Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, March 18, 2012

UMRAH 2 - MASJID UNTUK MIQAT UMRAH


Semasa berada di Tanah Haram sama ada di Madinah mau pun Mekah, jemaah perlu atau semestinya akan melakukan ziarah ke beberapa buah masjid untuk mengeneli dengan lebih dekat kaitan dengan pembanguna dan perkembangan Islam itu sendiri.

Ada antara masjid yang terdapat di tanah halal di jadikan sempadan untuk jemaah mengikrarkan niat untuk " berihram " juga berniat untuk melaksanakan ibadah umrah



Taneem dari jauh



Salah satu pintu masuk ke tanah Haram, Mekah ialah Masjid Taneem, masjid ini juga dikenali dengan nama masjid Siti Khadijah, jarak dari Masjil Haram cuma antara 6 - 7 kilometer dan menjadi masjid halal yang di mainati jemaah untuk berniat ihram dan sembayang seterusnya berniat untuk melakukan UMRAH.



Pemandang dari jauh Masjid Jahranah



Masjid Jahranah, untuk sampai ke masjid ini, para jemaah akan meliwati tempat-tempat seperti Mina - kawasan melontar, Muzaliffah - berhenti untuk mengutip batu lontaran untuk haji serta Jabar Rahmah serta Padang Arafah. Di masjid ini juga kepada jemaah boleh beniat untuk Umrah serta melakukan sembahyang sunat ihram.



Masjid Hudubiah.



Masjid ini, di mana sejarah mencatatkan dimana " perjanjian hudubiah " di tandatangni oleh Rasulllah, dan baginda sembahyang dan berniat untuk belakukan UMRAH, masjid ini adalah yang terjauh selain dari masjid untuk Miqat di Bir Ali.




Penulis bersama jemaah negera Iran selepas " memasang niat " dan sembahyang Biunat ihram di kawasan Miqat Bir Ali.



Qubah



Masjid terapong di Laut merah

Kedua-dua masjid ini ( bukan untuk miqat ) Qubah dan Masjid Terapung di Jeddah juga dijadikan " icon " untuk di ziarahi dan semasa di masjid terapung ini jemaah Malaysia bawah kelolaan Darul Mubarak sempat berjemaah dengan kariah kawasan tersebut.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA