Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, February 5, 2012

KOMPLEKS SEJARAH TINGGAL KENANGAN

Kg. Gajah 5 Feb. / 12 Rabiaul awal, perbicangan kali ini kaitan dengan projek " gajah puteh " yang ditinggalkah oleh Bekas Menteri Besar Perak, Tan Sri Ramli bin Ngah Talib. Memang tidak dinafikan zaman pemerintahan beliau juga seperti dengan MB yang lain di Perak sudah tentu mereka memberikan keutamaan kepada kawasan masing-masing. Bagi Tan Sri Ramli dan rakyat Perak terutama di sebelah hilir Sungai Perak memang sudah lama mengidam untuk jawatan tertinggi dalam Perak tersebut. Sebelum Tan Sri, semua MB adalah datangnya dari bahagian Hulu Perak.



Salah satu projek yang di bina oleh beliau ialah Kompleks Sejarah Pasir Salak, kompartmen kompleks ini terdiri dari Pasir Salak Resot, Terowong Masa, Restauran Terapong, Rumah Kutai, Replika Parang, satu panggung terbuka, satu ketika dulu kawasan tepi Sungai Perak ini juga dilengkapkan dengan keperluan mainan air - jet ski akhirnya di bina juga satu bangunan di khaskan untuk menyimpan setiap sumbangan cenderemata yang diterima oleh beliau semasa bertugas, memori ini serupa juga dengan Memorial Mahathir di Langkawi.



Semasa pemerintahan Perak di bawah kuasa Tan Sri Ramli ( gambar ) semua aktiviti kerajaan negeri "mesti " diadakan di kompleks ini dan kesannya kompleks diurus dengan baik dan keadaannya cukup " memikat " siapa saja yang mengunjunginya. Tapi kini kawasan ini tidak lagi seperti dahulu kawasan ini hanya tinggal tanpa terurus.




" Rumah Kutai " adalah rumah traditional rumah rakyat Perak, dan di kompleks ini juga di dirikan sebuah rumah tersebut untuk generasi mendatang, tapi sedih keadaan rumah ini sudah tidak terurus, dinding " tepas " saja - dinding dibuat dengan anyaman buluh yang pipihkan. Kini keadaannya cukup menyedihkan.



Laluan ke Restauran Terapong



" Restauran Terapung " ini hanya sebagai pelengkap kepada kompleks ini sahaja, ianya digunakan ikut masa yang sesuai dan tidak dijadikan keutamaan kepada perniagaan, ianya tinggal seperti tidak bertuan.




Amphitheatre - panggung terbuka.



pemandangan dari sudut



Pemandangan penoh bahagian dalam.

Baginilah keadaan " Amphitheater " yang sudah jadi seperti projek " gajah puteh " keadaannya cukup menyedihkan, tidak terus dan papan tandanya di tumbuhi oleh hidupan liar.



Galeri yang seolah-olah ditinggalkan tanpa bertuan.

Pada keseluruhannya, keadaan Komleks Sejarah pada masa ini memang " mendukacitakan " tidak terurus dan ianya " gagal " menarik pelancong ke kawasan ini ( Pasir Salak ). Harapan dan cita-cita Tan Sri Ramli hanya tinggal kenangan. Yang pasti, satu pembaziran telah dilakukan dan sudah pasti wang rakyat yang dijadikan mangsa dalam pembinaannya.

3 comments:

  1. tau xpe sedih keturunan pahlawan yang memperjuangkan pasir salak dan kalu x dijaga akan hilang sejarah.

    ReplyDelete
  2. walaupun sy xde darah keturunan tp sy tetap bangga kerana suami saya adalah keturunan Dato Sagor dimana tercatatnye nama beliau di dalam sejarah melayu dan batu di pasir salak

    ReplyDelete
  3. datuk suami saya becerita dia adalah keturunan ke 4 atau 5 rasa sayalah(x berapa ingat),dia tempat sejarah tu mereka ada kedai bila cuti sek je mereka akakn tolong datuk menjual tp sekarang di tutup dan diharap dapat buka balik,harapan saya supaya menteri perak mempromosikan tempat sejarah, mengadakan pesembahan untuk pelancong apabila ct sek,memainkan muzik lagu melayu.

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA