Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, April 28, 2014

P. RAMLI DENGAN BUDAYA MELAYUNYA


Kita lupakan sejenak kaitan dengan isu politik, mau pun isu-isu memeningkan kepala, isu MH370, isu kematian Karpal Singh, mauh pun isu BRIM, TRIM, BLIM cuba kita berikan perhatian pula kepada sejuah mana kemampunan P. Ramli dalam memainan peranan sebagai " man of 7 Ps " ( pengarah, pelakon, pelawak, penyanyai, pengubah, penyunting dan producer ). Wacana ini di bentangkan dalam satu Forum Nusantara ke 8 di Kampong Melayu, Air Hitam Pulau Pinang, semperna dengan Festibal P Ramlee 2014.

Foram yang diadakan kini lebih kepada melihat sendiri apa yang berlaku dalam politik negara dan ianya sama ada kebetulan atau sememangnya seniman agung ini mengetahui apa yang akan berlaku. Memang tepat pada masanya foram ini diadakan, dan para peserta foram sendiri dapat menghayati dengan apa yang di lakon dan diarahkan oleh P Ramli telah menjadi ikutan kepada kepimpinan negera masa kini.

P Ramli bukan sekadar mengarah dan melakunkan lakonan  untuk filem komidi sahaja, semua orang masih menyedarai tetang betapa hebatnya filem " ibu mertua ku, anak ku sazali, penarik beca ( sebagai contoh )" semuanya meninggalkan kesan yang cukup mendalam dan menyayat hati. Tapi sama ada filem berat mau pun komidi pengajaran untuk tatapan penonton diberikan keutmaan oleh beliau.

Kita masih ingat sebermula di tahun 1957 dengan Bujang Lapok dan terakhir dengan Laksamana Doremi pada 1972, penonton masih tidak jemu-jemu dengan kelakar dan kiasan yang di paparkan melalui filem-filem tersebut. hatta hingga masa kini semua siaran TV masih menayangkan filem-filem arahan Seniman Agung ini. Walaupun tidak kurang bilangan filem komedi Melayu sekarang yang cuba menyalin kembali lawak-lawak P Ramlee, namun saya pasti kita semua bersetuju bahawa P Ramlee itu tiada galang gantinya.

Melalui foram dengan tajuk " Satira Dalam Filem Melayu " 

Cuba kita ambil beberapa contoh dari filem-filem tertentu seperti Pendekar Bujang Lapok, bagaimana beliau dapat ilham di sebua sekolah Dewasa dengan mengeja dalam jawi "alif min nun dan tendang wau " sahut samsuddin " itu ssarkas " Dalam Filem Musang Berjanggut bagai mana pula " menteri Udang-undang " melaporkan " undang-undang kita yang bikin, jai ianya boleh di ubah mengikut selera penciptanya. Bagaimana pula dengan Penarik Beca, melambangkan kita sentiasa tertipu dengan gaya dan lagak seseorang individu yang sering tampa usul periksa terus menerima sahaja, bagi Ibu Mertua Ku, memang menyayat dengan tindakan ibu mertua sendiri

Penalis foram bersetuju dengan daya kreatif P Ramli dengan sendiri dapat dan berjaya melahirkan karya-karya filem penoh dengan komidi, di samping kritikan sosial yang tersurt dalam jalan ceritanya. Sebagai contoh  kisah dalam Bujang Lapok (1957) yang berlatar belakangkan zaman selepas perang, dengan suasana mendesak dan perit namun penuh dengan harapan.

Filem tersebut menggambarkan bagaimana terhimpitnya kehidupan selepas perang sehingga ramai yang licik mengambil kesempatan. Dalam satu adegan, watak Ramli telah ditipu setelah meminjamkan RM10 kepada seorang wanita bernama Nani yang kononnya mahu pulang ke rumah untuk mengambil kad pengenalannya yang tertinggal. Dalam adegan lain, tabiat berjudi seorang bapa hampir mendorong anaknya, Sapiah, untuk membunuh diri. Dalam satu lagi adegan, Ramli sekali lagi kena tipu dengan seorang wanita dan “adik-adiknya” seramai 11 orang sehinggakan Ramlee kehilangan baju dan seluar akibat tidak mampu membayar tauke restoran. Jangan marah.

Namun, P Ramlee tidak pernah menghukum watak-watak yang penuh muslihat ini, malah beliau menzahirkan perasaan simpati terhadap mereka. Barangkali, beliau sedar bahawa orang miskin hanya berbuat jahat apabila kehidupan kian terdesak.

Sebaliknya, P Ramlee tidak begitu baik hati dengan watak yang mewakili golongan kaya dan berkuasa, khususnya apabila mereka menindas si miskin. Sebagai contoh, sementara bapa Sapiah yang giat berjudi itu akhirnya insaf dan meminta maaf dengan anaknya, lintah darat lakonan Shariff Dol yang tergamak mahu memperkosa Sapiah atas ketidakmampuan bapanya untuk membayar hutang judi pula dipukul teruk.

Pun begitu, jangan pula kita lekas terjun kepada kesimpulan bahawa P Ramlee itu seorang yang anti-kelas atasan atau bermusuh dengan orang kaya. Dalam filem yang sama,Bujang Lapok, Ramli akhirnya “kena ekor” apabila menikahi Cik Normah, iaitu seorang tuan rumah yang kaya. Malah, watak Cik Normah dibayangkan sebagai wanita yang terhormat sehingga menjadi perantara bagi membaiki hubungan antara keluarga Zaiton dan Sudin.

Demikianlah, P Ramlee membentangkan kepada kita berkenaan kehidupan selepas perang di saat baru Merdeka – penuh derita tetapi tetap sarat dengan belas kasihan dan harapan. Tambah menarik, kisah mengenai kesusahan hidup diangkat melalui filem komedi yang bersahaja sehingga kita ikut tertawa melupakan sengsara.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA