Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, December 27, 2015

TAFSIRAN IKUT SELERA....







MENYALAHGUNAKAN/SALAH TAFSIR HADIS TENTANG HUKUM 
KEWAJIPAN BERJEMAAH UTK KEPENTINGAN PARTI POLITIK TERTENTU. 
OLEH CHE IBRAHIM MOHAMED

Tindakan mengkafirkan kumpulan yang berbeza pandangan  dan menghalal pertumpahan darah - sila klik di sini 


Akhir2 ini terlalu ramai lebai dan mereka yg merasakan diri mereka ulama telah menyalahgunakan hadis Rasulullah SAW berhubung kewajipan berjemaah dan dgn sengaja mentafsirkan secara salah hadis2 tersebut utk menghukum kumpulan yg mereka tidak senangi. 


Alangkah aib dan besarnya dosa golongan ini sanggup mengguna kan hadis2 nabi secara salah demi meraih keuntungan politik kumpulan mereka. 

 Tidak ada sesiapa pun meragui dan menolak kesahihan hadis Nabi SAW memerintahkan ummatnya beriltizam dgn Jamaah Islam dan pemimpin mereka. Sabda Nabi SAW ketika menjawab soalan Abu Huzaifah Al Yamani sekiranya beliau berhadapan dgn zaman fitnah spt yg digambarkan oleh Rasulullah saw, lalu Baginda menyebut;


 تلزم الجماعة المسلمين وامامهم  

(Hendaklah kamu beriltizam dgn " Al Jamaah Al Muslimin " dan pemimpin mereka)  

Perintah wajib beriltizam dgn jamaah muslimin ini telah diikuti dgn beberapa hadis lain yg menjelaskan tentang hukum mereka yg menentang atau keluar drp jamaah muslimin, iaitu: 


 i. Wajib dibunuh atau diperangi ( فاقتلوه )  

ii. Terkeluar drp ikatan Islam (خلع ربقة الاسلم من عنقه ) 
 iii. Mati dlm keedaan jahiliah (مات ميتة جاهلية ) Hadis2 ini telah disalahgunakan dan telah ditafsirkan secara salah kerana kegagalan mereka ini membezakan antara " jamaah muslimin" dengan "jamaah islamiah" atau gerakan Islam.

  Imam Al Syaatibi ketika mentafsir makna perkataan " Al Jamaah Al Muslimin" adalah merujuk kpd lima (5) maksud yg popular:

 a) Kumpulan ramai drp sahabat Nabi saw, 


 b) Ulama Mujtahid, 


 c) Ijma' Ulama,  


d) Jamaah Sahabat Nabi saw, 


 e) Ahli Sunnah yg duduk di bawah satu pemerintahan Islam. 


 Penentangan dan sikap sesetengah individu yg keluar drp ketaatan dan menggabung diri drp jemaah di atas adalah wajar sekali dihukum bunuh dan diperangi, atau sekiranya mereka mengambil sikap utk tidak bersama dgn jamaah ini, adalah wajar mereka disifatkan sbg mati dlm keedaan jahiliah kerana kehidupannya yg masih bercirikan jahiliah, tidak tunduk dan patuh kpd mana2 kerajaan atau kumpulan yg berdaulat.





Namun menghukum seorang muslim yg lain semata2 kerana keengganan atau sikap mereka tidak menggabungkan diri atau keluar dari gerakan islam yg berbagai2 dlm dunia Islam hari ini adalah satu hukuman yg tidak adil dan terkeluar drp maksud asal hadis2 diatas. Kita ada berbagai gerakan dan pertubuhan yg mewakili berbagai2 bidang dan ruang perjuangan spt dakwah, politik, tasawwuf, seni, kemahiran dsbnya. 

 Gerakan Islam atau jamaah islam hanyalah sbg alat utk membentuk sebuah Jamaah Muslimin yg berdaulat.


  Ianya diwakili oleh berbagai jamaah dlm berbagai cabang perjuangan dan bidang Islam sbg alat perjuangan. Wpun gerakan Islam yg digerakkan melalui satu wadah dan jamaah adalah suatu yg paling baik dan berkesan, namun kadangkala ianya memang tidak dapat dielakkan kerana latar belakang masyarakat dan persekitaran yg berlainan.  



Pas hanyalah satu parti politik yg ditubuhkan mengikut kehendak undang-undang negara sbgmana parti2 politik dan pertubuhan yg lain, kalaupun berbeza hanyalah disudut dasar perjuangan dan pendekatan yg digunakan. 


Sebagai sebuah parti politik, ianya jauh sekali dan mustahil utk berfungsi sbg jamaah muslimin yg memungkinkan siapa saja tidak bersama Pas boleh diperangi dan dihukum bunuh atau boleh menyebabkan sesaorang itu terkeluar drp Islam jika tidak bersama Pas. Bagaimana pula sekira ABIM, ISMA atau IKRAM dan TABLIGH membuat dakwaan yg sama kerana mereka juga berjuang dan bekerja utk Islam??


 Petikan dari Perlembagaan PAS yang jelas menyatakan ahli boleh berhenti sebagai ahli ... 
Jgn kelirukan masyarakat dgn menyamakan sebuah gerakan Islam sbg sebuah jamaah Islam yg wajib diberi bai'ah dan wala' yg tidak berbelah bagi. Jika Perlembagaan Pas sendiri membenarkan ahlinya keluar pas, membenarkan ahlinya dibuang atau dipecat drp Pas dan memberi pilihan kpd mana2 orang islam yg akil balligh utk bersama atau tidak dgn Pas, maka dimanakah kewajarannya utk kita menghukum sesiapa yg keluar drp Pas atau enggan menjadi ahli Pas sbg terkeluar drp Islam yg wajib dibunuh, dimanakah kewajarannya utk kita hukumkan sesiapa yg tidak bersama Pas, sekiranya mati, maka matinya sbg mati jahiliah???


Takutlah kpd amaran Allah dan Rasulnya drp menjadi mereka yg menjual agamanya dgn dunia, menjual ayat2 Allah dan hadis nabi utk kepentingan puak dan kumpulan tertentu, yakinlah Jamaah Muslimin yg disebut dlm hadis2 kewajipan berjamaah tidak sama sekali merujuk kpd gerakan islam, badan2 dakwah atau parti politik yg hanya sekadar alat perjuangan, bukan aqidah perjuangan yg wajib iltizam. ~ sumber 

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA