Kita amat risau akan lebih tergoda ‘berqiyamullail’ di de­pan TV berbanding qiyamullail dan menyambut ke­da­tangan lailatulqadar yang amat dinanti-nantikan pada bu­lan Ramadan ini. Hakikatnya semua orang Is­lam mengetahui malam itu disebut dengan lailatulqadar, suatu malam yang dinilai oleh al-Quran malam yang pe­­­­nuh barakah dan malam yang lebih baik daripada seribu bu­lan. Lailatulqadar sangat dimuliakan oleh umat Islam ke­ra­na pada malam tersebut turun rahmat dan kebaikan dari Allah SWT kepada umat-Nya. Maknanya sudah tentu kualiti ibadat kita dalam mengejar lailatulqadar akan terganggu apabila kita berkongsi perhatian dengan aktiviti peristiwa lain.

Tidak lama lagi, umat Islam juga akan berada dalam sua­sana memperingati Nuzul Quran (turunnya al-Quran). Peringatan ini bagi kita kaum Muslimin amat penting kerana kita memperingati peristiwa besar yang terjadi pada sekitar 14 abad yang lalu.
Kita memperingati Nuzul Quran kerana kita ber­ke­yakinan bahawa al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW adalah satu-satunya rahmat yang se­be­sar-besarnya kepada umat manusia di seluruh alam. Kalau kita sekarang ini sedang berbicara tentang Nuzul Quran, sangat wajarlah bagi kita sebagai hamba Allah SWT secara khusyuk dan rendah hati menghayati suasana malam diturunkannya al-Quran.

Penghormatan ini ber­lang­sung satu malam sun­tuk dengan tenang dan aman damai sehingga ter­bit­nya fajar pagi. Sengaja digam­barkan oleh Allah SWT dengan kata 'salam’ akan ketenangan malam yang semalaman itu se­ba­gai kiasan daripada me­sej dan isi yang dibawa oleh kitab suci iaitu per­da­mai­an.

Inilah satu penghor­ma­tan yang begitu besar yang pernah terjadi da­lam coretan seluruh seja­rah kemanusiaan. Jus­teru Lailatulqadar sen­tiasa segar dan hi­dup setiap tahun se­pan­jang perjalanan seja­rah manusia untuk memperingati peristiwa turunnya wahyu Allah SWT.

Hakikatnya dalam kita merai­kan demam Piala Eropah mampu menyihir manu­sia untuk tenggelam dalam gegap gempita di benua biru itu, kita jangan lupa untuk menghayati peristiwa turunnya al-Quran. Ramai yang mempersiapkan sukan terbesar di dunia itu sebagai ritual empat tahun sekali. Perkara ini wajar kerana sifat tabii manusia yang suka hiburan dan rekreasi untuk melepas lelah bekerja dan tekanan menjadikan Piala Eropah begitu dinanti-nantikan kehadirannya.

Solat malam
Demam Piala Eropah boleh dirai dan dipestakan. Akan tetapi pada masa sama, ia perlu diseimbangkan dengan keperluan untuk memenuhi dimensi ukhrawi. Tengok bola boleh, namun solat malam dan zikir dilaksanakan. Kedua-duanya iaitu unsur duniawi dan ukhrawi perlu berjalan seiring.

Pada kebiasaannya, terjaga di waktu malam hari adalah waktu yang paling sukar bagi kita untuk bangun, apatah lagi untuk melaksanakan solat tahajud.
Demikianlah tabiat jiwa itu cenderung mengikut hawa nafsu, bersifat malas dan suka mencari alasan. Lantaran itu, bagi memperoleh keperluan dan mendapatkan keberkatan duniawi dan ukhrawi, alangkah baiknya sekiranya peminat bola menyusun satu pendekatan yang boleh merangkumi kedua dimensi itu.

Niat pertama terjaga malam hari adalah diniatkan untuk melakukan ibadah pada malam hari seperti melaksanakan solat tahajud. Kemudian baru menonton perlawanan bola.
Hakikatnya, kita sebenarnya sudah biasa terjaga pada waktu malam hari. Akan tetapi malangnya kita terjaga semata-mata untuk menyiapkan kerja pejabat, menonton filem, berborak atau menyaksikan perlawanan bola sepak.

Dalam usaha kita untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah, kita digalakkan untuk mengerjakan solat tahajud dan solat malam yang lain (qiyamullail). Kita perlu mempunyai azam yang kuat untuk mengerjakan solat tahajud seperti mana azam kuat yang kita tanam untuk menyaksikan perlawanan bola sepak.
Bagi memperoleh pahala terjaga malam hari, kita perlu kuatkan dengan niat untuk beribadah dulu.

Untuk mengekalkan momentum peribadatan kita sepanjang Ramadan ini jangan sesekali kita dikalahkan oleh nafsu yang bersifat keduniawian mahupun nafsu syahwat seks. Ini termasuklah dengan ti­dak terlalu melayan secara membuta tuli panggung bola sepak piala Eropah yang sekarang semakin rancak.

Sudah sepatutnya demam bola sepak Piala Eropah dijadikan momentum yang tepat untuk kita memulakan lembaran hidup kita dengan secara istiqamah mendirikan solat tahajud setiap malam. Sesungguhnya graf puasa nabi dan sahabat-sahabat meningkat berterusan sejak puasa pertama hingga hari puasa terakhir. Dan graf itu mengalami peningkatan yang amat ketara pada saat-saat akhir bulan Ramadan.

Tetapi bukan sedikit antara kita yang grafnya terbalik. Semakin menjelang berlabuhnya Ramadan, semakin banyak masa dihabiskan dengan perkara-perkara yang tidak ada hubungan sama sekali dengan kesucian bulan Ramadan. Kita lebih sibuk dengan baju baru, sibuk memikirkan pulang kampung dan sibuk membeli-belah di pusat-pusat perniagaan yang banyak menawarkan potongan harga.

 PENULIS ialah Setiausaha Analisis dan Pengurusan Isu Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)
eshan treganukite.