ULASAN GB TERHADAP KENYATAAN NUR JAZLAN
“Jika tidak, datuk nenek kita telah melaksanakannya (hudud) sejak lama dulu. Secara peribadi saya tidak menyokong ini (pelaksanaan hudud)," kata Nur Jazlan kepada The Malay Mail Online ketika dihubungi.
Apakata Greenbox.
Ketara sangat Ahli Parlimen Pulai, Nur Jazlan Mohamed Rahmat tidak tahu
bahawa sejarah telah membuktikan kesultanan Islam awal seperti
Kesultanan Kedah telah bermula 531H/ 1136M dan Kesultanan Kelantan yang
bertapak pada tahun 577H/ 1181M membuktikan bahawa bermulanya era
pentadbiran dan undang-undang Islam (hudud) di Rantau Melayu ini.
Menurut kajian para sejarahwan teks pada batu bersurat yang merupakan
penanda kedatangan Islam di nusantara ini ada menyatakan mengenai tarikh
ia ditulis, iaitu "Jumaat di bulan Rejab di tahun saratan di sasanakala
Baginda Rasulullah telah lalu tujuh ratus dua".
Menurut kajian yang dilakukan oleh Prof. Dr. Syed Muhammad Naquib
Al-Attas, tarikh bagi batu bersurat ini ialah Jumaat, 4 Rejab 702 H,
bersamaan dengan 22 Februari 1303M. Ia juga secara jelas mewartakan undang-undang jenayah Islam (hudud)yang diterima-pakai oleh pemerintah Terengganu ketika itu.
Ia juga bermakna Negeri Terengganu telah terbukti menegakkan hukum
syariah sejak 7 abad yang lalu dan antara yang terawal di Malaysia.
Seterusnya Di Terengganu, Undang-undang Jenayah Islam telah dilaksanakan
khususnya semasa Sultan Zainal Abidin III (1881-1918). Pada masa itu
terdapat beberapa mahkamah yang membolehkan menjatuhkan hukuman mengikut
Undang-undang Islam.
Selain peraturan Islam yang tercatat di batu Bersurat Terengganu pada 702H/1303M, Kerajaan
Melaka telah menggubal undang-undangnya sendiri yang berasaskan
undang-undang Islam yang dikenali sebagai Risalah Hukum Qanun. Ia
dikuat-kuasakan di Melaka. Qanun ini ditulis pada zaman pemerintahan
Sultan MUzaffar Syah (1446-1456) dan ianya dilengkapkan oleh Hang Sidi
Ahmad dizaman pemerintahan Sultan Melaka terakhir (1488-1511). Dalam
masa yang sama Undang-undang Laut juga digubal yang menyentuh tentang
peraturan pelabuhan, pelayaran di laut dan percukaian.
Menurut Ustadz Saiful Bahri, Hukum kanun Melaka meliputi bidang yang
luas termasuklah jenayah, mu’amalah, keluarga, acara, keterangan, adab
alqadi dan undang-undang pentadbiran dan pemerintahan. Hukuman keseksaan
pula berdasarkan kepada bentuk hudud, qisas, diat dan ta’zir. Menurut beberapa orang pengkaji barat, seperti William R. Roff dan Alfred R. Rubin bahawa Undang-undang
Melaka itu pada dasarnya berasaskan Undang-undang Islam di samping
Hukum Akal dan Hukum Adat. Pendapat mereka ini adalah menepati kenyataan
yang terdapat di dalam qanun tersebut; “Mengikut hukum Allah, pada
hukum Allah, menurut dalil AlQuran dan menurut amar bil ma’ruf wa nahi
munkar”.
Berdasarkan kepada teks Hukum Qanun Melaka yang diselenggarakan oleh Dr
Ph. S. Rankel mengandungi 27 fasal , Kitab Undang-undang Melaka dari
Muzium British mengandungi 44 fasal dan setelah diteliti dan dikaji
Undang-undang Melaka, dapatlah disimpulkan bahawa , Undang-undang Qanun
Melaka ini adalah pada keseluruhannya berdasarkan Undang-undang Islam
menurut Mazhab Syafie.
Apabila kejatuhan Melaka ke tangan Portugis pada 1511M, undang-undang
dan peraturan Islam ini masih diteruskan pemakaiannya oleh Kesultanan
Melayu di negeri-negeri lain. Ia digubal di negeri masing-masing seperti
Qanun Pahang (1596M), di Kedah dengan Tembera Dato Seri Paduka Tuan
(1078H/ 1667M), Undang-undang 99 dan 12 di Perak. Hukum Qanun Dato Setar
(1099H/ 1784M), Qanun Johor (1789M), Qanun Kelantan 1168H. Di
Terengganu ia diguna pakai semenjak kesultanan pertama Terengganu yang
mencatatkan nama Sultan Zainal Abidin 1 (1708-1733) pada tahun 1120
hijrah (bersamaan tahun 1708) sehinggalah undang-undang Islam itu
diperkukuhkan pada tahun 1911M iaitu dengan penggubalan Undang-undang
diri Terengganu.
Sistem pentadbiran undang-undang Islam di Tanah Melayu sudah
sofistikated dan tersusun kemas mengikut institusi pemerintahan di Timur
Tengah. Ia telah matang sebelum kedatangan British lagi dan Britishlah
yang telah merombak segala-galanya, menukar semua kanun dan
undang-undang yang ada kepada undang-undang sekular yang memisahkan
negara dan agama, dengan slogan sekularismanya -"give to Caesar what
belongs to Caesar, and give to God what belongs to God" dimana
kemudiannya UMNO yang menjadi kerajaan telah meneruskan pemakaian
undang-undang tersebut sehingga kini.
Bukankah fakta di atas menjelaskan tentang kejahilan pemimpin UMNO sendiri terutama Nur Jazlan terhadap sejarah?
No comments:
Post a Comment