Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, January 20, 2014

20 PERJANJIAN SULIT PENUBUHAN MALAYSIA - APA DIA?

Jika tidak ada kepimpinan yang betul negara akan punah ranah. Sesudah 56 tahun Malaysia merdeka dan 50 tahun Persekutuan Malaysia wujud, sekarang sudah kedengaran perbalahan politik walaupun di dalam hati, di antara Semenanjung dengan negeri-negeri Malaysia Timur, Sabah dan Sarawak. Keadaan ini amat membimbangkan kerana sekian lama kita merdeka tidak pernah kita mendengar orang ramai bercakap tentang Sabah dan Sarawak keluar Malaysia.







Bagaimana ujudnya Malaysia?

Penubuhan Malaysia adalah penubuhan satu gabungan persekutuan yang lebih besar, menambah bilangan ahli dalam Persekutuan Malaysia kepada 14 buah negeri yang berdaulat. Tetapi perjanjian itu adalah perjanjian di antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak dan ini bermakna status Sarawak dan Sabah adalah sama dengan Persekutuan Tanah Melayu dengan kedua-dua buah negeri itu. 


Lain-lain perkataan Sabah dan Sarawak tidak sama statusnya dengan negeri-negeri di Semenanjung Tanah Melayu. Persekutuan Tanah Melayu mempunyai 12 negeri-negeri yang bergabung di dalamnya. Persekutuan Malaysia pula adalah gabungan tiga buah negara (i), iaitu Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Jika diandaikan Sabah dan Sarawak sama dengan status keahlian dalam Persekutuan ini sama dengan Selangor, NS, Perak dan lain-lain itu adalah pemahaman yang salah mengikut perjanjian Persekutuan Malaysia itu.


Maka wujud perjanjian yang istimewa di antara Persekutuan Tanah Melayu dengan kedua-dua buah negeri ini, maka tertubuhlah sebuah Persekutuan yang baru yang di namakan Persekutuan Malaysia. Perjanjian mungkin akan di sentuh dalam posting yang akan datang, tetapi yang penting kita sebagai rakyat Malaysia fahami ialah ada perjanjian yang di namakan ’20 points agreements’ di antara Persekutuan Tanah Melayu dengan kedua-dua buah negeri ini. Perjanjian inilah yang menjadi isu kini dan rakyat Malaysia keseluruhannya wajib memahami apa yang di katakan sebagai Perjanjian Persekutuan Malaysia itu.


Perjanjian 20 perkara di antara Persekutuan Tanah Melayu dengan Sabah dan Sarawak ini wajar di telaah oleh semua pihak supaya mereka mengetahui apa sebenarnya yang di perbalahkan sekarang ini. Isu inilah yang nampaknya tidak dapat di selesaikan oleh kepimpinan kita di Persekutuan dan masih bermain-main dengan silat-silat yang akan sampai pengakhirnya. 


Isu ini amat wajar di selesaikan dan saya dan ramai lagi berharap ada pemimpin yang akan membawa isu ini kepada peringkat rakyat untuk di fahami dahulu oleh rakyat. Apabila telah di fahami, kita berharap akan mula semua pihak berusaha untuk mempastikan masalah yang sudah di fahami nanti dapat di selesaikan oleh pimpinan yang memahami isu dan mempunyai kekuatan dan kemahuan untuk menyelesaikan masalah-masalah yang berbangkit.

Kita perlu memahami dengan teliti tentang isu ini agar kita tidak di kelirukan oleh mana-mana pihak apabila isu ini membesar jika ia berlaku. Mungkin minggu hadapan atau waktu yang sesuai isu ini akan timbul dalam blog ini untuk di bahaskan.

Isu perjanjian Persekutuan Malaysia ini sepatutnya di fahami secara mendalam oleh semua rakyat, tidak kira samada kita rakyat negara dari Semenanjung atau dari kedua-dua buah negeri, Sabah dan Sarawak.

ASPAN ALIAS
http://aspanaliasnet.blogspot.com

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA