Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Tuesday, December 22, 2015

PAS & UMNO - MUNGKINKAH BERSATU?

Sejak kehadiran 2 pemimpin parti naungan Melayu - UMNO dan PAS duduk sepentas di Multaqa Serantau pada 16 Dis. 2015, dunia politik Malaysia menjadi panas, berbagai isu, pandangan, tegoran dan andaian di buat oleh peminat politik, penulis tanpa upahan. Apakah dan sejauh manakah akan terjadikan pertemua kedua-dua pemimpin itu akan berakhir? Hanya Allah yang mengetahuinya.


Biarpun ada sinar untuk melihat UMNO dan PAS bersatu demi kepentingan umat Islam dan orang Melayu di negara ini, penyatuan itu dilihat tidak akan berlaku menerusi penggabungan parti politik. 

Menurut Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, kedua-dua pihak dilihat sangat berminat kepada pengukuhan umat Islam dan Melayu di negara ini dan ia perlu dilakukan dengan segera.

Jelasnya, penyatuan di atas nama agama dan bangsa itu boleh dilakukan dengan memberi sokongan kepada satu sama lain tanpa penggabungan parti.

"Apa yang diucapkan Perdana Menteri dan (Haji) Abdul Hadi Awang menunjukkan kedua-duanya menuju ke arah penyatuan. Jika hendak bergabung dari segi politik mungkin susah tetapi penyatuan masih boleh dilakukan menerusi memberi sokongan kepada polisi-polisi yang membantu orang Islam dan Melayu.

"Contohnya, sekarang parti Barisan Nasional sedang memerintah, jika ada polisi yang baik untuk orang Islam dan Melayu, PAS patut menyokongnya. Janganlah asyik membangkang sahaja.

"Kita sudah tidak mempunyai masa yang banyak, kira-kira dua tahun sahaja lagi. Jika penyatuan tersebut lambat dilakukan, bimbang ia akan menjejaskan perkembangan orang Islam dan Melayu di Malaysia," katanya kepada pemberita selepas menjadi panel di Multaqa Serantau Alumni Al-Azhar Malaysia 2015 di sini hari ini.

Tambah Harussani, terdapat banyak titik persamaan yang boleh dijadikan asas kepada kedua-dua parti untuk bersatu demi kemajuan ummah.

Pendapat berkenaan turut disokong oleh Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr. Mahfodz Mohamed yang melihat penyatuan dua parti berkenaan boleh dilaksanakan tanpa perlu penggabungan parti politik.

"Apa pun perlu merujuk kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Kalau hendak selesaikan masalah umat Islam, saya lihat sudah banyak kita (PAS dan UMNO) bersatu contohnya dalam isu Palestin dan Masjid Al-Aqsa.

"Ini pastinya tidak ada masalah jika melibatkan isu-isu di negara ini cuma bukan penggabungan parti politik. Itu susah sikit kerana masing-masing ada pengalaman dan sejarah sendiri," katanya ketika menjadi salah seorang ahli panel multaqa berkenaan.-MalaysiaGazette

PAS sedia maaf, lupakan kesalahan Umno

PAS bersedia memaafkan dan melupakan kesalahan Umno, kata Datuk Takiyuddin Hassan.

Setiausaha agung PAS itu berkata ini kerana ia adalah sebahagian daripada ciri-ciri perjuangan mereka.

Malah, anggota Parlimen Kota Bharu itu berkata tindakan memaafkan dan melupakan kesalahan adalah perkara yang sentiasa diamalkan parti Islam itu.

"Itu antara ciri-ciri yang ada dalam perjuangan ini.

"Ini bukan perkara baru, ramai pemimpin lain masuk dalam PAS, mereka ada kedudukan baik, diterima hati terbuka di kalangan ahli, sekarang ini antara parti kita akan laksanakan perkara sama," kata Takiyuddin.

Beliau berkata kepada pemberita pada mesyuarat agung tahunan PERKASA ke-6 di Kuala Lumpur hari ini.

Proses penjelasan 
 

Mengulas lanjut, Takiyuddin berkata, PAS kini dalam proses memberikan penjelasan kepada anggota parti itu berhubung hasrat kerjasama kedua-dua parti Melayu itu.

"Kita dalam proses untuk beri penjelasan menyeluruh kepada ahli kita tentang hasrat itu.

"Boleh lihat benda baru ada suasana kefahaman masing-masing, pokoknya dalam PAS apa yang dibawa oleh presiden perlu bersikap kolektif atas nama parti, itu keputusan kolektif," katanya, merujuk kepada presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Tambah Takiyuddin lagi, prinsip perjuangan PAS adalah berlandaskan syariat Islam dan apabila terdapat pihak yang sama mempunyai prinsip sama PAS akan bersikap terbuka.

"Sepanjang masa PAS berjuang atas dasar itu apabila sampai ketika ada pihak lain yang mahu ambil prinsip sama dan bersikap terbuka menjayakan agenda bersama.

"Atas kata kuncinya perpaduan berdasarkan syariat kita sedia bersama dengan mana-mana pihak atas kebaikan orang Islam."

Takiyuddin bersama-sama pengarah pilihan raya PAS Datuk Mustafa Ali turut hadir bagi menjayakan mesyuarat agung tahunan PERKASA, hari ini. -mk

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA