Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, February 21, 2015

JKKK - LEBIH SUDU DARI KUAH




  Banjir 2014 / 2015 telah menterjemahkan keadaan kepimpinan dan keadaan masyarakat sebenar, khususnya orang Melayu, rata-rata keadaan orang " kita " memperlihatkan keadaan " rendahnya " moral dan tahap disiplin. Keadaan ini yang anihnya bukan dari kalangan mereka yang di arahkan pindah sahaja malahan petugas lebih teruk dari mereka.
Apa yang berlaku di N9 ini juga melibatkan JKKK / Ketua kampong tajaan UMNO seluruh negara bergiat sedemikian rupa?

Kita baca kisah di bawah:

Kisah 1 - di N9 Seorang ketua kampong, di Negeri Sembilan menghalau sekumpulan perkerja parti politik daripada menyampaikan bantuan kepada mangsa banjir. Apo kono ekau eh jang?
Kenapa dia buat demikian? Akibat perbuatan angkuh itu, mangsa banjir yang boleh dapat sumbangan dinafikan. 

Ini kerja bodoh sombong yang hanya diasosiasikan dengan tali barut UMNO. Orang kampong berhak memilih untuk menerima atau menolak bantuan dan pilihan tersebut bukan ditentukan oleh seorang ketua kampong samseng. Inilah gara2 ketua kampong dapat kuasa yang diperturunkan, bukan diundi masyrakat- jadi mabuk kuasa dan berlagak kuku besi.

 


Kisah 2 - Banjir di Kampong Gajah dalam Parlimen Pasir Salak dan DUN Kg. Gajah mulai 24 Dis. hingga 10 Januari  juga berjaya memperlihatkan bagaimana " kurang sopannya ",  tidak amanahnya kalangan Ketua Kampong serta mereka yang berkerja secara sukarela di pusat-pusat pemindahan mangsa banjir, kekadang terasa apakah kalangan rakan-rakan pemimpin parti pemerintah sahaja yang dibenarkan untuk membantu dan mengagihkan barangan keperluan untuk mereka ( mangsa banjir?)

ada kalangan KK, menyimpan bekalan yang di beri untuk kawasan di bawah jagaannya, dan ada juga nama yang di senaraikan di " hitamkan " oleh mereka, mereka juga menyalah tafsirkan khususnya mangsa banjir yang pindah dan yang tidak pindah. Bagi kerajaan kedua-dua jenis mangsa ini di sediakan bantuan makanan, tapi KK bertindak bertentangan dengan apa yang di wajibkan.

Malang juga nasib mangsa banjir ini sudah lah di pindahkan ke pusat penempatan sementara ada pula kalangan yang bertugas di penempatan ini tidak amanah dalam pengurusan dan penyediaan makanan untuk mereka,  dan tertangkap ada antara kalangan mereka yang bertindak di " dapor " membawa balik bahan-bahan yang disediakan untuk di masak di bawa balik.

Apa yang menyedihkan lagi ada kalangan KK yang mengagihkan keperluan asas ini di kawasan yang tidak terlibat dengan banjir hingga KK ini ditegor oleh KB dalam satu ucapan. di manakah amanah KK ini, apakah beliau memikir untuk " undi " di perhimpunan agung UMNO sahaja. Malang sungguh jika berketuakan mereka yang berperangai demikian.

" Apakah benar kini JKK itu sebagai pemangkin pembangunan Negara? "

Sebenarnya organisasi JKKK ( Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampong ) itu sendiri perlu di perbetulkan semula. Sebagai sebuah organisasi untuk pemangkin pembangunan sebuah negara JKKK itu sendiri amat perlu memperlihatkan kesahihan pendaftarannya tubuhnya sendiri. Khusus dari sudut kesahan pendaftarannya.

Sebagai organisasi yang tidak berdaftar, JKKK tidak perlu mengemukakan penyata kewangan dan lain2 dokumen.Ini menyebabkan orang kampong ingat JKKK super kuasa.
Ketidak warasan tugas KK ini mungkin ada kaitan dengan organisasi JKKK itu sendiri. 
JKKK adalah " front-line " kepada UMNO. Bahkan untuk subvert JKKK dalam negeri2 yang diperintah oleh Pakatan Rakyat, kerajaan persekutuan yang dikuasai oleh UMNO menubuhkan JKKKP- jawawatan kuasa kemajuan dan keselamatan persekutuan. Maka dalam kampung2 dibawah perintah PR ada dua JKKK satu milik UMNO satu milik kerajaan negeri. Ini satu perbuatan yang tidak gentleman dan angkuh.

selain dari itu cuba kita lihat sendiri, bagaimana kita benar2 mahu memajukan kampong jika barisan pimpinan JKKK berkualiti rendah? Ketua kampong adalah jawatan yang penting dan kita tidak boleh benarkan ‘kuasa pasaran' menentukan siapa jadi ketua kampong. " kuasa pasaran " makusdkan ialah pemilihan yang sudah diaturkan oleh orang yang hendak jadi ketua kampong. Apatah lagi sekarang ketua kamong dapat elaun RM1000 lebih juga ada elaun mesyuarat, dari pengerusi hingga ke ahlinya.









gambar-gambar hanya untuk hiasan

 Sebagai sebuah organisasi, JKKK juga perlu di perbetulkan, khsususnya kaitang dengan ROS, di fahamkan JKKK tidak terikat dengan ROS, untuk itu dia ada kuasa kebal sendiri, apakah lagi inya adalah " anak mas " kepada UMNO itu sendiri. Ketidak ikhlasan UMNO jelas apabila beberapa buah kerajaan UMNO di negeri tumbang kepada gabungan parti sepihan dan menggelarkan diri mereka PR ( Pakatan Rakyat ), pada masa itu negeri-negeri di bawah pemerintahan PR ada dua JKK - satu urusan negeri dan JKKP pula urusan kerajaan persekutuan. Kenapa UMNO anggoh?

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA