SAMA ada disedari atau tidak oleh orang-orang Melayu, dari sehari ke sehari, tanah rizab Melayu
telah semakin banyak berkurangan.Malah sehingga kini, tanah rizab
Melayu hanya tinggal sebanyak 1,578,263.91 hektar iaitu 11.99 peratus
sahaja di seluruh negara.
Pada hal, ketika Raja-Raja Melayu
menandatangani kewujudan Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1957,
pengisytiharan telah dibuat bahawa tanah simpanan orang Melayu perlu
dikekalkan dengan nisbah 50 peratus, manakala selebihnya boleh
diagihkan bersama kaum lain.
Namun sekarang, di mana baki
38.9 peratus membabitkan 700,347.27 hektar tanah rizab Melayu itu?
Sedangkan pada tahun 1931, tanah rizab Melayu berjumlah 3,149,225 hektar
di seluruh negara. Tanah rizab Melayu sebenarnya telah diwartakan
melalui sebuah perundangan yang diwartakan menerusi Enakmen Rizab Melayu
1913 yang dikuatkuasakan di negeri-negeri bagi menjamin pemilikan tanah
untuk kaum Melayu di Semenanjung Malaysia.
Di peringkat pusat
pula terdapat Akta Kanun Tanah Negara yang juga turut berperanan bagi
menjaga tanah rizab Melayu dan kampung-kampung tradisi Melayu di seluruh
negara.
Di bawah perkara 89 (2), mana-mana tanah di bawah
persekutuan dan negeri boleh mewartakan tanah milik kerajaan sebagai
tanah rizab Melayu tanpa mengambil kira kepentingan kaumkaum lain
sebagaimana termaktub dalam artikel 153 Perlembagaan Persekutuan.
“Perkara 89 (3) Perlembagaan Persekutuan telah menyebut tanah rizab
Melayu yang mahu dibatalkan dan dipindah hak milik perlulah digantikan
dengan kawasan sama sifat dan sama luasnya dengan kawasan yang
dibatalkan.
Undang-undang Tanah Rizab Melayu mula diperkenalkan
pada 1 Januari 1914 apabila Enakmen Rizab Melayu 1913 dikuatkuasakan di
negerinegeri yang dahulunya dikenali dengan nama Negeri-negeri Melayu
Bersekutu iaitu Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang.
Enakmen Rizab Melayu 1913 telah dimansuhkan mulai daripada 15 Disember
1933 dan digantikan dengan Enakmen Rizab Melayu 1933. Pada tahun 1935,
Enakmen Rizab Melayu 1933 telah disemak dan diterbitkan semula sebagai
Enakmen Rizab Melayu (NMB Bab 142) dan digunakan hingga ke hari ini.
Negeri-negeri lain kemudiannya turut mewujudkan Enakmen Rizab Melayu
masingmasing iaitu Enakmen Rizab Melayu Kelantan 1930, Enakmen Rizab
Melayu Kedah 1931, Enakmen Rizab Melayu Perlis 1935, Enakmen Rizab
Melayu Johor 1936 dan Enakmen Rizab Melayu Terengganu 1941.
British tidak mengadakan apa-apa Enakmen Rizab Melayu di Pulau Pinang,
Singapura dan Melaka. Di Pulau Pinang hanya mempunyai Tanah Rizab
Persekutuan iaitu tanah yang boleh digunakan oleh jabatanjabatan
tertentu di bawah kerajaan persekutuan.
Di Melaka, walaupun tidak
terdapat Enakmen Rizab Melayu, tetapi terdapat Tanah Adat Melaka (MCL)
di bawah Akta Kanun Tanah Negara (Hakmilik Pulau Pinang dan Melaka)
(Akta 518) 1963 yang berkuatkuasa pada 1 Januari 1966.
Berdasarkan undangundang yang ada, tanah rizab Melayu tidak seharusnya
berkurangan kerana mereka yang terbabit dalam menghakiskannya boleh
dikenakan tindakan.
Malah berdasarkan undang-undang yang ada
juga, tanah-tanah rizab Melayu yang telah hilang itu mestilah digantikan
semula dengan kawasan yang sama sifat dan keluasan yang sama.
Namun berdasarkan perkembangan yang berlaku, undang-undang yang ada
bagaikan tidak dipedulikan oleh pihak kerajaan Umno-BN sendiri. Malah
terdapat dari kalangan pemimpin Umno sendiri yang sanggup bersekongkol
dengan pihak asing atau pihak pemaju bagi menghakiskan tanahtanah rizab
Melayu demi kepentingan peribadi dan kroni-kroni mereka.
Kejadian
itu menyebabkan undangundang kepada mereka hanya sekadar undangundang,
malah ada di antara mereka itu sendiri agak kebal dengan undangundang.
Demi menjaga kepentingan tanah rizab Melayu dan hak orang Melayu, semua
pihak perlu sedar, pembangunan tanah rizab Melayu secara ekstrem akan
hanya terus meminggirkan orang Melayu, apatah lagi ketika mereka dilihat
masih terkebelakang dalam penguasaan ekonomi.
Pihak kerajaan
pula seharusnya tidak terlalu ‘ghairah’ membangunkan tanah rizab Melayu
dan dijual kepada bukan bumiputera dan orang asing, sehingga akhirnya
orang Melayu sendiri terpinggir.
Lebih mengecewakan, banyak
kerajaan negeri yang terlalu memikirkan untuk membangunkan tanah
berkenaan sehingga lupa untuk menggantikan semula tanah itu.
Oleh
itu, tidak hairanlah jika terdapat pihak yang mahu undang-undang dan
sistem tanah simpanan Melayu perlu dilihat semula bagi memastikan tanah
rizab Melayu terus dilindungi bagi menjaga hak dan kepentingan orang
Melayu.
Semua pihak juga perlu kembali semula kepada undang-undang tanah simpanan Melayu.
Ini bermakna tanah yang sudah diambil mesti didapatkan semula dan
disimpan. Ia perlu dijadikan asas bagi menyimpan hak orang Melayu yang
turut beriringan dengan hak bagi menjaga keutuhan kampung-kampung
tradisi Melayu yang kini telah semakin pupus di seluruh negara. Jika
tidak, tanah berkenaan dan identiti orang Melayu akan semakin
berkurangan dan tidak mustahil terus hilang.
Setiap kerajaan
negeri perlu bertanggungjawab terhadap penyusutan tanah rizab Melayu
kerana ia jelas tertakluk di bawah bidang kuasa mereka. Hanya dengan
cara itu baharulah tanah rizab Melayu akan terjaga seperti di Kelantan
sejak negeri itu berada di bawah pemerintahan PAS.
Posted on Friday,by paktam
No comments:
Post a Comment