Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Thursday, October 2, 2014

HUTANG NEGARA - BAYAR DENGAN MENGURANGKAN SUBSIDI

Pengurangan subsidi bantu kurang hutang kerajaan BN yang boros

SHAH ALAM - ​Pengurangan subsidi sebanyak 20 sen ke atas petrol RON95 dan diesel bertujuan mengurangkan hutang yang ditanggung kerajaan Malaysia.

Pakar Ekonomi Pusat Pengajian Ekonomi, Kewangan dan Perbankan, Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Datuk Dr Amir Hussin Baharuddin berkata​, pengurangan tersebut dilakukan kerana kerajaan menyasarkan had hutang negara tidak melebihi 55 peratus daripada Kadar Keluaran Negara Kasar (KDNK).
Menurutnya, sebagai strategi pengurusan berhemat dalam mengurus kewangan negara, kerajaan juga berusaha mengurangkan defisit fiskal kepada tiga peratus.
"Sasaran kerajaan ialah untuk cuba mendapatkan bajet yang seimbang pada tahun 2020 mendapatkan perolehan sama rata dengan apa yang telah dibelanjakan.
Semalam, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengumumkan subsidi petrol RON95 dan diesel dikurangkan sebanyak 20 sen seliter berkuat kuasa 12.01 pagi, 2 Oktober 2014.

Dengan ini harga runcit baharu bagi petrol RON95 ialah RM2.30 seliter dan diesel RM2.20 seliter.

KPDNKK berkata, pemberian subsidi perlu lebih bersasar dan tidak secara pukal, yang menyebabkan bukan warganegara Malaysia, termasuk pelancong asing, turut menikmati subsidi diberikan kerajaan.

​Amir ketika mengulas lanjut berkata,  penarikan semula subsidi minyak ​tersebut juga dilakukan ​demi  mengurangkan penyeludupan minyak ke luar negara, khususnya negara jiran seperti Singapura dan Thailand.

Ujar beliau, kerajaaan perlu memastikan pemberian subsidi minyak yang ditanggung kerajaan diberikan sepenuhnya kepada rakyat dan tidak disalurkan ke negara jiran.
“Kalau kerajaan nak berikan subsidi, biarlah rakyat yang menerimanya. Contohnya, subsidi Malaysia tidak harus digunakan sewenangnya oleh rakyat Singapura.

“Rakyat Singapura sewenangnya membeli dan menyeludup minyak ke negara mereka kerana minyak mereka lebih mahal dari minyak kita, jika harga petrol dan diesel dinaikkan, jurang perbezaan harga antara negara jiran dan negara kita akan berkurangan,” jelasnya.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA