Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, September 12, 2011

KEEGOAAN PEMIMPIN - PUNCA KEMPIMPINAN MUSNAH

Sering kali, Mufti Perak, TS Harunsani di kiritik kerana " tidak " menyebelahi pembangkang ., kita boleh lihat lihat isu YB Niza dengan lilin, YAB Zamry memasang anjak, sikap ketidak adilan ini membuatkan rasa curiga yang amat sangat terhadap beliau. Tapi akhirnya pada satu program foram anjuran Sinar Harian atas tajuk "Ulama dan Politik" di Shah Alam. Beliau telah mendedahkan bagaimana beliau telah memainkan peranan terhadap " ketuanan Melayu " di zaman pemerintahan Najib dan beberapa orang mantan PM.

Keegoaan pemimpin menjadi sumber utama kepada perpecahaan tersebut. Tidak mendengar padangan rakyat, menganak tirikan sesetangah negeri dan tidak memberikan layanan yang sama rata kepada semua negeri dalam Malaysia dan rakyatnya, adalah antara penyumbang kepada keretakan tersebut.

ulama politik forum at sinar harian 240811 harussani zakaria


Beliau ( gambar ) juga pernah memaklumkan kepada YAB Najib " kerajaan yang "lemah, tidak amanah dan rasuah." juga penyumbang kepada perpecahan dan ketidak percayaan kepimpinan dalam masyarakat Melayu.

Tindakah Dr. Mahathir yang memecat DSAI adalah permulaan retaknya pehubungan " bangsa " tersebut. "Waktu nak pecat Anwar, saya pergi tapi tak boleh masuk (jumpa). Saya kata, kalau pecat dia, bukan sikit pengaruh dia (Anwar), berpecah orang Melayu... Kalau hendak buat tuduhan liwat, kalau tak ada saksi, buruk padahnya.

azlan
Pertembongan 2 pemimpin ini ( gambar ) pada 1998 telah menyebabkan " keretakan " Melayu amat ketara sekali. Walau pun di nasihat agar tidak mengadukan kes pertuduhan liwat tapi tidak ada jalan lain untuk menyinkirkan DSAI. Akhirnya dengan cukup memalukan DSAI dipenjarakan selama 15 tahun, pada masa ini menampakkan sistem penghakiman di Malaysia sudah tidak " bebas " dan " berkecuali " sebaliknya ia mengikut telunjuk orang tertentu. Mahathir cukup Ego.


abdullah badawi leaving palaceKeegoaan Mahathir yang tidak mahu menerima pandangan dan khidmat nasihat ini menular pula semasa Tun Dollah ( gambar ) mengambil alih teraju kepimpinan, malahan setiap pandangan dan nasihat " dibakul sampah " oleh mereka, dan tak sangka pula Najib mengikut langkat dan cara mereka memimpin. Penoh dengan keegoaan.

Sebagai orang Islam memang tidak dinafikan perlunya melayari penghidupan dengan penoh rasa kasih sayang antara satu yang lain. Untuk itu dan mengegalkan kuasa Melayu juga disarankan kuasa " Melayu " iatu antara PAS dan UMNO. " terus di usahakan. Dan Al-Quran juga memerintahkan agar umat Islam berkasih-kasihan antara satu sama lain dan bukannya dengan orang kafir. "Dalam al-Quran disebut orang kafir zalim. Tak pernah lagi disebut orang Islam itu zalim,"

Dua lagi anggota panel dalam wacana itu Ketua Penerangan PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dan ulama muda Umno Fathul Baru Mat Jahya. Bekas mufti Perlis Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin bertindak sebagai moderator.


Untuk mengulas kenyataan Mufti tersebut Profesor Madya Mohammad Agus Yussoff ( gambar ) yang berkhidmat di UKM menegaskan perpecahan Melayu yang didakwa semakin parah turut disebabkan tindakan kerajaan tidak mahu mendengar pandangan berbeza daripada rakyat. berpunca daripada tindakan kerajaan mengetepikan hak orang Melayu sepertimana yang berlaku di Kelantan. sikap kerajaan yang tidak mahu buka telinga dan dengar pandangan yang berbeza daripada rakyat... kerajaan takut nak dengar.


“Sekarang kita lihat tiada lagi orang Melayu yang berani untuk beri pandangan yang berbeza dengan kerajaan, ini yang menyebabkan kelemahan orang Melayu... kerajaan perlu berani mendengar pendapat yang berbeza,” katanya. Tambah beliau:

“Tiada guna adanya ahli akademik kalau semua jadi pak angguk.”

Dengan pendedahan Mufti Perak ini, Najib sepatutnya berani " bersemuka " dengan rakyat untuk mengurus tadbirkan negara yang lebih adil dan saksama. Pensyarah kanan Universiti Sains Malaysia (USM) Profesor Madya Dr Sivamurugan Pandian berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak perlu tampil membuat penjelasan sama ada bersetuju atau tidak dengan pandangan Harussani itu.

Mungkin juga kalangan " kebodohan " ahli UMNO itu sendiri yang membuatkan kepimpinan merasa ego dalam memimpin, ahli-ahli sendiri juga tidak berani untuk menegor. cuba kita lihat dalam kes utama seperti Cincin Rosman, Gadis Monggolia, Kes Amah di rogoh, Kes Rasuah. mana ada kalangan ahli parti yang sanggup kedepan untuk mengemukan permasalahan tapi sebaliknya sama ada berdiam diri atau " memberikan " sokongan padu kepada pemimpin.

Isu " merdeka " mana ada kalangan ahli UMNO, NGSs ( mesra UMNO ) yang mengeluarkan pendapat, mereka mendiamkan diri sebaliknya yang mereka mampu ialah menyerang " pencipta " isu - Mat Sabu.

Negara akan lebih caca marba kita tegoran dan kritikan tidak berani di terima.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA