PENERBANGAN MH370 sudah lebih
dua hari hilang. Prognosisnya tentulah tidak positif. Jadi dalam kita berdoa
dan berharap, kita juga perlu realistik.
Daripada aspek apa pun dan
serapi mana pun kita mendalami tragedi ini, kita terpaksa mengakui bahawa
kehilangan pesawat Boeing 777 di Laut China Selatan itu adalah misteri luar
biasa.
Hatta sekiranya bangkai pesawat
itu ditemui sekalipun, penyiasatan bagi memastikan punca tragedi itu akan
mengambil masa.
Yang menjadi tanda tanya adalah
bagaimana sebuah pesawat yang begitu besar, begitu canggih, dengan rekod
keselamatan yang amat baik dan di tangan seorang juruterbang yang sangat
berpengalaman boleh hilang tanpa kesan, tanpa pesanan SOS, tanpa signal dalam
apa-apa bentuk pun.
Yang mengacau fikiran kita
adalah hakikat ia hilang di satu kawasan yang semakin hari semakin tegang
konfrontasi bersenjatanya.
Angkatan tentera Amerika
Syarikat, China, Taiwan, Vietnam dan Filipina semua meronda Laut China Selatan.
Mereka melakukan latihan di darat, laut dan udara.
Ingatan
saya kembali kepada
penembakan jatuh penerbangan 007 Korean Air oleh pesawat pejuang Rusia
pada
tahun 1983, tembakan peluru berpandu Tentera Laut Amerika ke atas
penerbangan 665 Iran Air (1988) dan pengeboman pesawat Pan Am 103 ketika
terbang
di ruang angkasa Lockerbie, Scotland (1988).
MAS sendiri telah mengalami
tragedi rampasan udara. Pada tahun 1977, pesawat Boeing 737-200 dengan nombor
penerbangan MH653 dirampas oleh orang atau orang-orang yang tidak dikenali dan
terhempas di Gelang Patah, Johor. Tragedi itu mengorbankan kesemua 93 penumpang
dan tujuh anak kapal.
Dalam kita menunggu jawapan dan
kepastian mengenai nasib penerbangan MH370, kita kena akui bahawa kawalan dan
pemeriksaan keselamatan di lapangan-lapangan terbang kita, termasuk KLIA, boleh
dikira cukup longgar dan santai berbanding di Eropah, Amerika Utara, Australia
dan New Zealand. Hatta di lapangan terbang raksasa Dubai pun kawalan dan
pemeriksaan keselamatan lebih ketat.
Apakah kita telah membayar harga
yang sangat mahal kerana sikap dan standard Dunia Ketiga kita terhadap
keselamatan dan pengurusan aset?
Atau apakah ini bala mutakhir
akibat rasuah, penyalahgunaan kuasa dan keabaian yang berulang kali dilaporkan
berlaku di KLIA?
Tengok
saja penangguhan berulang kali pembukaan KLIA 2. Semua releks, semua
nampak macam ok dan tidak siapa pun mengaku bertanggungjawab. Business
as usual. Wallahuaklam.
A kadir Jasin
No comments:
Post a Comment