Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, March 18, 2019

KESAN LARANGAN TIDAK MEROKOK.......


Antara perkara yang paling terasa, terutamanya kepada para perokok, sejak kerajaan Pakatan Harapan ambil alih pemerintahan negara adalah, pengharaman merokok di semua premis makanan di negara kita.


Itu salah satu usaha Kementerian Kesihatan menjaga kebajikan rakyat Malaysia. Itulah matlamat utamanya. Merokok memang tak bagus untuk kesihatan. Samada kepada perokok, mahupun kepada orang ramai yang turut sama terhidu asap rokok.

Bahaya asap rokok vs asap kenderaan

Ada orang yang pertikaikan kenapa nak fokus pada asap rokok saja. Bukankah pencemaran udara yang dibuat oleh asap semua kenderaan di atas jalan raya, tak kurang bahayanya untuk kesihatan rakyat Malaysia.

Untuk jawab persoalan mana lebih bahaya. Samada asap rokok atau asap kenderaan. Saya ada tulis berkenaan isu yang sama sebelum ini. Anda boleh baca kat artikel ini. Bukti kajian menunjukkan bahawa asap rokok adalah 10 kali ganda bahayanya berbanding asap kenderaan.

Jadi, memang tepatlah kerajaan fokus kepada asap rokok tu.

Anti perokok selesa di kedai makan

Bagi orang yang memang anti perokok, tindakan kerajaan mengharamkan rokok di semua kedai makan memang sangat melegakan.

Sekarang semua orang yang tak suka perokok dan tak selesa dengan kehadiran perokok yang hembus asap bahaya itu di kedai makan dah tak ada lagi. Pemandangan bersih di kedai makan terutamanya di kedai mamak nampak amat ketara sekarang.

Walaupun perokok masih boleh hisap rokok dalam jarak 3 meter dari kedai makan, ramai yang saya lihat ambil keputuan tak hisap rokok terus. Mungkin malas nak bangun pergi ke satu sudut luar seorang diri, tinggalkan majlis semata-mata untuk hisap rokok.

Biasanya bila bersarapan di hujung minggu, saya akan bawa satu keluarga makan di kedai mamak. Amalan itu diteruskan sampai sekarang dan memang sangat selesa sekarang dengan tak adanya orang merokok kat kedai mamak.

Meja cepat kosong di kedai makan

Kalau sebelum ini, kaki rokok akan lepak sambil minum bergelas-gelas kat kedai mamak, sekarang mereka dah tak buat macam tu lagi.

Ramai yang hanya duduk, makan dan minum cepat-cepat dan terus beredar. Mereka balik atau pergi ke tempat lain untuk pekena rokok bagi yang ketagih tak boleh tahan.

Semua itu membuatkan meja kosong dengan pantas tanpa ada lagi sekumpulan pelanggan yang sebelum ini duduk berjam-jam kat kedai mamak menikmati aktiviti berborak sampai merokok.

Elak makan dan minum kat kedai

Ada ramai juga yang berjaya kurangkan masa terbuang melepak kat kedai makan lebih dari separuh. Kedai makan hanya dikunjungi untuk melepaskan lapar atau dahaga sahaja.

Disebabkan tak boleh merokok kat kedai makan, aktiviti jumpa kawan-kawan untuk bersosial juga jadi berkurangan. Baik melepak kat rumah atau mana-mana premis yang bukan kedai makan untuk berborak dari buat salah merokok kat kedai makan.

Saya yakin banyak kedai yang hilang ramai pelanggan setia mereka dari kalangan perokok setelah kerajaan haramkan merokok. Ada sesetengah kedai mamak yang sengaja biarkan perokok hisap juga sebab mereka tahu kalau berkeras juga tak ramai pelanggan yang akan masuk nanti.

Saya salah seorang dari perokok sosial. Hisap rokok hanya bila jumpa kawan-kawan di kedai minum terutamanya di kedai mamak. Saya hisap rokok daun. Amalan tradisi orang kampung yang saya belajar dari orang tua-tua kat kampung.

Semenjak merokok di haramkan, saya terus kurang jumpa kawan-kawan bersosial kat kedai mamak. Boleh bilang jari saya pergi lepak kedai mamak dalam tempoh sebulan. Jumpa kawan-kawan hanya di pejabat sekarang.

Jimat duit dan jimat masa yang terbuang.

Berhenti di RnR juga dah sangat jarang sekarang. Dulu saya berhenti sekali sekala bila mengantuk. Boleh rehat sebentar, minum kopi O sambil balut rokok daun dengan teman kereta bila travel. Bila dah tak boleh, saya hanya berhenti untuk solat dan kemudian teruskan perjalanan. Tiada lagi rokok ketika travel di lebuh raya Plus.

Ramai orang merokok dalam kenderaan

Ini paling ketara berlaku sejak kerajaan hramkan perokok di kedai makan.

Saya kerap lihat orang merokok dalam kenderaan mereka. Kalau dulu, jarang nampak perokok yang merokok dalam kenderaan, sekarang mudah jumpa kenderaan yang terbuka tingkap depan sambil tangan yang memegang rokok tersadai tepi pintu kenderaan sambil memandu.

Yang tak bagusnya adalah bila saya lihat golongan bapa yang bawa satu keluarga termasuk anak dan isteri yang merokok dalam kenderaan. Kalau ada anak kecil lagilah sedih. Kenapa si ayah tak boleh fikirkan sebentar kepentingan anak-anak dan isterinya.

Lepas habis, mereka buang pula puntung rokok atas jalan. Ini membuatkan banyak puntung rokok bersepah sepanjang jalan.

Kawasan merokok di Airport

Hari tu saya sampai di salah sebuah Airport di Sarawak. Kat luar airport tu, ada satu kawasan yang dikhaskan untuk hisap rokok. Saya lihat satu surat dipaparkan pada dinding kat kawasan itu kebenaran sementara dari kementerian kesihatan untuk jadikan kawasan itu tempat merokok.

Saya terfikir kenapa kerajaan tak benarkan kedai makan adakan satu kawasan khas untuk pelanggan kedai makan yang nak merokok. Apa bezanya airport dengan kedai makan tu dari segi kawasan?.

Dan apa bezanya merokok 3 meter dari premis makanan dengan adakan satu kawasan khas untuk perokok di kedai makan. Asapnya akan berlegar ke udara juga.

Kalau ada kawasan khas untuk perokok, boleh pasang penyedut udara menghala ke atas bumbung kedai makan tu untuk elakkan asap rokok pergi ke kawasan lain di kedai makan tersebut.

Perokok sedih dianak tirikan

Jumlah perokok agak ramai juga di negara kita.


Bila aktiviti yang mereka suka buat sudah tidak dibenarkan lagi, maka ramai yang terasa seperti jadi anak tiri sekarang. Malah ada kawan-kawan yang kaki merokok kat kedai makan dulu rasa menyesal pangkah PH masa PRU 14 lalu.

Mereka nampaknya macam nak kalih kepada BN semula bila Pru 15 nanti. Itulah yang mereka cakap. Mungkin mereka hanya berseloroh. Kalau mereka serius, ramai juga peyokong PH dari kalangan perokok akan ubah sokongan nampaknya.

Begitulah sedikit sebanyak, apa yang saya perhatikan sejak kerajaan PH haramkan merokok hampir di semua premis awam di negara kita.

Secara peribadi, saya rasakan kebaikannya jauh lebih tinggi berbanding tak bagus. Paling syok adalah saya tak hidu lagi asap rokok yang busuk itu di kedai makan. Masa juga tak terbuang melepak dan bersosial dengan kawan-kawan sekarang. Duit pun jimat.


Hasil dari larangan merokok tu juga, saya berhenti terus dari hisap rokok daun. Tak payah sibuk balik kampung lagi bila bekalan tembakau jawa dan daun rokok habis sekarang.


8 comments:

  1. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  2. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete
  3. Hai semuanya, Nama saya Angga Annisa dan saya berbicara sebagai orang yang paling bahagia di seluruh dunia hari ini sebelum sekarang saya secara finansial dipukul tanpa harapan akan bantuan apa pun, tetapi ceritanya akan segera berubah ketika saya bertemu dengan Ibu. Saya sangat senang untuk mengatakan keluarga saya kembali untuk selamanya karena saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp.700juta untuk memulai hidup saya di sekitar karena profesi saya karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak dan seluruh dunia tampak seperti itu tergantung pada saya sampai Tuhan mengirim saya kepada sebuah perusahaan yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, perusahaan yang takut akan Tuhan, ISKANDAR LENDERS, mereka adalah Juruselamat Tuhan yang dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir itu tidak akan mungkin sampai saya mendapat pinjaman sebesar Rp.700 juta dan saya akan menyarankan siapa pun yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi Bunda Iskandar melalui email. [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com] karena ini adalah pemberi pinjaman yang paling memahami dan baik

    Contact Details:

    e_mail Address:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com>>>>
    WhatsApp:::+6282274045059
    Company::Iskandar Lenders"""""
    Loan Amount:::Rp.700juta
    Name:::::Angga Annisa
    Country::::Indonesia
    Occupation:Trader
    Year:April,2020

    Jumlah minimum>>>>>>Rp.100 juta
    Jumlah maksimum>>>>>Rp.100 miliar

    ReplyDelete
  4. Nama..Brian Günter Haugen
    Tinggal di ..... Rhine-Westphalia
    Utara Profesion ...... ahli perniagaan
    Jumlah pinjaman .... € 250,000
    Faedah pinjaman .... 1%
    Agama: Katolik E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com Dikatakan bahawa hidup hanya dapat dinikmati sepenuhnya jika ada penderitaan dan keperitan. Saya gembira dan bersyukur kerana saya bersama Mizuho Bank, Ltd. Branch Düsseldorf menerima pinjaman sebanyak € 250,000 dalam akaun bank. Adakah anda seorang lelaki atau wanita yang telah memohon pinjaman dan telah ditolak oleh bank anda? Saya ingin memberitahu anda hari ini bahawa anda boleh mendapatkan pinjaman dari syarikat dalam talian terbaik dan anda tidak perlu mengisi banyak dokumen, mereka juga mempunyai kadar faedah 1% yang baik. Saya diperkenalkan dengan SYARIKAT PINJAMAN AASIMAHA ADILA oleh seorang rakan yang telah menerima pinjaman daripada mereka. Saya memerlukan wang tunai dan pergi ke bank saya. Mereka memberitahu saya bahawa kerana kredit buruk saya tidak layak mendapat pinjaman, dan kadar faedah bank tinggi. Saya gembira sekarang kerana dapat membina perniagaan besar impian saya. Pembayaran saya akan bermula tidak lama lagi. Berhentilah membuang masa dengan bank perdagangan dengan kadar faedah yang tinggi dan terapkan AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM untuk mendapatkan dana pinjaman anda. Mereka sangat pantas mendapatkan pinjaman yang diluluskan dan memberi kredit ke akaun anda pada hari yang sama dengan permohonan. Tidak, terlalu banyak proses dan prosedur yang terlibat, seperti halnya bank. Syarikat pinjaman tidak tahu bahawa saya berkongsi berita baik ini. Anda boleh menghubungi mereka melalui e-mel. Mohon sekarang ..... (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) E-mel saya untuk setiap ekuire; brianhuagen101@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Halo, saya Silvia dari Malaka Malaysia karena meningkatnya jumlah scammer online Saya takut mendapatkan pinjaman online tetapi ketika saya melamar, saya mendapat pinjaman dari ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY karena saya baru di perusahaan pinjaman. Sulit untuk saya percaya bahwa mendapatkan pinjaman bisa semulus ini dan mudah dimengerti, kolega saya melihat bahwa bisnis saya telah meningkat pesat, kemudian saya membuka kepada mereka bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya, sebagian besar dari mereka diterapkan dan sekarang mereka juga mendapatkan pinjaman mereka juga. mengembangkan bisnis kami dalam pertumbuhan bintang lima
    Jika Anda membutuhkan pinjaman atau bantuan keuangan karena kami sudah mendapat, saya sarankan Anda menghubungi ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY Melalui Email mereka: islamicrefinancing@gmail.com atau di WhatsApp: +15716666386 Saya akan meninggalkan kontak saya juga jika Anda mau dapatkan detail tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari mereka
    Hubungi sayaMortienz Silvia Email: mortienzsilvia@gmail.com

    ReplyDelete
  6. I really dig how you lay out these ideas. You manage to bring interesting and on-point content. Also, can you check out the same post over here? akunslot

    ReplyDelete
  7. What a great post! everything is laid out attractively. The same post is also here. please check it out! akunslot gacor

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA