Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, August 24, 2015

KEDAH - ISTANA MULA MENDESAK


ISU tuntutan Kedah terhadap Kerajaan Persekutuan, berhubung sumbangan besarnya dalam mengekalkan kawasan tadahan air untuk tujuan penanaman padi bergema lagi.
Pengerusi Majlis Pemangku Sultan Kedah, Tunku Salehuddin Tunku Badlishah ( gambar ) ketika merasmikan Persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah baru-baru ini, membangkitkan semula isu yang agak lama terbenam itu.

Tunku Salehuddin berkata, kerajaan negeri berkorban 240 ribu hektar kawasan hutan dijadikan kawasan tadahan, demi membekalkan air yang mencukupi kepada aktiviti penanaman padi, di mana Kedah membekalkan 35 peratus dari hasil beras negara. “Oleh kerana itu, Kedah harus diberi peruntukan tambahan yang setimpal oleh kerajaan Persekutuan di atas pengorbanan yang telah dilakukan.

Di zaman Dat0’ Seri Syed Razak jadi Menteri Besar, kerajaan Negeri sudah membuat tuntutan pada Pusat sebanyak RM100 juta setahun.

Masa itu Perdana Menteri ialah Tun Dr Mahathir Mohamad. Tuntutan tidak ditunai. Mungkin ada kaitannya dengan pengakuan Tun bahawa beliau seorang yang kedekut. Pada ketika Dato’ Seri Mahdzir Khalid ( gambar ) jadi Menteri Besar tuntutan tidak disambung. Agaknya, malu alah Mahdzir terhadap Tun Abdullah Ahmad Badawi menyebabkan tuntutan tidak dibuat.

Apabila Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan jadi Menteri Besar, tuntutan kewangan begitu mendesak. Maklumlah Allahyarham membuat pelbagai projek besar untuk kepentingan rakyat, sedangkan Pusat tidak membantu. Pusat hanya menghulurkan bajet yang menjadi kewajipan mereka mengikut peruntukan dalam perlembagaan. Tiada tambahan.

Maka sekali lagi Kedah, melalui Ustaz Azizan selaku Menteri Besar, mendesak Pusat memberikan sumbangan terhadap negeri ini terhadap jasanya dalam menjamin keselamatan bekalanan makanan negara. Malah beliau pernah membuat kenyataan seolah-olah mengugut untuk menebang balak di kawasan tersebut jika tuntutan tidak dipenuhi. Ustaz Azizan tidaklah sampai melakukannya, namun Pusat juga tiada hati budi langsung untuk menunaikan tuntutan Kedah itu.

Hari ini bila tuntutan tersebut bergema semula di Sidang DUN, ia dikemukakan oleh pihak istana pula.




Kerajaan negeri pimpinan Dato’ Seri Mukhriz sepatutnya melakukan tindakan susulan. Tapi masakan tuntutan yang besar itu dapat ditunaikan Pusat, sedangkan projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kulim (KXP) yang dijaja kerajaan negeri Kedah saban waktu pun tidak dipedulikan Najib.





Adun Kubang Rotan, Mohd Nasir Mustafa menegaskan bahawa banyak perkara yang melibatkan kebajikan rakyat dapat dibuat jika kerajaan tuntutan RM100 juta itu dipenuhi. RM100 juta itu bukanlah terlalu banyak. Ia hanya kirakira 0.04 peratus dari RM2.6 bilion yang didermakan jutawan Arab kepada Najib.

RM100 juja boleh dimanfaatkan oleh kerajaan negeri untuk membantu para penoreh yang tertekan dengan kejatuhan harga komoditi tersebut. Setakat ini kerajaan negeri hanya mampu menyumbang bungkusan gula kopi yang bernilai RM50. Ia tidak boleh membantu mengurangkan beban penoreh untuk sekurang-kurangnya enam bulan.
Kedah mempunyai rakyat yang terbabit dengan kegiatan penanaman padi paling ramai di Malaysia.

Mereka perlu menyara keluarga melalui hasil padi sedangkan pelbagai cabaran terkini yang datang menerpa aktiviti penghasilan padi.

Penyakit dan bencana alam menjadi cabaran utama. Hampir setiap musim ramai petani yang kerugian angkara penyakit dan banjir yang menenggelamkan sawah. RM100 juta adalah terlalu besar untuk dimanfaatkan kepada para petani yang menjadi ‘pegawai keselamatan makanan’ sepenuh masa.

Selain dari penyakit padi, nampaknya penyakit tidak mahu menghargai keringat pesawah padi yang berkorban untuk negara turut mencengkam. Berbilion wang negara dihilangkan atas alasan yang tidak munasabah namun mereka kedekut untuk menghulurkan sedikit dari wang tersebut untuk membalas pengorbanan rakyat Kedah.
Setelah mendapat signal dari istana terhadap tuntutan tersebut, adalah Mukhriz akan meneruskannya?

Mukhriz pun berserabut juga sebenarnya. Jangankan hendak menuntut RM100 juta wang pengorbanan menjaga keselamatan makanan negara, menuntut bajet terhadap enam projek mega yang disebut dalam Sidang DUN Bajet tahun lalu pun masih gagal.

Entahlah apa nak jadi pada Kedah di bawah BN? Mandat yang diberi oleh rakyat pada PRU13 lalu hanya sia-sia. Rakyat tidak dapat manfaat apa-apa selain dari kenyang menelan retorik politik BN sepanjang dua tahun ini.

Elok benar tindakan PAS Kedah melancarkan kempen Tolak BN pada 22 Ogos nanti, yang menghimpunkan sebahagian besar kepimpinan PAS Pusat yang akan turun menggempur Kedah nanti. Ia satu permulaan terbaik untuk mengembalikan PAS pada persada kuasa di Kedah setelah BN gagal.

Category: Fokus Kedah
ZULKIFLI YAHAYA

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA