Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, November 12, 2011

YURAN - IBUBAPA TERUS MERAONG


Seorang guru sedang memberikan taklimat
kepada sejumlah kecil murid-murid sekolah yang perlu ikut sama dalam " tunjuk geram " kaitan dengan agihan RM100 untuk persekolahan tahun depan.

Kenapa guru ini perlu melakukan " tunjuk geram " tersebut?, guru ini masih teringat dengan apa yang diumumkan oleh PM sebelum Najib, beliau juga menghapuskan yuran persekolahan. Bajet 2008 dengan kadar RM4.50 ( MSSM RM1, PSS RM1.50, Sukan Permainan RM1 & Pendidikan Seni RM1 ) tapi apa yang terjadi pada musim persekolahan tahun berikutnya yuran yang di hapuskan tapi di gantikan dengan RM24.50 ( RM1.50 insuran, Kokurikulum RM3, Kurikulum RM6, MSSPK RM2, Kegiatan Pendidikan Islam RM6, Pengurusan Sukan RM6 ). Kenapa jadi demikian?

Apa yang di risaui ialah apakah " menghapusan " Rm24.50 ini akan timbul pula yuran yang lebih menggerunkan? Kita tunggu dan lihat sahaja.

Tapi bagi pihak sekolah pula dengan permuafaktan antara pihak sekolah dengan PIBG menambahkan yuran yang berlipat ganda, perincian yang di kemukakan untuk meringankan bebanan sekolah, untuk memastikan kelancararan setiap aktiviti dan program yang di rancang. Tambahan kutipan untuk, Kejohanan Olahraga, program motivasi murid, program lawatan sambil belajar, pakaian seragam dan banyak lagi, semuanya ini memerlukan kewangan.

Bebanan itu untuk kegiatan " non akedemik " bagaiman pula dengan bebanan kewangan untuk pembangunan akademik. Sudah tentu bajet untuk buku dan peralatan tulis, buku teks, buku rujukan. Akhirnya jumlah yang perlu dibayar oleh ibubapa / penjaga mencecah ratusan ringgit. Bagi ibubapa / penjaga memang sudah menjadi tanggongjawab. Fikir dan fikirkanlah berapa banyak peruntukan perlu di sediakan.

Bebanan kewangan ini, apakah dapat di selesaikan dengan " one off " RM100 sahaja? kerana itu perbelanjaan " menyekolahkan " anak-anak. " wang " untuk ke sekolah bukan sekali dalam setahun malahan hari-hari wang diperlukan, seperti mungkin ada kalangan anak yang terlibat dengan peperiksaan, juga memerlukan bayaran.

Yang menjadi masalah ialah " penghidupan " harian keluarga, makan minum keluarga, perbelanjaan seisi rumah

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA