Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Tuesday, June 11, 2013

GURU OH GURU, BEBAN TERUS TERBEBAN

Guru oh Guru, memang tidak dinafikan diri mu seperti lilin, sentiasa berusaha untuk kepentingan orang lain, " engkau " berusaha, membanting tulang 4 kerat dan sentiasa memerahkan otak untuk memastikan setiap anak didik akan menjadi " mansuia " yang berguna untuk bangsa, agama dan negara. Tapi apakah keringat " engkau " kini berbaloi dengan apa yang telah dicurahkan.


Pengalaman selama hampir 34 tahun dalam bidang ini, ianya juga membebankan tapi ada masa rasa puas juga apa bila melihat hasil kerja dapat menghasilkan satu-satu keputusan yang cukup memuaskan, kecemerlangan di nilai dan dihargai oleh pihak-pihak tertentu. Perkhidmatan selama itu semua di sekitar kawasan pendalaman dan pinggir bandar, semua muridnya Melayu dan pendapatan keluarga mereka agak sederhana. Mereka terdiri dari kakitangan kerajaan, penoreh getah, pekerja ladang sawit serta kerja sendirian.

Memang tidak dinafikan dalam setiap bidang tugas yang ada kaitan dengan pembangunan kemanusiaan, sudah pasti ianya sentiasa di dampingi dengan berbagai masalah dan kerenah, selama lebih 34 tahun di arena pendidikan di beberapa buah sekolah, masalah yang di hadapi hampir sama saja. Suasana pengajaran dan pembelajaran, disiplin para murid, sikap birokrasi pegawai dan banyak lagi isu-isu yang sentiasa membebankan pihak guru itu sendiri. Di sorotkan beberapa isu yang mungkin boleh dikongsikan bersama.

BOSAN DENGAN SUASANA

Suasana dan persekitaran yang menjadi rutin memang membosankan tapi itu adalah naluri setiap penjawat awam atau mereka yang bertugas. P n P ( pengajaran dan pembelajaran ) serta menghadapi kerenah anak-anak didik adalah mainan harian. Adalah kalanya bukan setakat hari-hari persekolan malahan di hujung minggu dengan perkhemahan, bawa murid ke program dan aktiviti sokongan seperti menyerti pertandingan Kokurikulum Akademik ), penyertaan program peningkatan akademik. Apa yang saya hadapi hari demi hari dalam masa bertugas di sekolah ini ialah rasa bosan yang teramat sangat.

Masyarakat mengandaikan " Guru " amat mudah kerjanya, antara kerja dan cuti, cuti lebih banyak, tapi mereka " gagal " memikir permasalahan yang dihadapi, kecemerlangan bukan setakan akedemik malahan pembangunan sahsian mereka juga adalah di bawah tanggongan " guru " itu sendiri. Bosan dan sememangnya membebankan.

KEWUJUDAN GURU CEMERLANG

Kewujudan jawatan " guru cemerlang " pada zahirnya ianya banyak memberikan kesan sampingan dari " permuafakatan " antara guru-guru. Mereka dari " Guru Cemerlang " yang suka menghina dan memperlekeh guru-guru lain menyebabkan budaya berkelompok wujud di kalangan para guru dan kerja berpasukan (teamwork) hilang. Guru-guru biasa merasa terhina dan tertekan dengan sikap Guru Cemerlang di sekolah berkenaan. Para pelajar mengadukan hal ini dan mengatakan sebahagian guru menceritakan perihal guru-guru lain semasa berada di dalam kelas.

ISU DISIPLIN PELAJAR

Berbalik kepada suasana dan keadaan di sekolah, suasana pelajar yang tidak berdisiplin ketika berada di dalam kelas dan di dalam kawasan sekolah amat ketara.

Disiplin pelajar seperti merokok, berambut panjang, memakai rantai datang ke sekolah, memakai seluar koyak dan ketat, mempamerkan keadaan pakaian dan penampilan yang kotor dan tidak terurus, berkumpul dan lepak di tandas pada waktu rehat hatta pada waktu P n P, bebas keluar masuk kelas dan keluar masuk dari kawasan sekolah serta merayau-rayau di luar kelas tanpa sebarang aktiviti manfaat yang dilakukan. Tingkah laku sabagini semamangnya membosankan dan menyakitkan hati. Kadang-kadang ianya boleh menggugat kesabaran juga.

Apakah keadaan dan suasana luaran yang bagitu hebat kini telah berjaya mempengaruhi persekitaran alam pendidikan, juga berjaya mempengaruhi perkembangan setiap " anak kecil "?. Kita boleh lihat masa kini Pelajar sudah mula pandai melawan guru, tidak hormat kepada guru dan memperleceh guru. Atau mungkinkah peranan Guru Kaunseling dan Guru Disiplin sudah gagal berfungsi atau pelaksanaan disiplin yang agak lemah masa kini. Ada juga kalanya pihak pengurusan dan pentadbiran memihak kepada para pelajar itu sendiri, faktor ini juga boleh menjejaskan kredibitil guru. Pelajar yang buat salah, guru buat laporan tapi akhirnya guru yang dipersalahkan. Ia cukup memboringkan.

Badan disiplin sekolah tidaklah sehebat mana, kerana " Guru Displin " tidak mendapat apa-apa perlindungan dari pihak kementerian, malahan setiap tindakan yang diambil akan pasti pihak Guru Disiplin akan menerima " hukuman " dari mereka yang di ambil tindakan. Kenderaan guru adalah " mangsa " utama dijadikan tindak balas. Kepada siapa Guru Disiplin boleh mengadu? Akhirnya ramai guru-guru tiak berminaat untuk menjawat jawatan ini. Pernah juga berlaku, hukuman menyebelahi murid, apabila hal ini dibawa ke dalam mesyuarat disiplin, guru yang terlibat akhirnya ditukarkan ke sekolah lain, sedangkan pelajar hanya digantung sekolah selama dua minggu. Ini menampakkan bahawa kesilapan guru lebih besar dari kesilapan pelajar dari sudut peraturan Kementerian Pelajaran, yang dikatakan langsung tidak membela guru tetapi membela pelajar yang melakukan kesilapan. Begitu juga hukuman merotan pelajar, terlalu banyak pengecualiannya dan hanya dibenarkan kepada Pengetua dan guru disiplin sahaja. Merotan pula hanya boleh dijalankan di tempat yang tertutup.

PENTADBIR SEKOLAH YANG TIDAK ADIL

Memang tidak dinafikan masih terdapat berbezaan khusus dalam pengetahuan penggunan ICT. Serta maklumat kaitan dengan perkembangan dunia masa kini. Maklumkan kalangan pentadbir jauh lebih " dewasa " dengan kakitangan staf yang lain. Staf majoriti dari gulongan muda yang baru tamat dalam pengajian, lantas itu bebezaan pendapat tidak dapat dielakkan. Apa yang sedihnya masih terdapat kalangan pentadbir seperti zaman 50an dulu. Masih lagi mengamalkan sistem sehala dalam mengajukan pendapat. Ada kalangan guru yang cuba membetulkan pengurusan pentadbiran khusus kaitan dengan pengagihan jadual waktu, bukan diterima dan di bawah berbinang sebaliknya cadangan itu di sanggah serta  guru tersebut di lembarkan dengan pertuduhan " cuba " melawan pentadbiran.

Kecelaruan pengurusan dan pentadbiran akhirnya diadukan ke PPD ( Pegawai Pelajaran Daerah ), seperti biasa kesalahan banyak ditelakkan kepada guru-guru dan dapatlah guru-guru tadi " surat cinta " dari PPD dan mungkin hukuman selanjutnya " surat tukar " akan diterima oleh guru pada penghujung tahun nanti. Guru terus tertekan dengann birokrasi sabagini.

Dalam pengurusan kemanusiaan sikap " pilih bulu " memang tidak dapat di elakkan, tapi kita perlu ingat sikap sabagini boleh " mengerohkan " suasana kekitaan dan kekeluargaan itu sendiri. Implikasi dari tindakan sabagini sudah pasti mewujudkan suasana sentiasa tegang.

Guru-guru dan pentadbir sentiasa bergaduh dan sentiasa tuduh-menuduh, fitnah memfitnah, menceritakan dan menyampaikan keburukan sesama mereka sehingga menyebabkan guru menjadi tension untuk mengajar dan menjalankan tugas. Guru-guru seolah-olah tidak mahu mematuhi arahan pentadbir disebabkan sikap pentadbir (pengetua) berat sebelah dan tidak professional terhadap guru yang selalu menyalahkan guru dalam apa jua masalah yang berlaku.

REPUTASI DIKEJAR, AKHLAK TERABAI

Dalam apa juga jawatan, sama ada di pihak swasta mau pun perkhidmatan awam, reputasi untuk memajukan diri memang di galakan. Ini juga tidak ketinggalan untuk kakitangan perkhidmatan perguruan. Tapi jika reputasi yang di agung-agungkan dan " keseronokan " yang di riuh rendahkan apakan jadi pada akhlak peribadi " guru " itu sendiri. Yang dilaung-laungkan hanya untuk mengejar pangkat, sama ada mereka diperingkat rendah mau pun menengah.

Setiap kali adanya perjumpaan dengan guru kata-kata peransang untuk mengejar kenaikan pangkat, mengejar anugerah, nama, glamour dijadikan ucap utama, sebaliknya masalah  P n P, disiplin (ramai pelajar ponteng dan tidak masuk kelas, melawan dan memperlekehkan guru) menjadi terabai dan menyebabkan sahsiah, akhlak serta kebajikan pelajar semakin hari semakin tidak diambil tahu dan dibiarkan. Begitu juga penekanan terhadap tugas-tugas asas guru seperti memantau dan menekankan para guru agar sentiasa masuk kelas, menjaga dan menyediakan kemudahan dan kelengkapan peralatan di sekolah untuk kepentingan pembelajaran anak-anak kami dan sebagainya, semuanya telah terabai.

SALAH GUNA TENAGA

cikgu sedang mengecat
Pentadbir sekolah juga terlalu mementingkan keceriaan bangunan dan kawasan sekolah sehingga memaksa dan memeras tenaga guru dan pekerja bawahan untuk menceriakan kawasan dan bangunan demi mendapat anugerah cemerlang dalam pertandingan keceriaan sekolah di peringkat Daerah dan Jabatan. Ini menyebabkan emosi guru terganggu dan guru merasa tertekan dengan arahan-arahan untuk melakukan kerja-kerja di luar tugas guru seperti itu, tambahan pula guru mesti mengeluarkan kos dan perbelanjaan sendiri untuk menyediakan peralatan bagi menceriakan sekolah.

BEBANAN TUGAS SEMAKIN BERAT 

Arena pendidikan tidak " statik " sebaliknya ia sentiassa berubah, perubahan untuk penambahbaikan, dengan itu tapi kadang kala prubahan yang cuba dilaknakan tidak ubah seperti " tikus membaiki labu ". Masyarakat pendidikan di bebankan dengan tugasan yang tidak menetapi piawai tugasan. Dasar berubah dari masa ke semasa, cuba kita lihat dengan KBSR hanya bertahan selama 12 tahun digantikan dengan PPSMI dan kini PPSMI akan di tamatkan. Dalam semakan kerja di wujudkan pula PKBS ( Penilaian Kemajuan Berasaskan Sekolah ) projek ini gagal. Kini terbit pula PBS ( Penilaian Berasakan Sekolah ) dengan sistem ini bukan ianya " paper less " tapi bertambah lagi penggunaannya. 

Selain itu, pelajar tidak lagi dinilai dengan kedudukan dan nombor dalam kelas atau tingkatan tetapi dinilai dalam ukuran band, iaitu band 1 hingga band 6. Ini memberi masalah kepada para ibu bapa untuk mengetahui setiap prestasi, kebolehan dan pencapaian dalam setiap mata pelajaran yang dipelajari oleh anak mereka. Timbul masalah juga pelajar di sekolah pedalaman dengan sekolah berasrama penuh apa bezanya jika kesemua mereka mendapat band 6? Tiada penilaian dalam bentuk gred, peratus dan agregat seperti sistem lama dahulu. Bagaimana pula dengan ukuran kelayakan untuk kemasukan ke sekolah berasrama penuh atau ke MRSM atau lain-lain yang sekolah yang menjadi rebutan para pelajar? 

Akhirnya coretan diatas adalah sebahagian dari rintihan dari seorang guru, moga-moga dengan rintihan ini dapat di fahami leh setiap pembaca. Juga moga-moga pembaca dapat memahami keadaan sebenar apa yang berlaku masa kini di arena pendidikan negara. 

1 comment:

  1. dah beratahun-tahun dengar kata kajian dibuat nak kuarngkan beban guru.sampai sekarang habuk pun tarak. kerja melambak-lambak lagi ada le.semua nak dokumentasi/hitamputih, kalau tak cikgu dikata tak buat kerja.Alasannya gaji naik kerja pun bertambah.sampai bila nasib cikgu akan terus begini?

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA