" Usaha ini adalah bagi melahirkan rakyat Malaysia yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia, bertanggungjawab dan kerkeupayaan mencapai kesejahteraan diri serta memberi sumbangan keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negera " - cebisan dari Falsafah pendidikan Kebangsaan.
Kalau kita berikan penumpuan kepada ceraian Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini jelas rakyat dan masyarakat Malaysia kini adalah masyarakat yang penoh rasa pertanggongjawaban ( responsible ) , masyarakat yang amanah, masyarakat berilmu, masyarakat yang bertakqwa serta penoh dengan rasa cita kan masyarakat.
Tapi apakah ini yang berlaku waktu ini, kalau kita perhatikan bagaimana gelakan mereka yang mereka cipta FPK ini, adakah mereka bertindak sedemikian rupa, bapak menteri yang mencipta FPK ini adakah mereka kini hidup penoh dengan moral, berakhlak, berdisiplin, bertakwa serta saling hormat menghormati antara satu sama lain.
Sejak, KBSR di ujudkan kini sudah lahir generasai pewaris sistem pendidikan tersebut, sistem pendidikan yang penoh dengan etika kehidupan harian.
Pengurus dan Pentadbiran di Kementerian Pendidikan kini Pelajaran juga sering berubah mengikut cita rasa mereka. Mereka tidak berminat untuk meneruskan sistem tapi mereka sentiasa melahir dan mencipta sistem yang baru. DSAI semasa di lantika ke Kementerian Pelajaran terus menukarkan Pelajaran kepada Pendidikan kerana Pendidikan memberikan pengertian lebih dalam membentuk kemanusiaan. Pendidikan merangkumi aspek penghidupan seorang manusia tidak seperti pelajaran hanya berpusat kepada Pengarah dan Pembelajaran sahaja.
Akhirnya terjelmalah manusia yang ada kini, diberikan amanah tidak amanah, di berikan kepercayaan tidak bertanggongjawab, diberikan ilmu untuk membaikai rakyat digunakan untuk kepentingan diri sendiri. Jati diri sudah tidak ada, kekuatan diri sudah hilang. Kemana arah tuju penghidupa masa kini.
disambung akan datang
No comments:
Post a Comment