Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, September 16, 2012

MAHYUDDIN LAWAN NAJIB - ANWAR MENANG

16 Sep. 2012, SELAMAT HARI MALAYSIA, kepada seluruh rakyat Malaysia, moga-moga Malaysia terus maju dan berjaya menempoh gelombang dan kemelut pemerintahan masa kini. dan teruskan usaha untuk pembentukan kerajaan yang baru.

satu renungan di awal pagi 


Pernah sebelum ini GM melaporkan selagi lambat Najib bubarkan parlimen lagi banyak isu yang ditimbulkan untuk memastikan era kepimpinan UMNO / BN dapat di talqinkan di PRU 13 itu nanti. Satu demi satu, adakah kita ingat kait dengan salah laku, rasuah, salah guna kuasa, penglibatan agensi kerajaan dalam memastikan UMNO / BN terus berkuasa. Lihat sahaja bagaimana SPR memainkan peranan untuk urusan pendaftaran pengundi, bagaimana SPRM bertugas dengan " memilih bulu ", bagaimana PDRM pula tidak " menangkap " mereka yang bersalah. Lihat saja bagaimana PERKASA " menceroboh " undang-undnang. 

Kini semua orang dapat perhatikan " pertelingkahan " antara kedua  pemimpin utama negara Najib & Mahyuddin, pergeseran mereka tidak dapat di sembunyikan, wajah dan raut muka mereka menceritakan pelbagai masalah yang sedang di hadapi. Walau pun mereka cuba menyoroknya. Seperti di majlis pelancaran Pelan Pembangunan Pendidikan semalam, seolah-olah tidak ada apa-apa masalah antara mereka berdua. Perdana Menteri dan timbalannya ini bagaikan gandingan erat yang sentiasa seia sekata serta sehati sejiwa.



Bagi rakyat Johor khususnya dari Pagoh ( parlimen Muhyiddin ) mereka sudah hilang keyakinan untuk Najib meneruskan perjuangan untuk Melayu di Malaysia, Muhyiddin adalah penyelamat UMNO di PRU13, Najib amat lemah dan masih gagal untuk menarik sokongan rakyat menjelang PRU itu nanti. Walaupun UMNO bahagian itu menafikan poster tersebut di keluarkan oleh mereka tapi yang jelas pergeseran dah bermula dan ia bukan perkara pelik.

Isu Akta Keterangan

Perbezaan pendapat antara mereka amat jelas sekali, Najib setuju di kaji semula atas desakan rakyat tapi bagi Muhyuiddin membantah dengan cara bertindak seterusnya memanggil dua timbalan menteri yang telah bercakap kaitan dengan isu ini.

Isu 1 Malaysia

Bagi Muhyiddin masih meletakkan Melayu di hadapan, dan Melayu mesti di dahulukan. Cara tak langsung " Ketuanan Melayu " masih lagi menebal di sanubari Muhyiddin. Cara tak langsung, 1 Malaysia di mainkan sendiri oleh Najib. dan Timbalanya tidak memberikan sokongan kepada usaha tersebut.

Dalaman UMNO

Serajah membuktikan di mana Najib adalah dari kalangan anak bangsawan, dimana proses pembesarannya tidak di " kampong sendiri " beliau lebih memahami corak hidup masyarakat di luar negara, pahit maung penghidupan orang " kampong " bukan budayanya. Untuk itu di masa parti dalam keadaan bermasalah seperti masa kini, parti bukan dan tidak memerlukan kepimpinan corak Najib.

Rakan dalam UMNO terutama dari gulongan veteran tidak merasa yakin dengan kemampuan Najib untuk mengatasai kemelut kepimpinan dalam UMNO masa kini. Dengan watak sebagai anak bangsawan beliau di lihat hanya mampu untuk memimpin sama beliau di pimpin atau pun memimpin parit dalam keadaan parti yang cukup selesa. Ketika parti permasalah seperti sekarang bukan masa untuk Najib menerajui kepimpinan.
UMNO juga dapat membezakan antara Najib dengan Muhyiddin, bagi mereka Muyhiddin pernah di uji dengan kemelut UMNO dan perpecahan Melayu semasa Musa Hitam meletakkan jawatan semasa beliau menjadi MB Johor tahun 1986, sebaliknya Najib sentiasa bersenang lenang dalam kepimpinan.   

Bertompoknya masalah dan isu yang tidak selesai sekarang ini sebahagaiannya adalah kerana daya kepimpinan Najib yang dilihat lemah, tidak tegas, tiada keberanian serta kurang kebijaksanaan. Implikasi dari permasalahan ini pelbagai peringkat sudah mula berbincang dengan kepimpinan beliau, hakikatnya bagi UMNO kini Najib perlu di gantikan secepat yang mungkin.


Diam-diam ubi berisi


Kedua-dua mereka cukup pandai menyimpan rahsia, seolah-olah tidak ada apa-apa yang berlaku, masing-masing simpan kuku bercakaran. Lagak mereka tidak seperti bagimana Mahathir " benci " kepada timbalannya, ambil contoh bagaimana " baiknya " Mahathir sehari sebelum Anwar di hukum. Krisis Najib & Muhyiddin ini boleh meletus bila-bila masa saja. Jika ianya dapat ditutup erat sebelum pilihanraya ini, ia mungkin sukar dipertahankan selepas keputusan pilihanraya nanti. Lebih-lebih lagi jika keputusan itu nanti tidak sebaik yang diharapkan.

Walaupun kedua-dua mereka " agak " berjaya menyembuyikan " krisis " namun angin terus meniupkan apa sebenarnya yang berlaku, buat kata pepatah " kalau tidak ada angin bisakan pohon bergoyang "  Namun terbukti kebanyakan peristiwa politik sememangnya bermula dengan khabar angin. Ini kerana kadang-kadang khabar angin itu sengaja dicipta untuk menjadikan ia kenyataan yang tidak terlalu mengejutkan suatu hari nanti.

Muyiddin juga tidak mempertahankan Muhyiddin dalam banyak isu sebaliknya mengambil kesempatan juga untuk menidakkan kemampuan beliau.

Krisis dan perbalahan antara pemimpin nombor satu dan pemimpin nombor dua secara realitinya memang sukar dielakkan kerana meskipun keduanya saling melengkapi dan perlu memerlukan antara satu sama lain, mereka sebenarnya hanya bersahabat dalam berpolitik tetapi sentiasa bermusuh dalam kuasa.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA