Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Sunday, June 6, 2010

GURU - DIRI MU SENTIASA DIPERHATIKAN


" Pengetua dan guru besar wajib memberi rehat kepada guru pada setiap dua hari Sabtu dalam tempoh sebulan untuk mengurangkan beban tugas mereka " kata Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Alimuddin Mohd Dom. Kenyataan balas ini adalah ekoran dari kelohan yang disuarakan oleh KPPK ( Kesatuan Perkhidmatan Perguruan kebangsaan ) dan ianya ada kaitan dengan Pekeliling Ikhtisan Bil. 8/2005. Tan Sri KPPM juga menyelar kepada pengurusan sekolah agar pihak pentadbiran dapat mengurus dan merancang untuk melaksanakan setiap aktiviti pada hari-hari tesebut. Jika Sabtu jatuh pada hari kelepasan am, sekolah sama sekali tidak boleh memaksa guru bertugas, tambah beliau.

Sementara itu, Presiden NUTP, Hashim Adnan, meminta semua pengetua dan guru besar akur surat pekeliling yang dikeluarkan Kementerian Pelajara, ini kerana ada segelintir pengetua dan guru besar yang memaksa guru mengajar kelas tambahan pada setiap Sabtu hanya merugikan pihak sekolah dan guru sendiri. Bebanan kerja tambahan ini boleh menyebabkan guru hilang fokus terhadap tugasan yang diamanah. Apa yang penting kakitangan pelajaran juga perlu menikmati kemudahan perkhidmatan seperti penjawat awam yang lain.

Tapi bagi PIBGN ( Persatuan Ibubapa Guru Nasional ) pengerusinya prof madya Datuk Mohd. Ali Hasan seperti tidak bersetuju dengan cadangan KPPK ini, dan beliau menyarankan agar guru-guru diberikan pelepasan untuk bertugas mengikut kerelaan masing-masing terutama semasa musim cuti persekolahan. Kerana seorang " guru " yang berjiwa guru memegang prinsip sentiasa berkorban untuk kepentingan pelajaran anak didik terutama mereka yang di kelas peperiksaan.

Walaubagaimana pun, guru di musim ini, mereka bukan sahaja melibatkan diri di alam " kerja hakiki " iaitu bertindak sebagai seorang guru. kerana ramai kalangan mereka memegang prinsip " kerja guru dan menjadi seorang guru " lantas yang demikian ramai kalangan mereka yang perlu dan kadang kala memaksa diri untuk menjadikan tugasan guru sebagai kerja
" parttime " . Selain menjadi pendidik mereka juga terlibat dengan kerja-kerja sampingan seperti melakukan kerja-kerja kontraktor, menjalankan urus niga jual beli, terlibat dalam politik dan sudah tentu kerja sampingan ini akan menjadi dan berikan keutamaan untuk kepentingan tersendiri.

Sepatutnya sama ada KPPK mau pun pihak Kementerian buat satu kaji selidik berapa ramaikah gulongan " guru " jenis ini yang kini berada di sekolah-sekolah. Penglibatan di arena perniagaan sambilan sudah pasti ramai terdapat di kalangan para guru yang berkhidmat di bandar-bandar besar dan para guru yang berada di kawasan perkampongan pula mereka melibatkan diri dengan parti politik. Atau pun mereka berusaha untuk membantu pembangunan pelajaran anak didik dengan memberikan tumpuan kepada kelas-kelas tuisyen. Semua kerja tambahan ini sudah pasti menambahkan bebanan tugas kepada seorang guru.

Jika tenaga guru dipelukan untuk melakukan kerja lebih masa, apa salahnya pihak KPPK mau pun Kementerian memikirkan imbuhan sepatutnya untuk mereka. Kadang kala semasa mengadakan pekhemahan unit berunifom, galangan guru pengirin perlu bermalam di tapak pekhemahan tapi imbuhan untuk mereka tiada dan ia tak sama dengan penjawata awam yang lain. Penjawat awam yang lain kerja hanya 8 jam tapi guru bertugas " around the clock "
Untuk itu, adalah disarankan kepada KPPK dan Kementerian serta semua kesatuan dan persatuan di bawah payung kementerian pelajaran dapat memikirkan penambahbaikan dalam pengurusan perkhidmatan gulongan pendidik ini.


No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA