Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, January 8, 2011

MERDEKA KIAN DILUPAKAN.

Merdeka Kian Dilupakan

Suasana Ulangtahun Hari Kemerdekaan Malaysia terus tidak mendapat sambutan malahan ianya semakin dilupakan. Suasana Bulan Kemerdekaan yang disambut setiap tahun begitu hambar seperti tiada memberi erti lagi kepada raakyat Malaysia. Setahuan dua kebelakangan ini kebetulan sambutan bertembong dengan Bulan Ramadhan dan Syawal. Apakah pertembongan ini memberikan kesan sampingan kepada sambutan perayaan tersebut. Apakah jati diri rakyat negara ini kepada kemerdekaan telah menurun dan terhakis.?

Kenapa Kerajaan Malaysia menyatakan kehambaran ini disebabkan bulan Ramadhan dan kehadiran syawal? Mungkinkah rakyat sudah mula rasa tertipu oleh kepimpinan sejak tun Mahathir menjawat jawatan Perdana Menteri terlalu banyak insiden yang menyebabkan hati kecil rakyat terluka dan terguris. Kes Liwat DSAI contohnya, menyebabkan " terpenjara " DSAI, pendidikan negara kucar kacir dengan ujudnya PPSMI. Amalan rasuah, salah guna kuasa, membabitkan perkhidmatan awam untuk kepentingan politik telah memberikan kesan kepada kepercayaan dan keyakinan rakyat terhadap negara.

Cuba kita perhatikan beberapa dapatan di bawah, mungkin ianya ada kaitan kenapa rakyat mula muak dengan pengurusan dan pentadbiran negera.

Peranan Akhbar



ini adalah cebisan tajuk akhbar - keluaran akhbar perdana

Rakyat kini terperdaya dengan peranana yang dimainkan oleh akbar. Akbar bukan lagi memberi maklumat kepada pembaca sebaliknya ia lebih mementing peranan untuk menonjol kebaikan satu-satu pihak. Memihaknya " pengarang " akhbar kepada pihak tertentu telah menyebabkan peranan " penyebaran maklumat " yang sepatutnya telah gagal.

Lihat saja tajok keretan akhbar yang menyiarkan betapa angkoh dan bongkahnya kepimpinan UMNO menangani istana, mereka menzalimi istana yang dicintai. mereka menidakan hak para sultan untuk memastikan kelancaran perjalanan pentadbiran negera. Akhirnya mereka " pupuskan " kuasa raja. Siapa pencipta segala masalah?

Memori peristiwa yang di rancang oleh Tun Mahathir masih dalam ingatan seriap rakyat. Kini kuasa raja di momokkan, dan di permainan oleh mereka, dari semua sudut mereka menujukkan kebencian kepada sultan. Suasana seperti apa yang berlaku di Terengganu, di Perak dan kini mereka menoleh pula ke Selangor. Selain dari berita cetak bagitu juga berita dari media eletronik.


Sistem Kehakiman

Kita lihat bagaimana sistem ini di gunakan oleh umno untuk kepentingan sendiri. Kes yang sangat menyayat hati berkaitan kes liwat 1 DSAI, pertuduhan di ubah-ubah, fakta kes di manupulasi, pendakwaan perpilih-pilih, pembelaan di sekae-sekat. Apa yang di perlukan oleh pihak pembelaan semuanya " tak releven ". Akhirnya hakim memutuskan bersalah dan 6 tahun dalam penjara.

Kini kes ke2, juga nampaknya apa yang berlaku dulu kini akan diulang semula oleh pihak yang sama. yang pelingnya kalau " mereka " hanya beri maklumat " saya tak buat, saya menafikan " maka lantas yang demikian kes tutup. Tidak seperti apa yang belaku kepada pihak kepimpinan pembangkang. Khususnya DSAI.



" raungan " keluarga Beng Hock

Kes Teoh Beng Hock, Koroner Azmil Musgtapha Abas memutuskan peristiwa 16 Julai 2009 bukan kerana bunuh diri mahupun dibunuh. Menurutnya, masih ada isu-isu yang belum diselesaikan pada kes bunuh diri dan menegaskan bahawa untuk menentukannya secara telahan adalah tidak boleh diterima. Berikutan itu, Azmil memutuskan kematian Teoh bukan kerana bunuh diri. Azmil berkata, ada bukti yang mencukupi untuk menunjukkan bahawa kecederaan pada leher Teoh berlaku sebelum dia jatuh, tetapi tidak ada bukti untuk mengesahkan bahawa kecederaan itu menyumbang kepada kematiannya.

keangkohan kepimpinan

NONE
Kepimpinan Ahli UMNO kini sudah cukup membosankan, mungkin agaknya mereka merasakan cukup selesa dengan keadaan, UMNO telah memerintah negara sepanjang 53 tahun lalu, tidak ada siapa yang berani menegor, membantah, menasihati malahan apa yang dibuat dan tindakan mereka semuanya " ok ".

Kita lihat bagaimana mereka berhujjah di Parlimen, langsung tidak menampakan mereka mempunyai identiti kepimpinan yang boleh dijadikan tauladan, kadang-kadang rasa malu melihat cara mereka berhujjah. ( gambar YB Nazri - hanya hiasan )

Keberanian mereka mungkin disebabkan semua agensi dan badan-badan berkanun kerajaan sudah di bawah telunjuk mereka. SPRM, PDRM, SPR, Mahkamah dan akhir-akhir ini kakitangan kerajaan juga sudah terlibat dalam ussaha untuk memastikan mereka dalam keadaan " tidak bersalah "

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz melabelkan ahli parlimen Pakatan Rakyat sebagai 'bodoh dan gila' kerana mengugut untuk mengheret speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia ke mahkamah. Mengulas kenyataan ahli parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh - Nazri, menteri yang bertanggungjawab ke atas hal ehwal parlimen berkata mahkamah tidak boleh mencampuri urusan atau prosiding Dewan Rakyat. “Ini kerja gila dan saya percaya ia akan ditolak oleh mahkamah kerana parlimen ada supremasinya,” katanya di lobi parlimen hari ini. Menurut Nazri telah ada penghakiman yang dengan jelas menyatakan bahawa mahkamah tidak mempunyai jurisdiksi atau bidang kuasa ke atas Parlimen. “Ini adalah kedaulatan Parlimen dan supremasi Parlimen. Ada tahi lembu di kepala mereka. “Saya beri jaminan jika, ini dibawa ke mahkamah, ia akan ditolak. Undang-undang apa yang Karpal (Singh) belajar? Beliau adalah peguam kelas ketiga,” kata Nazri sambil ketawa.


Bagi Hanipa, Umno telah terbelit dengan tindakannya sendiri apabila seolah-olah membenarkan tindakan Mahkamah Persekutuan campur tangan dalam kes keputusan Speaker Dun Perak V Sivakumar apabila beliau menggantung Zambry Abdul Kadir dan enam Exco haramnya.

"Adakah Nazri tidak sedar dalam kes Perak, Umno telah menyalahgunakan mahkamah untuk cabar keputusan V Sivakumar, Speaker Dun Perak. Atau Nazri memang bodon dalam hal ini. Atau pun beliau membuat penghakiman dahulu sebelum mahkamah menghukumnya.

Ketuanan Melayu -
siapa mengambil keuntungannya


Isu "Ketuanan Melayu " Untuk itu saya terpanggil untuk menyatakan apa yang difikirkan wajar.Untuk pengetahuan semua tidak ada langsung erti kata ataupun satu usul di dalam KEADILAN mahu menghapuskan "Ketuanan Melayu " yang menjadi isu kini.Namun apa yang disarankan dan yag mahu dibawa ialah kita mahu mengangkat "Ketuanan Rakyat " itu jauh lebih baik dan juga penting berbanding " Ketuanan Melayu ".Apakah ia menjadi permasaalahan dan kerisauan dikalangan Melayu sehinggakan Perkasa gegak gempita membuat laporan polis melatah dan menunjukan bahawa merekalah pejuang melayu?

Antara "Mengangkat Ketuanan Melayu dan Rakyat" aku lebih rela memilih memperjuangkan "Ketuanan Rakyat " .Biar Jadi Melayu Bermaruah dari jadi Pejuang Melayu namun Hak Melayu tergadai yang miskin papa kedana yang kaya terus bahagia yang kroni dibela yang rakyat miskin dibiar merempat dan merana.

Itu adalah beberapa contoh dan isu yang telah menyebabkan rakyat mula pudar dan jauh hati dengan tindakan kepimpinan kerajaan. Jadi setelah 53 tahun merdekan, rakyat cuba di perbodohkan oleh kepimpinan. Kesannya, negara akan terus porakperanda dengan kerenah pemimpina yang tak sedarkan diri ini.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA