Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Wednesday, October 5, 2011

HUDUD - PENGLIBATAN ARTIS BERTAMBAH CELARU

Akbar Sinar Harian Edisti Rabu 5 Oktober, telah menampilkan beberapa pandangan artis tanah air kaitan dengan Hudud. HUDUD Wajar atau Tidak?

Jika di teliti, akhbar ini juga sedang berusaha untuk menidakkan hukum Alquran ini di laksanakan di tanah air yang meletakkan Islam Sebagai Agama Rasminya. Kenapa perlu di tanyakan hukum-hukum Alquran kepada mereka yang sudah semestikan tidak berminat dengan hukum ini. Komen-komen mereka boleh mempengaruhi generasi muda dan sudah tentu akan menjadi ikutan.



keretan Sinar Harian

1- “Memanglah zaman dulu orang Islam mengamalkan hukum Hudud kepada mereka yang membuat kesalahan, contohnya bagi mereka yang berzina hukuman sula akan dikenakan. Tapi rasanya sekarang ia tak sesuai, Malah kita wajar memberi peluang kepada pesalah untuk berubah. Kalau hukum hudud dijalankan, Pesalah terbabit terpaksa hidup dalam keadaan yang tidak sempurna seperti tiada tangan, kaki dan sebagainya. Bagaimanapun semua ini tidak menjamin mereka akan insaf sepenuhnya.” Enot

Ungkapan kata-kata Enot inilah lahirnya Sekolah Harapan di Melaka, sebagai seorang celebriti tentunya Enot tidak minat kerana corak penghidupan para arti ( bukan semua ) masa kini memang sentiasa terdedah dengan salah laku yang mengaibkan. Corak penghidupan mereka lebih barat dari barat. Ikutan dan amalan budaya Melayu ( Islam ) memang sudah di tinggalkan.

2- “Kalau nak melaksanakan hukum Hudud banyak perkara perlu diberi pertimbangan dan penilaian. Kita kena lihat keberkesanan hukum ini dalam kalangan masyarakat Islam di Malaysia, mungkin di Negara Arab ia sesuai dijalankan kerana mereka sudah biasa mengamalkannya sejak dahulu lagi. Tetapi jika kita baru hendak melaksanakannya di sini, pasti ramai tak dapat terima. Bagaimanapun hukum hudud ditetapkan dalam Islam dan perbezaan zaman banyak meninggalkan impak terhadap hukuman ini” Heliza AF.

Bila nak dimulakan? Malaysia sudah merdeka hampir 60 tahun, dan Malaysia pula diperintah oleh Pemimpin yang beragama " islam " Kalau tidak di pecahkan ruyungnya bila nak dapat sagunya. Telah termaklum, soerang bayi yang baru lahir ibubapa lah yang mencorakkan, kalau ibubapa inginkan anaknya seperti orang kristian akan lahirlah penganut Kristian dan bagitulah sebaliknya.

Yang Sedihnya pihak pemerintah langsung tidak ada niat untuk mengembalikan perundangan negara berlandaskan Perundangan Islam. Alasan seperti kata Heliza AF ini melambangkan kecetekan pengetahuan tentang pembangunan Islam itu sendiri.

Cuba kita lihat bagaimana sistem Pajak Gadai cara Islam - Ar-Rahnu, pada mula di laksanakan di Kelantan dan sudah tentu ianya di kaitan dengan orang Melayu Islam, tapi lama-kelamaan sistem ini diterima dan kini ianya sedang " merebak " keseluruh tanah air, dan pelanggannya bukan saja dari Melayu Islam tapi semua bangsa. Kenapa mereka sanggup bersama?

Rata-rata artis menyarankan " banyak perkara " yang perlu difikrikan, tapi malangnya tindakan yang proaktif ke arah itu lansung tidak berikan peluang. Apa yang kita lihat masa kini keadaan makin bertambah " dahsyat " corak kehidupan masyarakat Melayu Islam khasnya sudah jauh terpesong dari jalan Allah.

Kita tidak boleh menafikan sejak kemerdekaan 1957 pemerintah langsung tidak berusasha atau mengambil langkah perlu bagi melaksanakan hudud dan syarit Islam. Inilah faktor sebenar yang menjadi halangan utama untuk menerapkannya. Keengganan pemerintah Muslim itu sendiri untuk menerapkannya sistem perundangan tersebut. Kuasa untuk menerap dan melaksanakan sesuatu undang-undang itu ada di tangan pemerintah.

Kedua-dua pihak baik umara’ (pemerintah) mahupun ulama seharusnya berusaha bersungguh-sungguh untuk menerapkan Islam, namun apa yang mereka lakukan hanyalah sekadar mengeluarkan alasan itu dan ini untuk tidak menerapkan Islam. Sebaliknya mereka pula mencari

Betapa buruknya mereka! Dengan alasan-alasan inilah mereka telah mempengaruhi masyarakat agar sama-sama tidak " menggemri & meminati " perundangan Islam dan akhirnya ramai dari kalangan kaum " Melayu Islam " sendiri yang telah mengemukakan alasan yang sama untuk tidak menerapkan hukum Allah.

1 comment:

  1. artis melau tak payah nak cakap banyak ....cara hidup dan kerjaya pelakon memang JAUH dah terkeluar dr cara hidup Islam yg sebenar.....dedah aurat, pergaulan bebas dlm lakonan dan di luar lakonan dh melanggar garis panduan agama Islam......oleh itu lebih baik diam. artis tak ada autoriti utk bercakap mengenai hudud.....pemberita yg buat wawancara tu pun bodoh....... (drp cucukerinci)

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA