Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Wednesday, May 6, 2015

KETUA PEMBANGKANG - PRK PERMATANG PAUH PENENTU.

Mainan politik, siapa cekap dia dapat, siapa sanggup berpura-pura dia lepas dari segala ikatan dan gangguan, peranan dan daya fikir memainkan peranan untuk memastikan satu satu kejayaan. " kill or to be kill " memamg sudah menjadi mainan dalam politik. sebab itu belum panas ranjang penjara Anwar di Sungai Buluh perancangan sudah di buat, parti-parti gabungan pula sudah seperti anak ayam kehilangan ibu. 

Dengan kehendakNya, berlakulah dua PRK - Rompin dan Permatang Pauh, kebetulan Permatang Pauh kawasan Anwar dan milik PKR dan Rompin pula milik BN dan rakan PAS wakil Pakatan Rakyat. Apakah ini satu ujian untuk PR dan gabungannya serta sejauh mana kemampunan PR dengan ketiadaan Anwar?

Ini adalah kenyataan sulung dari PKR?
" Dalam sidang akhbar selepas keputusan Mahkamah Persekutuan 10 Februari, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), (Datin Seri) Dr Wan Azizah Wan Ismail, dilaporkan berkata belum ada kepastian yang Mohamed Azmin Mohd Ali akan diangkat menjadi Ketua Pembangkang menggantikan Anwar kerana keputusan belum dibuat " 

Ketiadaan dan rehatnya DSAI memberi kesan kepada PR, isu mengetuai sebelah pembangkang amat meruncingkan.

Pertama, PR memerlukan ketua yang berwibawa bagi meneruskan kelangsungan (survival) dalam suasana di mana parti-parti anggota masih berbalah mengenai isu-isu ideologi dan dasar.
Kedua, PR memerlukan ketua yang boleh meyakinkan pengundi dan rakyat jelata mengenai kelayakannya memimpin negara.

Ketiadaan DSAI dalam kancah politik Malaysia boleh meninggalkan kesan yang strategik sekali, apa tidaknya kerana sistem demokrasi model Westminster, jawatan Ketua Pembangkang sangat penting kerana penyandang akan dilihat sebagai Perdana Menteri bayangan (shadow Prime Minister) atau Perdana Menteri menanti.

Sejak DSAI di penjarakan ketua pembangkang di parlimen disandang oleh (Datuk Seri) Abdul Hadi Awang (PAS) 2002–2004,  Lim Kit Siang (DAP) 2004–2008 dan (Datuk Seri) Dr. Wan Azizah Wan Ismail (PKR) Mar–Jul 2008 dan DSAI ambil ambil selepas di pilih semua sebagai Ahli Dewan Rakyat pada 2008.

Kesimpulannya, untuk bertindak sebagai Ketua Pembangkang - Pakatan Rakyat telah melahirkan dari ketiga-tiga parti gabungan. Kini PR sudah pasti dalam keliru untuk melantik siapa bagi untuk mengisi kekosongan tersebut. Antara Azmin, Lim Kit Siang dan Hj. Hadi siapakah agknya akan mengisi kekosongan tersebut? Antara mereka bertiga semuanya ada kelebih dan kekuatan.

DSWA bukan ahli Palimen - sudah pasti nama  beliau tidak disenaraikan ( kecuali beliau menang di PRK Permatang Pauh ) Azmin ( kedua-dua dari PKR ) masih muda, kerana tindakan ketua Pembangkang bukanlah jawatan yang ringan dan Mudah. Dengan itu mereka mungkin dari PAS atau DAP. Jadinya Ketua Pembangkang kini cukup memberikan kesan sampingan kepada PR - Kalau Lim Kit Siang dengan kerusi yang terbanyak 38 kerusi sudah pasti mengecewakan PAS, ahli-ahli PAS pula akan rasa tesisih.

Apakah Ketua Pembangkang " memerlukan " jelmaan dan pepolariti DSAI? kalau jawapan " ya " sudah pasti Azmin yang jadi pilihan. Apakah kesan sampingan jika Azmin di latik? Kalau Mohamed Azmin dilantik Ketua Pembangkang ia akan memudakan lagi kepemimpinan PR dan ini akan memberi rangsangan tambahan kepada generasi muda menyokong PR.
Apa pun?

Keputusan perlu dibuat segera atau apakah PR menuggu keputusan PRK Permatang Pauh baru nak buat keputusan?  Bagi Anwar, penjara sudah menjadi darah dagingnya. Bagi beliau, tidak ada keadaan yang tidak menjanjikan kemungkinan. Beliau berpegang kukuh kepada frasa “politics is the art of the possible.”

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA