Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Wednesday, October 12, 2011

TAHALUF - PERJANJIAN PERSEFAHAMAN UNTUK KEMENANGAN

TAHALUF DALAM ISLAM

Catatan ceramah oleh Tn. Hj. Mustafa Shaari,
di Kuliah Maghrib, Masjid Lama, Kg. Gajah.

10 Oktober 2011 / 12 Zulkaedah 1432



Pemandangan dari sudut hadapan Masjid Lama, Kg. Gajah.

TAHALUF DALAM ISLAM

Apa dia Tahaluf: Tahaluf adalah perjanjian persefahaman bagi berkerjasama dan bantu membantu untuk menghadapi pihak lawan.

Persefahaman ini berlaku di kalangan sesama Islam seperti yang dilakukan Oleh Rasulullah saw dengn Aus dan Khazraj yang membawa kepada penyatuan umat di bawah panji-panja dan tertegaknya negera Islam. Hal ini juga berlaku dengan kumpulan bukan Islam seperti persefahaman dengan Bani Hashim dan Bani Abdul Muralib yang b rlaku sebelum hijrah dan persefahaman dengan Kabilah Khaza'ah selepas " Perjanjian Hudaibiyah ".


Rasulullah SAW mengiktiraf " half al-fudul " yang berlaku pada zaman hajiliyah apabila terbentuk satu persefahaman menentang kezaliman. Perkara ini terjadi setelah seorang lelaki dari kabilah Zubaid dizalimi oleh Aas bin Wa'il, lalu dia meminta pertolongan. Akan tetapi tidak ada yang sanggup untuk menolong, lalu beberapa orang daripada bangsawan Makkah yang bersimpti dengannya telah mengadakan persefahaman di rumah Abullah bin Jad'an untuk menentang kezaliman tersebut. Berhubung dengan peristiwa ini Rasullah SAW telah bersabda dengan maksudnya;

Daripada Talhah bin 'Abdullah bin 'Auf, bahawa Rasulullah SAW bersabda " Sesungguhnya aku telah menyuaksikan dirumah Abdullah bin Jad'an satu pakatan yagn akau amat suka kepadanya seperti sayang kepada unta merah ( barang yang sangat berharga ), kalau aku diajak kepadanya di zaman silam nescaya aku menyahutnya ". Riwayat Ibnu Ishaq.

Oleh itu Tahaluf telah menjadi satu perkara yang berlaku dalam perjalanan harakah Islamiyah menurut keperluan dan cabaran yang berlaku pada zaman masing-masing. Satu kajian yang mendalam perlu dibuat dan dibincangkan dengan teliti agar langkah yang diambil tidak bercanggah dengan prinsip Islam yang mesti di tegaskan dalam semua keadaan.


Masjid ; Pemandangan dari sebelah hulu masjid.

Hukum Tahaluf - Tahaluf diizinkan oleh syariat berdasarkan kepada syarat-syaratnya. Untuk memahami syarat-syaratnya, hendaklah di kaji perbezaan diantara Tahaluf yang dilangsukan oleh Raswulullah SAW dan ditolaknya.



Masjid pemandangan dari dalam -
masjid wakaf pendudukan Kg. Gajah yang berusia hampir 100 tahun
masih berdiri megah dan sasa, kini di isi dengan majlis ilmu setiap malam.

Syarat-syarat Tahaluf

1- Membawa maslahah dan tidak mengikat sehingga menjejaskan prinsip

Dalil-dalil ialah:

a- Hubungan Rasulullah s.a.w dengan keluarganya dari kalangan Bani Hashim dan Bani Abdul Mutalib, khasnya Abu Talib. Walaupn mereka tidak menganut Islam, tetapi mereka mempertahankan Rasululah s.a.w sehinga sanggup bekorban apa sahaja. Tetapi pernah Abu Talib membawa satu kenyataan seolah-olah supaya Rasulullah s.a.w bertolak-ansur dalam perkara prinsip, lalu dengna tegas Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:

" Wahai baga keasayanganku, demi Allah kalau mereka melatakkan matahari disebelah kananku dan bulan di sebelah kiriku agar aku meninggalkan urusan ini ( menegakkan Islam ) nescaya akau tidak akan meninggalkanya sehinggalah Allah memberi kemenangan kepada agamanNya atau aku mati kerananya "

Akhirnya Abu Talbi dan keluarganya kecuali Abu Lahab mengambil keputusan untuk mempertahakankan Rasulullah s.a.w.

b - Hubungan Abu Bakar al-Siddiq r.a dengan Ibn Daghnah yang bersedia untuk, memberi perlindungan kepada beliau dibatalkan. hal ini terjadi apabila Ibn Daghnah mensyaratkkan kepada Abu Bakar supaya jangan beliau membaca al-Quran di luar rumah kerana bimbang boleh mempengaruhi orang lain kepada Islam.

Contoh maslahat yang di izinkan - sambungan akan datang.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA