Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, August 30, 2013

MERDEKA - SIAPA YANG MERDEKA?

Kenapa setiap tahun menjelang tarikh keramah 31 Ogos, rakyat sentiasa mempertikaikan sambutannya? Apakah rakyat Malaysia sudah lupa tarikh keramat itu " terlepasnya "  negera ini di bawah jajahan British, jasa dan pengorbanan Tenku Abdul Rahman juga di kenali sebagai " Bapa Kemerdekaan " mungkin sudah mula luput dalam ingatan rakyat. Tapi kenapa? Apa bezanya kepimpinan Tenku dan beberapa orang PM sebelum ini yang bagitu patriotik dalam setiap sambutan, tapi tidak masa ini? Apakah salah rakyat atau pun rakyat mula merasa terhina dengan sikap dan buruk laku perangi pemimpin masa ini. GM cuba mengulas serba sedikit kaitan dengan isu ini.


" MALAYSIAKU BERDAULAT, TANAH TUMPAHNYA DARAH KU " 

Sepanjang Ogos setiap tahun 3 buah negara jiran kebetulan menyambut ulang tahun kemerdekaan, seperti Singapura pada 9 Ogos, Korea Selantan 15 Ogos dan Indonesia pada 17 Ogos. Mengapa agaknya rakyat di negera-negara ini menyambut kedatangan " hari mardeka " seperti terlepasnya seseorang dari penjara, rakyat cukup gembira, mereka menunggu ketibaannya dengan penoh rasa " penoh semangat " dan " kecintaan " yang cukup tinggi. Tapi kenapa tidak di Malaysia? Kemeriah dan kesungguhan rakyat negara ini jelas memperlihatkan tahap patriorisma mereka cukup tinggi.

" Betul ke nak nyambut merdeka? " tanya ramai kawan, tak ada pun langsung tanda-tanda ke arah itu, nampak keceriaan kemerdekaan lesu dan tidak bermaya. Bukan saja semakin kurang, percakapan orang ramai mengenai merdeka dan sambutannya, bahkan kibaran bendera Malaysia di kenderaan, rumah dan pejabat juga hampir tidak kelihatan. Pemasangan bendera di jalan-jalan utama di sekitar Kuala Lumpur juga belum kelihatan sehingga ini.

Mungkin kelesuan ini ada kaitan dengan kemenangan suara majoriti rakyat yang tidak lagi bersama-sama dengan BN ( kerajaan ) yang sedang memerintah masa kini?  Bagi suara majoriti sudah terluka dengan apa yang dilakukan oleh Rais Yatim pada Kemerdekaan 2012, selaku Menteri Penenrangan, Komukasi dan Multimedia beliau dianggap menyalah guna kuasa dengan berusaha memastikan kemengangan BN untuk PRU 13. Dengan tema " Janji di Tetapi " juga  memunupulasi dan menyalahgunakan tema ini antara kepentingan kemenangan BN dan hari kebangsaan. Rakyat terus menentangnya, dan Rais terus berdegil dengan tindakan tersebut.

 Rompakan perayaan dan memastikan kemengangan BN di PRU13 telah meninggalkan kesan yang mendalam kepada rakyat, Rais lebih mementingkan UMNO / BN dari rakyat, rakyat memberanikan diri untuk bersuara agar kedua-dua situasi perlu di beza dan asingkan. Antara PRU dengan Perayaan kemerdekaan kerana ianya  2 aktibiti yang berbeza. Oleh kerana terlalu dan amat terdesak Rais engkar dengan kehendak rakyat. " Janji di Tetapi " terus di gunakan. Rakyat menyimpan dendam. Merdeka 2013 di jadikan perayaan memprotes. Semua saluran propaganda di gunakan. 2012 dalah tahun bermulanya pencemaran Hari Kemerdekaan.

 Isu 1 - tema merdeka sama dengan tema kempen BN / UMNO - Janji Ditepati.
( Dalam hal ini, Najib terpedaya dengan kehendak Rais )

Isu 2 - Perayaan pada malam 31 Ogos - diadakan perhimpunan besar-besaran yang majoritinya dihadiri oleh ahli UMNO dan komponen BN Stadium Bukit Jalil di mana Najib selaku Perdana Menteri telah berucap dengan intipati yang jelas bermotifkan politik dan keinginan untuk memenangi pilihanraya - ini memperlihatkan kemerdekaan hanya untuk UMNO / BN.

Isu 3 - kebebasan media cetak / eletronik-  Akhbar dan tv pula digunakan untuk mengaitkan sambutan hari kemerdekaan dan kaitan dengan UMNO dan akhirnya sambutan Hari Merdeka 2012 telah menjadi milik UMNO dan BN sepenuhnya. Rakyat yang menganuti fahaman politik yang lain atau tidak terikat dengan mana-mana fahaman politik jadi tersisih dan hilang selera untuk turut sama meraikannya sedangkan sepatutnya Hari Merdeka adalah milik semua rakyat tanpa mengira ideologi dan fahaman politiknya.

Benarkah rakyat sudah muak dengan perayaan kemerdekaan ini, jika kita mengimbau kembali, sebenarnya sambutan hari kemerdekaan dan menjelang tibanya detik 31 Ogos setiap tahun tidak pernah ada cacat-celanya dan setiap rakyat ghairah menanti serta merayakan detik pembebasan negara dari penjajahan negara asing. Semua orang bercakap tentang merdeka, jalan-jalan dipenuhi bendera manakala tv, radio dan akhbar pula tidak henti-henti menyiarkan rencana atau lagu yang bertemakan kemerdekaan.

Celupur dan gerak bodoh beliau dan di iringi dengan niat untuk " mengampu " bos, Rais Yatim bagi memastikan kerusi di PRU13 tidak terlepas sanggup " bergadai bergolok ". Idea cetek Rais Yatim selaku Pengerusi Jawatankuasa Sambutan Hari Merdeka ( 2012 ) telah memerangkap dirinya dan kepimpinan negara. Kelesuan dan kesedihan ini di luahkannya, " dengan mengatakan harga bendera lebih murah daripada harga sekotak rokok " 

Kini di Merdeka 56, dengan tugas di kementerian di ambil alih oleh Ahmad Shabery Cheek. Kini beliau terpaksa menanggung dan memikul beban yang ditinggalkan Rais itu. Ahmad Shaberi pula leka dan lambat menyedari kesan daripada tindakan Rais itu, lalu tidak pula melakukan sesuatu yang agersif untuk sambutan merdeka tahun ini. Jika kesan daripada apa yang dilakukan Rais itu dapat disedari lebih awal, mungkin kelesuannya tidaklah begitu dirasakan seperti sekarang ini. Shabery juga lembek dan lambat bertindak.

Implikasi perbuatan dan tindakan Rais itu mungkin mengambil beberapa tahun lagi, kita haruslah mengakui bahawa kerana kesilapan dan salah percaturan yang dilakukan oleh Rais Yatim kita rakyat marhain di Malaysia meraikan hari kebangsaan ini ikut rentak masing-masing. Tahniah Rais.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA