Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, July 12, 2010

IBN TAIMIYYAH : ULAMA JAGA JUBAH

Cerita di petik bagi menggambarkan kadangkala betapa ramai mereka yang memakai gelaran agama seperti ulama, syeikhk, kufti dan seumpamnya yang mementingkan jubahnya agar tidak kotor atau tercemar lebih daripada mementingkan tanggungjawab mereka sebagai ilmuan Islam untuk menegakan kebenaran kerana Allah SWT.

Jika Ibn Taimiyaah tidak makan kerana mengenangkan nilai makanan yang dijamu, sementera ramai ulama lain yang " sebat semacam" di dalam kegawatan pertarungan yang seperti itu, apakah ulama pada zaman rakyat miskin keresahan disebabkan kenaikan harga barang kini, akan mencotohi sikap Syeikhul islam Ibn Taimiyyyah, atau akan tiru macam ulama-ulama dalam majlis Qazan ( rujuk Ibn Taimiyyah bersama Raja Qazan ) itu lalu mereka juga akan " sebat semacam " jamuan mewah yang melampaui batas yang patut serta menggunakah harat rakyat. Penulisan ini dibuat hanya untuk menasihati diri sendiri agar jika di lakukan kesilapan ini, saya akan meninggalkanya. jika belum, saya akan cuba menghindarinya.
Zaman ini alim ulama sudah tidak bimbang dengan jubah putih mereka tercemar lagi, kerana mereka sudah memiliki koleksi pakaian yang cukup banyak hasil daripada kemewahan memakai gelaran rasmi agama. Tapi zaman ini mungkin mereka merasa bimbang jika habuan yang dijanjikan tidak diberi, kontrak mereka tidak disambung, atau pangkat mereka tidak dinaikkan, atau bisnes yang mereka menjadi " duta produk " atau jurularisnya terjejas, atau perlatnikan mereka di institusi -institusi yang menghasilkan elaun bjulanan itu terganggu. Atau ada pula yang menjaga kepentingan parti mereka melebihi daripada membala kebenaran dan fakta.
Kesanya dari ketida yakinan pada diri sendiri ini menyebabkan ada kalangan ulama yang sanggup mengubah-ubah faktwa, hanyak kerana partinya sudah berubah. lalu mereka akan menjauhkan diri dairpada sesiapa yang cuba mengikuti semangat syeikhul islam Ibn Taimiyyah r.h. Jika pada zaman Ibn Taimiyyah, untuk mengelakkan diri daripada terpaksa berjuang bersama Ibn Taimiyyah dan rakyat menentang penjajahan Tatar, para ulama berkepentaingan tersebut menulis atau menyebakan fitnah untuk memburukkan Ibn Taimiyyah. Tujuan, untuk menutup kelemahan diri dan menjaga kepentingan sendiri., sebelum dan selepas zaman Ibn Taimiyyah pun, gelagat ulaman jenis ini tetap sama, dulu kini selama-lamanya.
Petikan dari:
Bicara buan Pemimpin dan Rakyat
oleh Dr. Mohd. Asri Zainul Abidn

1 comment:

  1. dok kata dah, asri tu jenis pelaga orang, hampa dok pi ambik juga....

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA