Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, November 6, 2011

HARI RAYA AIDIL ADHA - PERJUANGAN PERLU DITERUSKAN

10 Zulhijjah bersamaan 6 Nov. Aidil Adha di sambut dengan meriah tapi sederhana, walaupun ianya tak seperti Aidil fitri kesepaktan dalam kekeluargaan masih ujud tambahan pula perayaan kali ini jatuh pada hujung minggu yang membolehkah sanak saudara kembali ke kampong untuk berkunjung.

Selesai menunaikan sunat Aidil Adha, hanya kelaiannya, majlis korban mengambil alih, tidak seperti aidil fitri. Surau dan perkarangan masjid di kunjungi oleh rakan taulan untuk membantu mengerjakan majlis korban haiwan ternakan seperti lembu atau pun kerbau.

Di bawah adalah senerio yang berlaku di Surau Mardziah Kg. Bandar lama Kg. Gajah.



wakil kumpulan korban menyerahkan secara rasmi haiwan ternak
untuk di sembelih oleh Iman kampong - Tn. Hj. Mohd. Shihaimai bin Hussein



Kerjasama dan semangat kekitaan warga Kg. Bandar Lama amat teserlah sekali dalam majlis ini, mereka tidak mengira tua muda semua memberikan kerjasama yang jitu demi memastikan haiwan ternakan dan di " korbankan " semudah yang mungkin.

Kepakaran dan kelaziman kerja untuk menumbangkan haiwan ini bukannya mudah, mereka yang berpengelaman amat mudah sekali melakukannya, akhirnya haiwan dapat di rebahkan dan menghalakan lehernya ke arah kiblat.



Haiwan " jantan " ini sudah tumbang dan bersedia untuk menyerahkan lehernyah untuk di singgahi ketajaman " golok " untuk memutuskan halkomnya. Penyembelehan di ikuti dengan takbir raya,



Haiwan selamat di sempurnakan menyembelihannya dan petugas pula dengan kepakaran dan juga ketajaman pisau pantas melapahkan ternanak tersebut.



Ust. Zakaria Ahmad - penceamah bebas

Pada malamnya seperti biasa Masjid Jemek ( lama ) Kg. Gajah mengadakan majlis tazkirah dengan Ust. Zakaria sebagai penceramah, pada malam semperna hari Raya Aidil Adha ini, beliau menumpukan hujjahya dengan berbincang kaitan dengan Surah Al 'Ashar - Demi Masa.

Terjemahan surah ini ialah:
1- Demi Masa
2- Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian
3- Kecuali orang-orang yang beriman, beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.

Kesimpulan hujjah ustas untuk para mukim, kita perlu BERIMAN, BERAMAL, BERJUANG DAN PENYABAR.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA