Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, March 16, 2012

UMRAH 1


Pada 1 Mac yang lepas, alhamdulliah, perjalanan dari Malaysia dengan Qatar Air, sampai di Doha dengan " transit " selama hampir 9 jam kemudian meneruskan penerbangan ke Jeddah yang hanya mengambil masa 2 jam, kemudia dengan bas semua jemaah 39 orang di bawah ke Madinah, selamat sampai jam 08.30 pagi waktu tempatan.



Di atas adalah hotel penginapan, dan alhamdullillah ianya
lebih kurang 300 meter jarak dari Masjid Nabawi



Kini Kota Haram Madinah di " tumbuhi " dengan hotel-hotel penginapan yang mewah-mewah, lihat sahaja gambar yang disertakan, memang cukup hebat.



Lagi gambar-gambar hotel sekeliling masjid Nabawi.



Lagi hotel-hotel mewah



Kawasan luar masjid, sekeliling masjid di sediakan " payung " yang mampu meredupkan kawasan dan ianya boleh digunakan oleh jemaah untuk menunaikan solat setiap waktu. Walaubagaimana pun " payung-payung " ini akan di kincupkan pada waktu malam



Keadaan " payung " yang kembang di siang hari dan dikincupkan sebelah petang. Memang cukup unik kalau di perhatikan keadaan " payung-payung " tersebut, ianya terlipat rapi.



Keadaan sekeliling masjid di waktu hampir maghrib, jemaah mundar mandir mengisi ruang kosong sama ada dalam masjid mau pun di luar, kawasan, perhatikan " payung-payung " yang dikincupkan, jemaah bersantai sementara " berborak " untuk menunggu waktu solat.

memang cukup indah, di waktu malam sekeliling masjid Nabawi, cahaya-cahaya neon dari lampu-lampu di pangkal " payung " amat menakjubkan.



Kawasan Rasullah menjadi imam sembahyang, tapi kini sudah tidak digunakan lagi, tapi ianya menjadi tempat tarikan kepada jemaah untuk bersembahyang sunat di kawasan tersebut.



Sepanjang laluan dari tiang Raudha, tempat asal rasulullah mengimamkan sembahyang dan makam-makan rasullullah, adalah kawasan yang amat " sibuk " sekali dengan jemaah, untuk jemaah muslimat ada di berikan masa tertentu untuk mereka.



Pintu masuk ke masjid yang berhampiran dengan makam nabi.



" telaga zam-zam " yang disediakan untuk memberikan kemudahan
kepada jemaah untuk membasahkan tekak.



Penulis bergambar bersama-sama jemaah serombongan
di depan hotel dan membelakangkan masjid Nabawi.

Umrah 2 akan melaporkan perjalanan dari Madinah ke Tanah Haram Mekah.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA