Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, February 24, 2017

CHINA - MALAYSIA - SIAPA YANG AKAN KENA


Permulaan Monopoli China di Malaysia Telah Bermula…



 - 21 Feb 17


View 1,626 : 257
A. Kadir Jasin dalam blognya menulis bahawa kebimbangan Dr Mahathir tentang monopoli syarikat dan pekerja China dalam projek yang mereka biayai di Malaysia adalah berasas kerana ia mempunyai rekod “mendahulukan China” atau “China first”.
Beliau turut menyatakan bahawa terdapat banyak bukti menunjukkan bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad betul kerana memberi amaran terhadap bahaya terlalu bergantung dari segi ekonomi di China.
“Cara China menjalankan perniagaan dengan memonopoli dan diasaskan kepada konsep ‘China first’  iaitu berpaksi kepada prinsip China zaman purba apabila masyarakat Cina menganggap mereka adalah pusat bumi,” katanya.
Kadir mendakwa salah satu contoh kaedah perniagaan monopoli China ialah projek berterusan memulihkan bangunan warisan untuk menempatkan cawangan Bank of China di Pulau Pinang.
Menunjuk kepada gambar papan tanda yang dipaparkan di blog beliau, beliau menulis: “Apa yang kamu lihat?
“Anda lihat papan tanda yang sangat cantik, mengumumkan kerja pemulihan bangunan warisan yang tidak lama lagi akan menjadi bank China cawangan Pulau Pinang yang ditubuhkan di Malaysia.
“Kecuali nama bank China, papan tanda menggunakan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.
“Tetapi melihat dengan teliti syarikat yang terlibat dalam projek ‘pemuliharaan’ (pemulihan). Ingat, ini adalah projek pembinaan kecil.
“Siapakah arkitek utama? Lo dan tiba-tiba, ia tidak lain daripada Pei Partnership Architects of Park Avenue, New York. Arkitek utama Pei Partnership ialah tidak lain adalah Ieoh Ming Pei Le Grand Louvre yang masyhur.
“Sekarang lihat dengan teliti lajur terakhir yang menyebut ‘kontraktor’. Ingat ini bukan kerja bilion ringgit; paling tidak pun RM15 juta. Tetapi siapa kontraktor?
“Ia adalah China State Engineering Construction (M) Sdn Bhd. Ini syarikat yang ditubuhkan di Malaysia, anak syarikat China State Construction Engineering Corporation, menurut Wikipedia, syarikat ke-3 terbesar pembinaan di dunia dan kontraktor am ke-20 terbesar dari segi jualan di luar negara.”
Beliau seterusnya mempersoalkan kemungkinan China menganugerahkan projek berbilion ringgit diperoleh di Malaysia, seperti Landasan Kereta Api Pantai Timur (ECRL), kepada kontraktor tempatan, apabila kontrak projek biasa seperti pemulihan dan penukaran bangunan warisan dianugerahkan kepada syarikat China.
“Jika kita tidak bodoh atau ejen komisen kepada syarikat China, kita pasti tahu melakukan perniagaan dengan China tidak sama menjalankan perniagaan dengan Amerika Syarikat, Eropah dan Jepun. Atau, dalam hal ini, dengan mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi pelbagai parti.”
Ini kerana hanya ada satu pihak di China – Parti Komunis China (PKC) – dan ia memiliki hampir semua aset ekonomi dan perindustrian China,” tegasnya.
Sejak beberapa dekad lalu, beliau menyatakan, PKC menjadi konglomerat perniagaan terbesar di dunia.
Dan ia menjalankan perniagaan dengan negara lain di dunia sama seperti seperti cara ia dikawal kerajaan dan tentera di China. Bukti bagi amaran beliau mempunyai asas yang kuat ada “di mana-mana”, katanya.
“Apabila Dr Mahathir memberi amaran mengenai bahaya terlalu bergantung kepada China dari segi ekonomi dan ketenteraan, golongan propoganda pro Najib pro menghentam beliau,”
“China menganggap setiap negara yang berhutang sebagai hamba dan pihak bawahan. Ia adalah satu dakwaan yang keras tetapi benar.”

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA