Berikut ini adalah
berita daripada Want China Times, Taiwan.Tanpa melaporkan nama pegawai
Malaysia yang menjadi sumber beritanya itu, akhbar online itu menuduh
Malaysia sebagai berbohong. Ikuti terjemahannya berikut :
Sebuah pesawat terbang di angkasa pantai selatan Vietnam mencari MH370 yg hilang (Photo / Xinhua) |
Seorang pegawai Malaysia yang terlibat dalam operasi mencari penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang hilang,
telah membuat kenyataan bercanggah dari kerajaan Malaysia dengan
mengatakan bahawa tentera secara sedar dan berterusan mengesan pesawat
di radar selama lebih daripada satu jam selepas perhubungan dengan
kawalan bumi telah terputus pada awal pagi 8 Mac.
Pegawai tentera udara yang merahsiakan nama sebenarnya memberitahu portal web Cina Tencent bahawa walaupun pada awalnya bahawa tentera Malaysia berkata mereka tidak boleh pasti, sebenarnya mereka tahu dengan pasti bahawa radar mereka mengesan pesawat
penerbangan MH370 dan mengikutinya kerana ia mendaki di atas ketinggian
yang diluluskan Boeing 777 itu 45,000 kaki dan membeluk tajam ke barat
sebelum turun tidak sama rata kepada 23,000 kaki ketika menghampiri
Pulau Pinang. Pesawat itu kemudian mendaki kembali kepada 35,000 kaki
dan menuju ke arah barat laut Lautan Hindi, dengan bacaan yang akhir
menunjukkan ia di atas pulau kecil Pulau Perak di Selat Melaka pada
kira-kira 2:40.
Walaupun mereka
mengetahui ini semua, pihak berkuasa Malaysia tidak mendedahkan maklumat
penting ini sehingga 15 Mac, seminggu selepas kehilangan pesawat, kata
pegawai itu. Ia juga bermakna bahawa Malaysia tahu dari awal bahawa
pesawat - jika ia telah terhempas - berkemungkinan di Selat Melaka
kawasan di sebelah barat negara yang bertentangan dengan Laut China
Selatan di sebelah timur, di mana berpuluh-puluh kapal dan pesawat dari
negara-negara lain yang mencari selama beberapa hari tanpa memberikan sebarang hasil , tambah pegawai itu.
Pengumuman awam
pertama yang dibuat oleh Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Airlines,
Ahmad Jauhari Yahya pada pagi Sabtu adalah bahawa pesawat kekal dalam
hubungan sehingga 02:40, tetapi kemudiannya masa itu telah ditukar kepada 01:20, masa sewaktu komunikasi itu sedang diserahkan daripada pengawal lalu lintas udara Malaysia kepada rakan-rakan sejawat mereka di Vietnam.
Sejak itu hal
transponder pesawat telah "sengaja" dimatikan pada 1:21 dan bahawa ia
telah benar-benar hilang dari skrin radar awam Malaysia
pada kira-kira 1:30 itu pun didedahkan. Tetapi jika dakwaan pegawai
tersebut itu benar, maka pihak berkuasa Malaysia tahu dengan tepat di
mana pesawat itu dan apa yang ia lakukan selama 70 minit tersebut.
Pendedahan pegawai tersebut tentang pengetahuan Malaysia mengenai titik benar
terakhir komunikasi penerbangan itu , juga selaras dengan apa yang
Datuk Azharuddin Abdul Rahman, Ketua Pengarah Jabatan Malaysia
Penerbangan Awam, katakan : "terdapat beberapa perkara yang saya boleh
memberitahu anda dan beberapa perkara yang saya tidak boleh" ketika
beliau menjelaskan mengapa carian telah diperluaskan ke Selat Melaka
pada 11 Mac. Malah, kata pegawai itu, Malaysia telah secara rahsia
mencari dirantau itu selama ini.
Sementara itu, jumlah
negara yang terlibat dalam carian, yang kini memasuki hari kesembilan,
telah berkembang 14-25 dan akan mengambil daratan yang luas menyeberangi
11 buah negara dan juga kawasan-kawasan laut dalam dan terpencil. Fokus
baru muncul selepas Perdana Menteri Malaysia, Najib Razak, mengumumkan
hari Sabtu bahawa menerima satelit "ping" hampir tujuh jam selepas penerbangan MH370 berlepas
berkemungkinan dalam dua koridor penerbangan : satu antara Thailand dan
Kazakhstan, dan satu lagi di antara Indonesia dan Lautan selatan
India.
Seorang lagi pegawai
tentera udara Malaysia memberitahu Tencent bahawa penerbangan MH370
mungkin diterbangkan ke barat sampai hingga Somalia atau utara Thailand
dan Myanmar lalu ke
bahagian selatan Mongolia. Laluan penerbangan dekat dengan sempadan
beberapa negara, menjadi pilihan kerana pengesanan radar adalah agak
lemah, tambah pegawai itu.
Sesiapa di antara 239
orang di atas kapal yang merampas MH370 mesti sangat biasa dengan
geografi terdekat Malaysia dan juga mengetahui keupayaan kedua-dua radar
awam dan tentera, kata pegawai itu, sambil menambah bahawa ia adalah
pengetahuan umum dalam industri penerbangan bahawa kedua-dua negara
Somalia dan selatan Mongolia tidak memerlukan kebenaran kerajaan untuk
melakukan pendaratan. Somalia dalam keadaan anarki kerana perang
saudara, manakala Mongolia mempunyai beberapa lapangan terbang rahsia
menyediakan jalur pendaratan selamat untuk penyeludup, tambah pegawai
itu.SUMBER
al-Husseyn
No comments:
Post a Comment