Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, September 6, 2015

MERDEKA, MERDEKA, MERDEKA MERDEKA KAH KITA

BENARKAH KITA

Bebas dari sistem penjajah?


Penting mendapat kuasa pemerintahan sekurang-kurangnya simple majoriti di Parlimen tetapi apakah asas pembentukan kuasa itu?

UMNO/Barisan Nasional (BN) sudah tidak boleh dipercayai untuk mentadbir negara ini dengan slogan nasionalismenya, perjuangan bangsa, agama dan negara kerana ia hanya menjadi slogan retorik untuk meraih undi dalam pemilihan parti itu dan dalam pilihan raya semata-mata untuk memenangi hati orang ramai.


Parti-parti pembangkang diharapkan dapat mengambil alih tugas BN dalam pilihan raya umum ke 14 nanti apabila diberi mandat oleh rakyat.

Tetapi apakah asas pemerintahan negara yang mahu dilaksanakan oleh parti-parti pembangkang? Apakah liberalisme, nasionalisme seperti UMNO, sosialisme atau lain-lain?

Atau ia masih kabur, parti-parti pembangkang masih mencari-cari asas untuk meletak masa depan rakyat dan negara ini lebih cemerlang dalam semua hal, jauh lebih baik dari pemerintahan BN.

Penulis tidak nampak apa asas sesungguhnya difikirkan relevan oleh parti-parti pembangkang untuk memenuhi aspirasi rakyat bebas dari belenggu UMNO/BN.

Ya benar, rakyat mahukan ketelusan dalam tadbirurus negara, tanpa rasuah, pentadbiran adil kepada semua pihak, undang-undang yang memberi keadilan kepada semua termasuk orang yang dihukum bersalah dan berbagai perkara lain lagi.

Katakan, Perlembagaan Persekutuan menjadi asas pentadbiran demokrasi berparlimen negara, segala tindak tanduk rakyat dan kerajaan mestilah berasaskan kepadanya.

Jika ini asasnya kenapa BN tidak berupaya mempamerkan keluhuran perlembagaan setelah lama memerintah negara sejak merdeka, sudah lebih dari 50 tahun?

Semakin hari corak pemerintahan semakin merosot dan terakhir negara dibebani hutang mencecah beratus billion ringit dengan Presiden UMNO sebagai Perdana Menteri Malaysia.

UMNO yang mahu menjaga ketuanan Melayu semakin hari menjadikan orang Melayu sebagai hamba untuk mengaut harta negara untuk pemimpin mereka, lebih teruk dari harta rampasan perang dan demi mengekal survival parti itu yang diibaratkan sebagai  'hidup segan mati tak mau'.

Parti itu pernah matipun satu ketika dahulu dan sejarah tidak pernah menipu manusia sekali-kali.

Justeru, apakah perlembagaan boleh ditafsirkan sesuka hati menurut dasar parti pemerintah? Jika nasionalisme menjadi teras kerajaan BN maka perlembagaan ditafsir mengikut tafsiran nasionalisme.

Begitulah sebaliknya jika sosialisme, liberalisme, sekular prograsif dan lain-lain diangkat menjadi fahaman pemerintah negara, apakah semua itu  bersesuaian atau perlembagaan negara boleh sesuka hati ditafsirkan menurut kehendak pemerintah sebab kuasa di tangan mereka setelah rakyat mengizinkan mereka berkuasa?

Atau perlembagaan itu perlu dipinda mengikut kesesuaian dan kehendak parti pemerintah?

Jika ini boleh dibuat, di saat diperlukan maka takrifan mengenai, ketelusan, tadbirurus negara yang baik, rasuah, salahguna kuasa dan keadilan undang-undang mestilah dinilai dengan tepat, rasional, sesuai dengan sifat fitrah manusia yang serba kekurangan.

Jika tidak, perlembagaan negara boleh ditafsirkan sewenang-wenang bahkan boleh diperalatkan untuk menjayakan sesuatu cita-cita pihak yang berkuasa sama ada dengan sokongan rakyat atau tidak sebagaimana dilakukan oleh BN selama ini.

 Penulis percaya ia tidak mustahil boleh dilakukan oleh parti-parti lain ketika mereka memerintah.

Tanpa prajudis, sudah pasti ada kelemahan yang termaktub dalam perlembagaan negara kerana ia ciptaan manusia yang serba kekurangan.

Dengan sebab kelemahan inilah negara menghadapi kemelesetan segala-galanya di bawah BN.

Negara perlu diubah dari segala bentuk termasuk Perlembagaan Negara. Negara perlu dimerdekakan dari sistem penjajah Inggeris kepada sistem Islam yang syumul mendapat jaminan rahmat untuk sekalian alam dari Allah SWT.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA