Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, November 14, 2010

MENGAPA SAYA TIDAK DISUKAI

Angin mula bertiup kencang, kekencangan angin ini di mulakan dengan satu majlis bersama dengan ketua-ketua kampong di Bahagian Pasir Salak. mereka berkumpul di sebuah resort dan majlis ala dialog diadakan. Nampak hebat para ketua kampong kini, mereka berani menyuarakan yang hak dan patut ada pada mereka. Cuma kekalutan cara mereka berhujah kadang kala ianya kurang data dan fakta melainkan ianya berbentuk " hear say " Walaubagaiman pun tahniah atas kemampuan dan berterus terang mereka untuk memastikan kampong mereka menikmati apa sepatutnya.

Mereka berani membandingkan Parlimen Pasir Salak dengan jiran Meraka dari Parlimen Parit. Kenapa dan mengapa di Parlimen Parit dapat banyak peruntukan, mengapa ianya jauh berbeza denagan Pasir Salak, sedangkan Pasir Salak Ahli Parlimennya, berani, lantang dan sentiasa memberikan buah fikiran yang bernas di parlimen, bukan itu saja, beliau juga adalah Pengerusi Felcra Sdn. Bhd. Felcra Sdn. bhd. adalah sebuah GLC yang bagitu kaya dan mempunyai keluasan tanah ladang yang cukup hebat.

Dalam cakap-cakap mereka ( ketua kampong ) di kedai kopi, kini YB Ahli Parlimen akan membersihkan kawasan Pasir Salak dari mereka yang tidak berminat dengan UMNO / BN, dan kalangan mereka yang berjawatan dengan Kerajaan, kalangan guru, kakitangan jabatan lain, termasuk juga para penghulu sudah tentu mereka dari kakitangan Felcra mungkin akan diusahakan untuk di tempatkan di bahagian lain pula. Mungkin mereka akan menetap di kawasan yang tidak berparlimen.

Sebagai seorang pengundi di kawasan ini, penulis merasakan kalaulah benar apa yang dilaporkan oleh ketua kampong ini, nampaknya budaya " sameng " " erogan " " tidak insaf pada kesalahan sendiri " memang menjadi pegangan mereka. Mengapa pemimpin tidak memikirkan apakah ada " penentangan " ini bermakna kepimpinan seseorang pemimpin itu mula dipertikaikan, mungkin cara dan budaya pemimpin itu sudah lapok, tidak releven setelah 50 tahun lebih merdeka, atau pemimpin menganggap semua rakyat boleh dibeli dengan wang ringgit saja. Persoalan ini memang menghantui setiap pemimpin.

Untuk pengetahuan, rakyat juga membaca, meneliti, melihat cara dekat dengan tingkah laku pemimpin, malahan kemana saja pemimpin berada, apa dia buat, siapa dia marah, malahan rakyat sentiasa memantau setiap gerak geri dan aktiviti yang di anjurkan oleh pemimpin. selepas itu rakyat buat keputusan. Mungkin keputusan tidak bersama dengan pemimpin yang tidah seselera dengan rakyat. lantas rakyat bangun untuk menentang.

Mainan yang amat di sukai oleh pemimpin ialah mengalih tempat bertugas pegawai kerajaan, kenapa budaya ini masih berlaku, contoh kalau di peringkat sekolah, guru-guru akan jadi mangsa, ramai juga guru yang menyokong tapi semasa memberi undi mereka tidak memberi kepada pemimpin tersebut. Kita ambil contoh di Dun Kg. Gajah kalau dulu majoriti cukup hebat di zaman Tan Sri Ramli tapi kini sekadar boleh menang saja. Bagitu juga Parlimen Pasir Salak dan Dun Sungai manik.

Difahamkan juga ada kalangan pengikut setia AP ini sering dan sentiasa memerhati gerak geri rakyat di kawasan masing-masing untuk dilaporkan kepada ketua mereka, mereka memerhati siapa yang sukan pakai serban, siapa yang suka pergi masjid, siapa yang sukan menghadiri majlis keagmaan, mereka yang demikian dilebalkan sebagai pengikut sebuah parti Islam, hatta kini sudah kedengaran juga sebuah masjid di kawasan parlimen ini telah diberikan perhatian khusus, mungkin " tali barut " telah mengenal pasti siapa, bila dan apa isi ceramah.

Kenapa di zaman moden ini, di zaman ICT ini, di zaman dunia di hujung jari, boleh dikatakan dunia global dan manusianya " golkar " daya fikir sedemikian masih bermain di benak pemikiran mereka. Apakah untuk " survival " kita perlu main jahat, mengapa kita tidak berminat membetulkan apa yang silap yang telah kita lakukan. Mengapa orang tak suka kita, kita salahkan orang lain, mengapa tak salahkan diri sendiri? Tepuk dada tanya hati.

Akhirnya rakyat sentiasa memerhati dan
akan membuat keputusan bila tiba masanya nanti.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA