KONSEP BUGHAH DALAM ISLAM
Pengertian bughahBughah mengikut istilah syara` adalah “ segolongan
umat Islam yang melawan dan menderhaka terhadap Ulil Amri (imam) iaitu
pemerintah atau kerajaan yang adil yang menjalankan hukum-hukum syariat
Islam.’ (Kifayah al-Akhyar, jild 2 hal 122)
Bughah mengikut istilah ilmu tata negara adalah “perbuatan sekumpulan dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan menderhaka kepada ulil amri yang dinamakan jarimah siyasah( iaitu suatu kesalahan dalam politik)”.( Qanun Jinayah Syariyyah, hal 129)
Bughah Menurut al-Quran dan Sunnah
Bughah dalam pandangan Islam ada disentuh pada ayat 9 surah al-Hujurat yang bermaksud;
“Dan sekiranya dua kumpulan orang beriman saling berperang maka damaikanlah antara kedua-duanya, jika salah satu kumpulan telah menceroboh ke atas kumpulan yang lain maka perangilah kumpulan yang menceroboh itu sehingga ia kembali kepada Allah (dengan meninggalkan perbuatan menceroboh).
Bughah mengikut istilah ilmu tata negara adalah “perbuatan sekumpulan dan segolongan umat Islam yang memberontak untuk menentang dan menderhaka kepada ulil amri yang dinamakan jarimah siyasah( iaitu suatu kesalahan dalam politik)”.( Qanun Jinayah Syariyyah, hal 129)
Bughah Menurut al-Quran dan Sunnah
Bughah dalam pandangan Islam ada disentuh pada ayat 9 surah al-Hujurat yang bermaksud;
“Dan sekiranya dua kumpulan orang beriman saling berperang maka damaikanlah antara kedua-duanya, jika salah satu kumpulan telah menceroboh ke atas kumpulan yang lain maka perangilah kumpulan yang menceroboh itu sehingga ia kembali kepada Allah (dengan meninggalkan perbuatan menceroboh).
yes'> Jika ia telah kembali, maka damaikanlah
kedua-duanya dengan adil dan berlaku saksamalah, sesungguhnya Allah suka
orang yang melakukan kesaksamaan”
Sementara al-Sunnah terdapat beberapa penjelasan terhadap perbuatan Bughah. Antaranya adalah seperti berikut;
1. Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; Sesiapa yang telah menghulurkan tangan dan hatinya (memberi bai`ah atau kesetiaan) kepada seseorang pemimpin, maka hendaklah dia mentaatinya selagi termampu.
Sementara al-Sunnah terdapat beberapa penjelasan terhadap perbuatan Bughah. Antaranya adalah seperti berikut;
1. Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud; Sesiapa yang telah menghulurkan tangan dan hatinya (memberi bai`ah atau kesetiaan) kepada seseorang pemimpin, maka hendaklah dia mentaatinya selagi termampu.
Sekiranya datang seorang lain
yang cuba menentangnya (memerangi pemimpin yang dibai`ah itu) maka
pancunglah kepala penentangnya itu”. Riwayat Muslim
2. Daripada Ibn Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya; Sesiapa yang melihat sesuatu perkara yang ia tidak sukai daripada ketuanya maka hendaklah dia bersabar.
2. Daripada Ibn Abbas r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang maksudnya; Sesiapa yang melihat sesuatu perkara yang ia tidak sukai daripada ketuanya maka hendaklah dia bersabar.
Sesungguhnya sesiapa yang berpisah
daripada jamaah walaupun sejengkal lalu dia mati maka matinya adalah
mati jahiliah”. yes'> Riwayat al-Bukhari dan Muslim
3. Daripada `Awf bin Malik al-Asja`i, beliau berkata yang bermaksud: “Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda; Sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang kamu kasihi mereka dan mereka kasihi kamu, kamu memdoakan mereka dan mereka mendoakan kamu.
3. Daripada `Awf bin Malik al-Asja`i, beliau berkata yang bermaksud: “Aku dengar Rasulullah s.a.w. bersabda; Sebaik-baik pemimpin kamu ialah yang kamu kasihi mereka dan mereka kasihi kamu, kamu memdoakan mereka dan mereka mendoakan kamu.
Seburuk-buruk pemimpin ialah pemimpin yang kamu
benci dan mereka bencikan kamu, kamu melaknat mereka dan mereka melaknat
kamu.
Kami berkata; Wahai Rasulullah s.a.w., bolehkah kami memerangi
mereka? Baginda menjawab;
Jangan selagi mereka bersembahyang bersama
kamu kecuali orang yang diperintah oleh seorang pemimpin yang melakukan
maksiat maka hendaklah dia membenci maksiat yang dilakukannya itu dan
janganlah sekali-kali kamu mencabut ketaatan”. (Riwayat Muslim dan
Ahmad)
4. Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku.
4. Daripada Huzayfah bin al-Yaman r.a. berkata yang bermaksud bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda; Akan ada selepasku para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku dan tidak melakukan sunnahku.
Akan ada di kalangan kamu pemimpin yang hatinya seperti hati syaitan
dalam jasad manusia.
Aku (Huzaifah) bertanya; Bagaimana harus aku
lakukan jika aku sempat hidup dalam suasana itu ya Rasulullah.
Jawab
baginda; Kamu dengar dan taat walaupun dia menyebat kamu dan mengambil
harta kamu, hendaklah kamu dengar dan taat. (Riwayat Muslim, al-Baihaqi
dan lain-lain)
5. Daripada Ubadah bin al-Somit beliau berkata yang bermaksud; Kami telah membaiah Rasulullah s.a.w. untuk dengar dan taat dalam keadaan kami suka atau benci, kami senang atau susah, mengutamakan pemimpin daripada diri kami dan untuk tidak menentang pemimpin melainkan terdapat kekufuran yang jelas hukumnya dalam agama Allah. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
6. Daripada Abu Zar bahawa Rasulullah s.a.w. berkata yang bermaksud; Wahai Abu Zar, bagaimanakah kamu sekiranya nanti kamu berada di bawah pemimpin yang tamak dan tidak membahagikan harta harta al-fai` ini?.
5. Daripada Ubadah bin al-Somit beliau berkata yang bermaksud; Kami telah membaiah Rasulullah s.a.w. untuk dengar dan taat dalam keadaan kami suka atau benci, kami senang atau susah, mengutamakan pemimpin daripada diri kami dan untuk tidak menentang pemimpin melainkan terdapat kekufuran yang jelas hukumnya dalam agama Allah. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
6. Daripada Abu Zar bahawa Rasulullah s.a.w. berkata yang bermaksud; Wahai Abu Zar, bagaimanakah kamu sekiranya nanti kamu berada di bawah pemimpin yang tamak dan tidak membahagikan harta harta al-fai` ini?.
Jawab Abu Zar;
Demi Allah yang mengutuskan tuan dengan kebenaran, aku akan pikulkan
pedang atas bahuku dan memeranginya sehingga aku bertemu tuan.
Baginda
pun bersabda; Mahukah jika aku tunjukkan kepadamu yang lebih baik
daripada itu? Iaitu engkau bersabar sehingga engkau menemuiku.
(Riwayat
Imam Ahmad, dalam sanadnya terdapat perawi bernama Khalid bin Wahaban ,
Ibnu Hibban menthiqahkannya manakala Abu Hatim pula mengatakannya
majhul)
Bughah Menurut Pandangan Ulamak
1. Imam Ghazali r.h. dalam kitabnya al-Iqtisad fi al-I`tiqad mengatakan”….persoalan-per soalan
ini membangkitkan pertentangan dan sesiapa yang dapat menghindarkan
diri daripadanya lebih selamat daripada orang yang mencampuri atau
terlibat dalamnya, meskipun pendirian yang diambilnya benar, apatah lagi
jika memilih jalan yang salah…”
2. Ibn Abi al-`Iz pula berkata,…”adapun wali al-Amri berkemungkinan ia menyuruh supaya tidak taat kepada Allah S.W.T., ia tidak boleh ditaati melainkan dalam lingkungan taat kepada Allah S.W.T. dan rasul-Nya.
Bughah Menurut Pandangan Ulamak
1. Imam Ghazali r.h. dalam kitabnya al-Iqtisad fi al-I`tiqad mengatakan”….persoalan-per
2. Ibn Abi al-`Iz pula berkata,…”adapun wali al-Amri berkemungkinan ia menyuruh supaya tidak taat kepada Allah S.W.T., ia tidak boleh ditaati melainkan dalam lingkungan taat kepada Allah S.W.T. dan rasul-Nya.
Adapun kemestian taat
kepada mereka (dalam perkara yang bukan maksiat kepada Allah S.W.T.)
walaupun mereka zalim ialah kerana tidak mentaati mereka akan
mengakibatkan kerosakan yang berganda-ganda melebihi yang dihasilkan
daripada kezaliman mereka.
Bahkan sabar terhadap kezaliman mereka
mengkifaratkan dosa-dosa, menambahkan pahala. Allah S.W.T tidak
menurunkan orang zalim ke atas kita melainkan kerana kerosakan perbuatan
kita.
Balasan adalah sesuai dengan amalan. Maka kita hendaklah berusaha
bersungguh-sungguh beristighfar, bertaubat dan memperbaiki amalan.
Firman Allah S.W.T. yang b
“Atau setiap kali musibah menimpa kamu, sesungguhnya Ia telah menimpa kamu musibah yang seumpamanya. Kamu bertanya, dari manakah musibah ini. Katakanlah wahai Muhammad ia datang daripada diri kamu sendiri”.
Ali Imran ayat 165
Dan Allah S.W.T. berfirman yes'> yang bermaksud;
“Dan demikianlah Kami menempatkan orang zalim sebagai wali kepada orang zalim sepertinya, sebagai hasil kerja-kerja yang mereka lakukan”.
Al-An`am ayat 129
Apabila rakyat mahu membebaskan diri daripada kezaliman pemerintah mereka maka mereka hendaklah meninggalkan kezaliman yang sedang mereka lakukan”.(Syarh al-`Aqidati al-Tohawiyah, juz 2, hal. 542,)
3. Syeikh Muhammad bin Abdullah bin Sabil berkata, “…kesabaran ke atas kezaliman imam (pemerintah) selain daripada yang wajib dari segi syarak adalah lebih ringan mudharatnya daripada bangun menentangnya dan menggugurkan ketaatan daripada mereka. Ini kerana natijah terhadap penentangan terhadap mereka membawa kerosakan yang sangat besar.
“Atau setiap kali musibah menimpa kamu, sesungguhnya Ia telah menimpa kamu musibah yang seumpamanya. Kamu bertanya, dari manakah musibah ini. Katakanlah wahai Muhammad ia datang daripada diri kamu sendiri”.
Ali Imran ayat 165
Dan Allah S.W.T. berfirman yes'> yang bermaksud;
“Dan demikianlah Kami menempatkan orang zalim sebagai wali kepada orang zalim sepertinya, sebagai hasil kerja-kerja yang mereka lakukan”.
Al-An`am ayat 129
Apabila rakyat mahu membebaskan diri daripada kezaliman pemerintah mereka maka mereka hendaklah meninggalkan kezaliman yang sedang mereka lakukan”.(Syarh al-`Aqidati al-Tohawiyah, juz 2, hal. 542,)
3. Syeikh Muhammad bin Abdullah bin Sabil berkata, “…kesabaran ke atas kezaliman imam (pemerintah) selain daripada yang wajib dari segi syarak adalah lebih ringan mudharatnya daripada bangun menentangnya dan menggugurkan ketaatan daripada mereka. Ini kerana natijah terhadap penentangan terhadap mereka membawa kerosakan yang sangat besar.
Kemungkinan bangun menentang mereka akan membawa fitnah yang
berpanjangan dan merebak kemudharatannya yang membawa pertumpahan darah,
mencabuli kehormatan, merampas harta benda dan lain-lain lagi
kemudaratan yang banyak dan musibah yang besar ke atas negara dan
rakyat”.( al-Adillatu al-Syar`iyyah fi Bayani Haqqi al-Raa`iyyah.
Riyadh)
4. Budaya `isyan bukanlah budaya Islam, menurut ahli sunnah wal jamaah kerana ia adalah daripada sifat-sifat iblis.
4. Budaya `isyan bukanlah budaya Islam, menurut ahli sunnah wal jamaah kerana ia adalah daripada sifat-sifat iblis.
Jika
berlaku kezaliman daripada pemerintah, apa yang mesti dilakukan ialah
menjalankan gerakan mengislah rakyat supaya memperbaiki kerosakan yang
mereka lakukan kerana kezaliman pemerintah itu adalah diutus oleh Allah
S.W.T. sebagai balasan atas kerja-kerja jahat yang mereka lakukan.
Apabila rakyat berjalan di atas landasan yang benar dan berada dalam
keadaan yang diredhai oleh Allah S.W.T. maka Allah S.W.T. akan menarik
balasannya dengan memilih dan melantik orang yang adil menjadi
pemerintah mereka.
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;
“Sesungguhnya akan berlaku selepas zaman kamu kekecohan dan perkara-perkara yang tidak menyenangkan kamu. Sahabat-sahabat bertanya, apakah yang patut kami lakukan?
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud;
“Sesungguhnya akan berlaku selepas zaman kamu kekecohan dan perkara-perkara yang tidak menyenangkan kamu. Sahabat-sahabat bertanya, apakah yang patut kami lakukan?
Baginda bersabda, “kamu hendaklah
menunaikan hak-hak yang wajib ke atas kamu melaksanakannya dan memohon
kepada Allah hak-hak yang diperuntukkan kepada kamu.”
Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Al-Nawawi berkata, “hadith ini menggesa supaya mendengar dan taat walaupun orang yang memerintah itu zalim.
Riwayat al-Bukhari dan Muslim
Al-Nawawi berkata, “hadith ini menggesa supaya mendengar dan taat walaupun orang yang memerintah itu zalim.
Maka berilah hak ketaatan
kepadanya dan jangan menentangnya dan jangan melucutkan jawatannya,
bahkan hendaklah berdoa kepada Allah S.W.T. supaya menarik balik
siksaan-Nya, berusaha menolak kejahatan dan menjalankan usaha islah”.
(Syarh al-Nawawi li Sahih al-Muslim, juz 12, hlm. 232)
5. Sahl bin Abdullah al-Tastari berkata, “ … manusia sentiasa berada dalam kebaikan selama mana mereka membesarkan pemerintah dan ulama`.
5. Sahl bin Abdullah al-Tastari berkata, “ … manusia sentiasa berada dalam kebaikan selama mana mereka membesarkan pemerintah dan ulama`.
Jika
mereka membesarkan kedua-dua institusi ini, Allah akan memperbaiki dunia
dan akhirat mereka dan jika mereka merendahkan kedua-dua institusi ini,
binasalah dunia dan akhirat mereka”. (al-Jami` li Ahkam al-Quran, juz 5
hal. 260)
Kesimpulan
Pemberontakan atau bughah merupakan suatu perbuatan yang sangat bercanggah dengan ajaran yang disarankan oleh Islam.
Kesimpulan
Pemberontakan atau bughah merupakan suatu perbuatan yang sangat bercanggah dengan ajaran yang disarankan oleh Islam.
Berdasarkan hadis serta pandangan para ulama,
umat Islam digesa supaya mengelakkan diri daripada perbuatan bughah
sebaliknya berusaha mewujud dan melindungi maslahat umum daripada
perbuatan yang merosakan keharmonian hidup mereka.
Perbuatan bughah dari
sudut Islam adalah sama nilainya dengan kesalahan jenayah lain malah ia
lebih merbahaya kerana ia akan mengheret masyarakat kepada kerosakan
hidup secara lebih menyeluruh yang melibatkan orang lain yang tidak
bersalah.
No comments:
Post a Comment