Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Thursday, May 24, 2018

1MDB - SANGGUP NAJIB TIPU KITA ......

 


Menteri kewangan: 1MDB tipu! 'Bail out' hampir RM7 bilion Alyaa Alhadjri  Diterbitkan 22 Mei 2018, 5:03 petang Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini mendedahkan bahawa 1MDB menerima hampir RM7 bilion dalam bentuk "bailout" daripada kerajaan BN sebelum ini. 

Lim berkata ini bertentangan dengan dakwaan 1MDB bahawa syarikat itu mampu membayar hutangnya daripada penstrukturan semula. 

"Berdasarkan senarai bayaran oleh Kementerian Kewangan (MOF) bagi pihak 1MDB adalah berjumlah RM6.98 bilion.

"Jumlah ini termasuk bayaran yang dibuat kepada IPIC sebagai sebahagian daripada perjanjian penyelesaian berjumlah RM5.05 bilion. 

“Ini mengesahkan syak wasangka orang ramai bahawa 1MDB sebenarnya memperdaya rakyat Malaysia dengan mendakwa hutang itu dibayar menerusi ‘proses rasionalisasi yang berjaya’. 

“Selama ini MoF yang membayar hutang 1MDB,” katanya pada sidang media pertamanya selepas dilantik sebagai menteri kewangan. 

Pendedahan Lim dibuat pada hari pertamanya melaporkan diri sebagai Menteri Kewangan di bawah kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN) yang baru. 

Beliau berkata senarai pembayaran setakat ini hanya melibatkan faedah, pembayaran kupon dan pendahuluan daripada IPIC. 

“Ini belum mengambil kira berbilion ringgit hutang yang perlu dibayar mulai tahun 2022. 

“Saya dimakumkan bahawa selain RM143.75 juta yang perlu dibayar pada akhir bulan ini, sejumlah RM810.21 juta faedah perlu dijelaskan antara bulan September dan November tahun ini,” katanya. 

Lim yang sebelum itu mengadakan siri mesyuarat bersama semua pegawai kanan Perbendaharaan yang diketuai Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Siti Zauyah Mohd Desa dan Ketua Audit Negara Tan Sri Madinah Mohamad, mengarahkan kajian mendalam dilakukan mengenai butiran hutang dan liabiliti 1MDB dan mencadangkan langkah untuk menyelesaikan krisis yang berlaku akibat skandal tersebut. 

“Kami juga akan mengemukakan hasil semakan itu kepada pasukan petugas 1MDB yang ditubuhkan oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad,” katanya. 

Menteri kewangan itu berkata antara perkara segera yang perlu diselesaikan ialah pembayaran faedah ke atas pinjaman 1MDB. 

“Ini disebabkan RM143.75 juta perlu dibayar oleh 1MDB pada 30 Mei tahun ini,” katanya. 

Sementara itu, Lim berkata Arul Kanda, yang dikekalkan sebagai Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif 1MDB hingga 30 Jun tahun ini, tetap mengatakan 1MDB mampu membayar obligasi hutangnya. 

“Oleh itu saya mengarahkan Arul memberi taklimat untuk menjelaskan sama ada 1MDB mampu membayar jumlah itu, yang perlu dibayar minggu depan,” katanya. 


Lim juga mahu menemui ahli lembaga pengarah 1MDB, Datuk Kamal Mohd Ali dan Datuk Norazman Ayob, bagi memberi taklimat kepada MoF mengenai kedudukan 1MDB.


Make Google view image button visible again: https://goo.gl/DYGbub

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA