Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Tuesday, March 1, 2011

PEMIMPIN UMNO & BN AMAT BERUNTUNG DI MALAYSIA


Satu Kajian berkaitan dengan corak kepimpinan dan kekebalan kepimpinan di Malaysia oleh Ooi Heng, Pengarah Eksekutif Kajian Poltik untuk Perugahan ( KPRU ) yang di terbitkan di Malaysia Review.

Membaca ulasan dan analisis Mubarak, Taib Mahmud dan 2Malaysia oleh Ooi Heng, Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) yang diterbitkan oleh MalaysiaReview sangat menarik. Beliau membuat satu analisis perbandingan mengenai regim dictator Zei al-Abidin bin Ali Tunissia dan Hosni Mubarak Mesir, malah termasuk di Taiwan Presiden Taiwan Chen Shui-bian dan isterinya Wanita Pertama" Taiwan Wu Shu-chen digulingkan oleh rakyat kerana terlibat dengan masalah yang sama.

Beliau telah menyimpulkan persamaan-persamaan antara regim Tunisia dan regim Mesir yang juga merupakan ciri-ciri negatif sebilangan regim dunia Islam dan Arab secara padat (termasuk di Taiwan). Beliau membuat kesimpulan "Kedua-dua rejim ini ( di Taiwan dan lain-lain negara seperti Indonesia, Filipina, Iran, Iraq dll-termasuk di Malayisa?-penulis) mempunyai persamaan yang dibenci rakyat mereka: ketidakadilan; penyalahgunaan kuasa; keangkuhan; rasuah; tamak haloba; kronisme; 'rompakan' kekayaan negara; kekerasan rejim; kezaliman terhadap rakyat mereka sendiri; jurang antara kaya dan miskin yang membesar; pengangguran; dan pencabulan hak asasi manusia seperti kebebasan bersuara."

Di Malaysia juga serupa. Para pemimpin UMNO dan BN yang berkuasa mempunyai unsur-unsur yang sama. Mahathir Mohamad yang berkuasa selama dua dekad dan Taib Mahmod memerintah selama tiga dekad melakukan berbagai kegiatan rasuah, mengambil komisyen bernilai jutaan ringgit, penyalahgunaan kuasa, rompak kekayaan Negara untuk peribadi, anak-anak dan kroni, kezaliman terhadap rakyat dan pencabulan hak asasi manusia seperti kebebasan bersuara. Dalam sejarah tiada ada seorang pun pemimpin UMNO yang bersih. Semuanya kaki putar-belit dan penipu. Mereka selamat tidak diusir oleh rakyat kerana sebahagian besar masyarakat Malaysia adalah ‘masyarakat lembu pawah’ yang boleh dikawal rapi oleh UMNO.

Yang menarik kata Ooi Heng ialah perkembangan terbaru di Malaysia berdasarkan laporan pertubuhan bukan kerajaan yang berpangkalan di Switzerland, Tabung Bruno Manser (BMF), yang telah mengeluarkan senarai 49 firma di empat benua di seluruh dunia yang didakwanya berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud dan keluarganya.

Senarai itu termasuk 13 syarikat di Malaysia, 10 di Australia, sembilan di Kanada, tujuh di Hong Kong, empat di Amerika Syarikat, tiga di British Virgin Islands, satu di pulau Jersey dan dua lagi di United Kingdom.

Kini persoalannya adalah, mungkinkah Taib Mahmud terlibat dalam penggubahan wang haram? Mungkinkah Taib Mahmud terlibat dengan skandal aliran keluar wang haram dari Malaysia berjumlah RM888 bilion (AS$291 bilion) yang direkodkan sepanjang tahun 2000 dan 2008? Siapa lagi dalam kalangan rejim pemerintah yang terlibat dengan skandal sebegitu besar?

Kini jelas bahawa terdapat persamaan antara regim Tunisia, Mesir, Taiwan dan Malaysia apabila merujuk kepada pemimpin tertentu. Yang tidak jelas ialah, apakah penjelasan rejim pemerintah Malaysia berhubung dakwaan GFI dan BMF? Apa pula reaksi rakyat terhadap skandal yang sebegitu besar?

Ooi Heng turut menyebut laporan dan pendedahan melibatkan rejim Taib Mahmud yang dikemukakan dalam laman web SarawakReport, namun sehingga hari ini tiada tindakan siasatan diambil oleh pihak berkaitan dan kerajaan hari ini. Tiada juga laporan siasatan dikemukakan bagi menafikan segala dakwaan serius yang dibangkitkan dalam laporan-laporan SarawakReport. Perkara ini berlaku kerana ia diperintah oleh 'dajal' bermata satu yang mengamalkan dasar pecah-perintah dan dasar meng’double standard’kan system pentadbiran Negara dengan mengkategorikan rakyat kepada dua kategori.

Kategori pertama, golongan atasan, yang berkedudukan, berkuasa, elit politik, kaya-raya dan ternama. Kategori kedua, golongan rakyat biasa yang tidak diperdulikan (kecuali untuk meraih undi ketika pilihan raya). Perlaksanaan undang-undang pun bergantung kepada golongan mana yang terlibat. Oleh sebab itulah dalam system perundangan Malaysia wujudnya ‘pendakwaan terpilih’ dan hukuman yang dijatuhkan juga berbeza pada kesalahan yang sama.

Golongan atasan ada imuniti. Kita boleh rujuk kes Johari Baharom, Rafidah Aziz, Abdul Rahim Chek, Samy Vellu, anak kepada Ling Liong Sik, Eric Chia, Razak Baginda, Osu Sukam, Mohamad Mohd Taib, Abdul Rahim Nor dll panjang senarainya dan bandingkan kes yang dihadapi oleh Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim dan seangkatan dengannya.

Oleh sebab itulah pendedahan yang melibatkan regim Mahathir sepanjang pemerintahannya tidak diambil tindakan serius oleh pihak berkaitan dan kerajaan hari ini. Masih ingatkah buku tulisan Barry Wain bertajuk "Malaysian Maverick: Mahathir Mohamad in Turbulent Times" yang menimbulkan kontroversi kerana dakwaan-dakwaan dalam buku tersebut melibatkan regim Mahathir dengan beberapa skandal?

Antara skandal yang dibangkitkan dalam buku tulisan Barry Wain termasuk skandal Bank Bumiputra. Ramai yang tertanya-tanya dan ingin tahu mengapa sebuah bank yang telah ditubuhkan bertujuan membangunkan Bumiputera akhirnya memberi bantuan yang luar biasa kepada sebuah syarikat hartanah di Hong Kong? Apakah penjelasan regim pemerintah yang kononnya membela kepentingan Melayu dalam hal ini?

Tahun 1970-an, Bumiputra Malaysian Finance Ltd (BMF), sebuah syarikat subsidiari Bank Bumiputra di bawah Kumpulan Carrian telah malabur di pasaran saham Hong Kong dan mengalami kerugian amat besar akibat spekulasi pemulangan Hong Kong kepada China. Kumpulan Carrian membuat pinjaman besar-besaran daripada BMF.

Kerugian RM973.6 juta pada tahun 1983 ketika krisis Bank Bumiputra merupakan satu jumlah kerugian yang terbesar dalam sejarah sistem perbankan di Malaysia. Menurut kajian KPRU, penyelamatan kerajaan ke atas Bank Bumupitra dalam tempoh 15 tahun dijangka menelan perbelanjaan sejumlah RM16.2 bilion.
'
Tindakan kerajaan 'dajal bermata satu ini amat dikesali ialah membakulsampahkan cadangan Suruhanjaya DiRaja bagi menyiasat kes video Lingam. Nama Mahathir bersama 5 orang lagi disebut terlibat dalam kes berkenaan yang melibatkan kes rasuah berlaku dalam system kehakiman di Malaysia. Nazri Aziz dengan penuh angkoh dan sombong menolak cadangan suruhanjaya tersebut dengan menyebut tiada bukti kukuh untuk diambil tindakan selanjutnya dan kes ditutup.Ini bermakna kerja-kerja yang dibuat oleh para suruhanjaya yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agong itu menjadi sia-sia malah membazirkan masa dan wang ringgit. Ianya tidak menghargai payah susah para suruhanjaya yang berkerja siang-malam menyiapkan laporan tersebut.

Yang paling celaka, penolakan cadangan tersebut bermakna kerajaan ‘dajal’ bermata satu ini tidak mengiktiraf dan memperkecilkan kewibawaan, kebolehpercayaan dan intergri bekas Hakim Besar Malaya, Tan Sri Haidar Mohamed Noor (sebagai Pengerusi Suruhanjaya), bekas Hakim Besar Sabah dan Sarawak, Tan Sri Steve Shim Lip Kiong, bekas Peguamcara Negara, Puan Sri Zaitun Zawiyah Puteh, Dato' Mahadev Shankar dan Prof Emeritus, Khoo Kay Kim dan menghina dan memperlecehkan Suruhanjaya yang dilantik oleh Yang DiPertuan Agong.


“NYAHKAN UMNO, RAKYAT PASTI SELAMAT”
“LAKUKAN PERUBAHAN SEKARANG, SELAMATKAN MALAYSIA DAN RAKYATNYA”

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA