Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, October 12, 2014

HUTANG NEGARA - POKEK RAKYAT DI JADIKAN SASARAN

Sejak kerajaan mengumumkan kenaikan harga minyak petrol dan diesel sebanyak 20 sen seliter, bukan saja stesen minyak dibanjiri dengan kenderaan, malah laman sosial juga sarat dengan kecaman terhadap keputusan yang dianggap tidak bijak dan membebankan rakyat itu.

Dengan mengumumkan kenaikan itu hanya tiga hari sebelum umat Islam menyambut Hari Raya Aidil Adha yang pastinya akan melonjakkan peningkatan harga barang-barang keperluan serta menambah lagi jumlah perbelanjaan, kerajaan berslogankan mendahulukan rakyat pimpinan Najib Razak seakan-akan sudah tersasar jauh daripada apa yang selalu mereka laungkan.

Bukan saja kenaikan itu yang dipertikaikan kerana beberapa laporan media antarabangsa menyebut harga minyak dunia sedang menurun ketika ini tetapi juga masa kenaikan itu yang hanya tiga hari sebelum sambutan Hari Raya Korban turut dianggap tidak sesuai sama-sekali.

Apakah kerajaan tidak prihatin lagi kepada rakyat? Kenapakah kerajaan tidak boleh menunggu seminggu dua lagi untuk mengumumkan kenaikan itu?

Di media sosial, ramai yang meluahkan kemarahan mereka. Bulan saja penggiat media sosial pro pembangkang yang mengambil kesempatan ini untuk membelasah lagi kepimpinan Najib Razak, malah ramai juga yang pro kerajaan turut meluahkan perasaan yang sama. Semua mereka berpendapat kenaikan itu tidak wajar, selain masanya juga tidak sesuai.

Terdapat juga yang menyindir Najib dan kerajaan berikutan kenaikan itu seperti memberi petua menjimatkan minyak kereta dan bagaimana untuk memastikan penanda minyak sentiasa di garisan F yang dibuat dalam bentuk lawak jenaka. Ada pula yang mentafsirkan BR1M 2.0 dengan maksud "Beratur Ramai-ramai Isi Minyak 20 sen".

Yang memerli Najib dan kerajaan dengan mengucapkan terima kasih dan tahniah juga ramai atas tindakan menaikkan harga minyak, antaranya ialah bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin.

Ustas Kazim Elias, penceramah agama yang sebelum ini menolak lantikan sebagai Ahli MT UMNO oleh Najib adalah antara yang paling awal meluahkan perasaan tidak setuju dengan kenaikan harga minyak ini serta meminta kerajaan mengkajinya semula atas dasar prihatin terhadap rakyat yang berpendapatan rendah.

Di kalangan pemimpin kerajaan pula, walaupun media sosial seharusnya menjadi medium mendekatkan interaksi antara pemimpin dengan rakyat, tetapi kenaikan harga minyak malam tadi telah menyebabkan mereka senyap sunyi dan "tidur awal" lantaran mengelak untuk berhujah dengan kemarahan rakyat. Jelas bahawa tidak ramai pimpinan kerajaan yang berani mempertahankan tindakan kerajaan itu dan berhujah secara terbuka.

Hanya Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan yang tampil cuba merasionalkan kemarahan rakyat dengan menulis di twitternya "Ron95 sebenar pasaran RM2.58 seliter. Harga di Malaysia RM2.30. Subsidi kerajaan 28 sen seliter. Diesel sebenar 2.52. Msia 2.20. Subsidi 32 sen. Tq."

Namun sebenarnya bukan harga pasaran minyak dan jumlah subsidi yang diberikan kerajaan atau jumlah RM2 billion subsidi yang diperuntukkan kerajaan yang menjadi isu dan boleh meredakan suhu marah rakyat, tetapi hal paling besar ialah kenapakah Najib bersetuju dengan kenaikan yang dianggap tinggi dan dilakukan menjelang Hari Raya Korban pula?

Apakah kerajaan sudah kekeringan kantung kewangannya sehingga tidak sabar-sabar mahu mengurangkan subsidi rakyat? Kalau kerajaan kekurangan wang yang memberi erti prestasi ekonomi tidak membersangkan, bagaimana pula diumumkan baru-baru ini ekonomi negara berkembang sebanyak 6.4 peratus?

Logiknya jika ekonomi makin berkembang yang tentunya diikuti dengan bertambah kukuhnya kewangan negara, tentulah kerajaan tidak begitu terdesak memotong subsidi untuk rakyat bawahan.

Walaupun ada yang meletakkan punca kenaikan ini berdasarkan saranan Pemandu yang dipimpin oleh Idris Jala, kata putus membenarkan kenaikan itu tetap di tangan Najib Razak selaku Perdana Menteri. Hanya jika Najib bersertuju dengan kenaikan yang dicadangkan itu, barulah ia akan dinaikkan.

Menaikkan harga minyak dan mengurangkan subsidi rakyat bukanlah kali pertama dilakukan Najib. Ia sudah banyak kali dilakukan sebelum ini. Alasan klise yang selalu diberikan ialah untuk meningkatkan daya saing rakyat dan memberi ruang ekonomi berkembang dengan lebih baik.

Tetapi memotong subsidi yang menyebabkan harga minyak naik tanpa angin dan tanpa ribut serta menjelang musim perayaan bagi umat Islam bukan saja tidak meningkatkan daya saing dan perkembangan ekonomi, bahkan tidak lain adalah manifestasi wajah dan warna hati sebenar Najib sebagai anak bangsawan yang tidak memahami derita dan kesusahan rakyat terbanyak di negara ini.

Sementara beliau dan keluarga teus bermewah dengan pelbagai kemudahan yang ditanggung rakyat melalui cukai rakyat, sedikit demi sedikit rakyat disengsarakan dengan pelbagai beban dan kenaikan yang dipaksakan. Sebagai anak bekas Perdana Menteri yang sejak lahir dilimpahi kemewahan, bukan saja kesusahan tidak pernah dirasainya, pemahaman mengenai erti derita dan kemiskinan juga tidak sama dengan mereka yang pernah mengalaminya.

Setelah enam tahun berlalu, kesilapan memilih anak bangsawan sebagai Perdana Menteri nyata makin ketara. Negara tidak harus mengulangi lagi kesilapan ini. Anak, cucu atau menantu Perdana Menteri tidak seharusnya lagi diberi ruang memimpin negara ini jika kehidupan rakyat bawahan dan marhaen ingin benar-benar difahami, diperjuangkan dan dibela.
Poket Rakyat Digodam: 
Inilah Padahnya Bila Anak Bangsawan Jadi PM

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA