Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Thursday, September 8, 2016

RAKYAT DI CUKAI, RAKYAT YANG TANGGONG BEBAN...

GST ( Goverment Service Tax ) masih lagi menghantui rakyat, walau pun bebagai-bagai cara dan kenyataan yang di berikan. Walau pun masa kini rakyat sudah agar " diam " dalam isu ini tapi rakyat memendam rasa dan mungkin juga sudah beersedia untuk menghukum pemerintah dengan tidak lagi memberikan udian. 


Ketidak puasan rasa ini bukan setakat mereka di bandar malahan masyarakat di luar bandar juga terasa dengan " kesengsaraannya". Rata-rata masih ramai yang bersungut, bukan saja mengenai lebih banyak wang perlu dibelanjakan berbanding sebelumnya tetapi juga kerana cukai tersebut turut menyebabkan kenaikan harga barang-barang.

Rakyat sudah terasa seolah-olah mereka tertipu dengan SST dan gantian GST, semua barangan naik, belanja mengurus harian naik berganda, Jika di halusi kenaikan harga, pengguna di bebankan dengan 2 kali kenaikan SST dan GST sebenarnya.


Apakah pelaksanaan GST ini dibuat terburu-buru? mungkin juga " ia " apabila pihak kerajaan menyatakan Pengguna masih belum biasa dengannya dan YB Ahmad Maslan ( gambar ) pula seringkali menyalahkan ketamakan peniaga sebagai punca berlakunya kenaikan harga barang-barang itu. Tapi bagi peniaga pula dengan kelemahan pentadbiran pula mengambil kesempatan untuk mengenakan SST dan di gabunkan dengan GST, akhinya rakyat perlu berbelanja pada kadar 10% SST dan di tambah pula dengan 6% GST. Sudah pasti harga barang di tahap yang tinggi.

Jika ini benar sikap peniaga  sedemikian, ramai juga yang menyalahkan kerajaan kerana mempunyai aspek penguatkuasaan yang lemah dalam melaksanakan GST sehingga tidak mampu berbuat apa-apa terhadapnya.

Pihak kerajaan gagal dalam menangani permasalahan seperti penguatkuasaan undang-undang, agar peniaga tidak mudah memanupulasikan haga barangan. Semua kesalahan dan kelemahan urusan GST semua salah di pihak peniaga sebaliknya kerajaan cuba lepas tangan, 

Setelah lebih dua bulan cukai GST ini dilaksanakan, semua kesalahan mengenai kenaikan harga barang hanya ditujukan kepada peniaga dan belum pernah lagi kerajaan mengakui mereka ada kesilapan atau kelemahan dalam perlaksanaannya.

Kerajaan hanya melihat GST sebagai cara paling mudah untuk menambahkan pendapatan negara tanpa memikirkan dengan serius nasib rakyat sebagai pengguna yang mungkin terbeban kerana manipulasinya.

Kata mereka, sebelum menggantikan SST dengan GST, kerajaan sepatutnya mesti bersedia dari segi penguatkuasaan yang lebih cekap bagi memastikan peniaga tidak mudah memanipulasikan harga barangan.

Soalnya benarkah kerajaan tidak bersalah?

Seorang rakan menceritakan pengalamannya ketika didatangi pegawai kastam sebelum perlaksanaan cukai GST pada 1 April lalu.

Katanya, pegawai kastam itu memintanya menaikkan sedikit harga makanan yang dijualnya berbanding sebelumnya bagi mengurangkan beban operasi dan menstabilkan keuntungan apabila GST dilaksanakan.

Menurut peniaga itu, beliau keliru dengan saranan menaikkan harga barangan itu kerana ia seperti dengan sengaja meletakkan dua beban kepada pengguna iaitu kenaikan harga barangan dan cukai GST sebanyak 6 peratus.

Yang menimbulkan rasa musykil peniaga tersebut ialah apakah memang menjadi amalan pegawai kastam menyarankan peniaga menaikkan harga barangan itu dan apakah tujuannya berbuat demikian?

Timbul juga persoalan, apakah perbuatan meminta peniaga menaikkan harga barangan itu merupakan dasar dan dalam pengetahuan kerajaan atau hanya merupakan kes terpencil saja?

Selebihnya pula, katanya, berapa peratuskah peniaga yang tidak menaikkan harga barangan mereka apabila menerima cadangan daripada pegawai kastam itu?

Rakan saya itu bagaimanapun mengatakan beliau menolak cadangan pegawai kastam itu dan tidak menaikkan harga makanannya di mana pelanggannya hanya perlu membayar tambahan GST 6 peratus saja. – shahbudindotcom.blogspot.com

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA