walaupun kerajaan cuba membantu golongan Bumiputera miskin, terutama di kawasan luar bandar, kebocoran dan kelemahan dalam mekanisme penyampaian menyebabkan ramai Bumiputera bergelut mencari nafkah. 




“Kalau kamu ke Kelantan, Terengganu, atau sesetengah kawasan di Pulau Pinang, kamu boleh nampak ramai orang miskin. Peruntukan yang sepatutnya disalurkan kepada mereka tidak sampai kepada rakyat kerana ada kecacatan pada mekanisme penyampaian.




 “Pihak berkuasa pula tidak peduli. Ahli politik, ke mana sahaja mereka pergi, diletakkan dalam keadaan yang diadakan. Kerana itu, mereka sebenarnya tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku di bawah,” katanya kepada FMt. 




Turut tidak membantu ialah pihak berkuasa enggan mengakui masalah di lapangan, sebaliknya lebih gemar menutup masalah itu, katanya. 




Beliau memberi contoh penekanan Bank Negara Malaysia pada pertumbuhan ekonomi 6.2% pada suku tahun ketiga 2017. 




Beliau berkata meskipun bank pusat menggambarkan keadaan ekonomi yang baik, rakyat di bawah melihat keadaan yang berbeza.




 “Ahli politik perlu turun padang dan tengok sendiri keadaan sebenar di bawah, kerana di bawah majoriti Bumiputera, termasuk di Sabah dan Sarawak, mengalami masalah kewangan. 




“Orang Melayu contohnya lebih bertani. Mereka bekerja di luar bandar tetapi kerana kekurangan prasarana, pulangan tidak besar.”




 Ghouse berkata kebanyakan prasarana disediakan di kawasan bandar dan begitu juga kebanyakan pembangunan, menyebabkan warga desa tidak diberi prasarana secukupnya. 



Beliau berkata bantuan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) tidak banyak membantu seperti yang kerajaan sangkakan. Bantuan itu tidak mencukupi untuk rakyat menangani kenaikan harga barangan dan kadar inflasi, katanya. 




“Salurkan wang itu kepada sektor yang sangat diperlukan. Tetapi kita benar-benar perlukan profesional untuk lakukan tinjauan dan cari cara terbaik memperuntukkan dana itu. 



“Kita ada wang, tetapi kita tak gunakan untuk manfaat rakyat.”


Nawar Firdaws 
November 22, 2017 
Cheap Offers: http://bit.ly/gadgets_cheap

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA