Sesungguhnya rakyat Malaysia sangat prihatin dan bersimpati dengan tragedi yang menimpa
juruterbang, pembantunya, krew serta seluruh 227 penumpang pesawat
malang MH370, empati kita juga dirakamkan kepada seluruh keluarga yang
terpisah dari orang tersayang.
Segala usaha
baik pihak berkuasa bagi mengurang tekanan jiwa dan derita kepada
keluarga penumpang adalah sangat-sangat dihargai.
Penggemblengan
seluruh tenaga dalam pencarian jet Boeing 777-200ER ini menyatukan
dunia seluruhnya sekaligus mengizinkan mereka mempamerkan
“state-of-the-art” teknologi satelit dan memperagakan kecanggihan
aset-aset ketenteraan masing-masing.
Di antara 20 pesawat dan
kapal tercanggih di dunia dari China, Australia, New Zealand, Korea
Selatan dan Jepun yang berada di perairan 2,000km barat Perth, dua
pesawat Navy P-8 Poseidon milik Amerika Syarikat juga turut
dimobilisasi di perairan Lautan Hindi itu.
Berharga AS$220 juta
satu pesawat yang lengkap dengan kamera serta sensor infra-red dan
radar yang mampu mengesan kapal selam musuh di dasar lautan, kesemua
menemui kegagalan.
Sememangnya kita tidak mahu mana-mana media
barat seperti CNN atau Fox News dan mana-mana negara khasnya Amerika
Syarikat mengambil kesempatan memburukkan nama baik serta imej negara.
Pembikin enjin pesawat MH370 yakni Boeing dan Rolls-Royce tidak boleh berlepas tangan begitu sahaja.
Sementara rakyat dituntut untuk peka dan beri sokongan kepada pihak
yang mengendali krisis ini, rakyat berdepan dengan kenyataan dan tahu
akan hakikat sebenar pengendalian krisis ini sejak dari awalnya.
Apakah mereka punya alasan dan sebab yang kukuh untuk mempertahankan
pihak kerajaan yang mengendalikan krisis ini, apabila diserang oleh
media barat?
Wajarkah “warga netizen-media social” khasnya dan
rakyat umumnya, dipersalahkan andainya mereka sendiri malu serta tidak
berasa terpanggil untuk mempertahankan pengendalian penuh kontroversi
dan keharuan yang ditunjukkan parti pemerintah?
Mampukah
mereka mengatakan sebaliknya dari apa yang didakwa tidak kompeten,
lemah, culas dan tidak bertanggungjawab dalam mengendalikan krisis
sejak MH370 “ghaib” dari radar pada 8 hb Mac lalu.
Rakyat yang
patriotik pastinya tidak mahu wibawa, maruah dan nama baik negara
dicemari dan dicalarkan oleh sesiapa pun dari pihak luar.
Pada
waktu yang sama, rakyat sekarang celek dan bijak membezakan antara
parti yang memerintah kerajaan di Malaysia ini dengan kerajaan serta
negara Malaysia itu sendiri.
Pada awal-awal lagi timbul
pertikaian akibat dari percanggahan jurubicara “task force” yakni pihak
DCA, MAS dan Ketua Polis Negara.
Episod tentang samada
kedudukan empat atau lima penumpang yang kononnya “check in” tetapi
tidak menaikki pesawat atau mereka membeli tiket tetapi tidak “check
in” serta pertikaian samada bagasi mereka yang check in dipunggah
semula, memalukan dan sepatutnya segera menjadi “wake-up call”.
Antara paling mengejutkan serta mengecewakan rakyat adalah pendedahan
yang dibuat di Parlimen oleh Timbalan Menteri Pertahanan pada Rabu lalu
(27 Mac) bahawa pihak Tentera Udara Di Raja Malaysia (TUDM) mencerap
MH370 dalam radarnya pada pagi 8 Mac.
Tindakan untuk tidak
mengintersepsi pesawat itu adalah kerana TUDM “menyangka-mengandaikan”
bahawa pesawat tersebut adalah “bukan musuh” (non-hostile) dan “diarah
berpatah balik” oleh pihak Pengawas Trafik Udara (ATC).
Persoalan penting yang berlegar difikiran rakyat ialah “Apakah perkara itu dirujuk dan disemak dengan pihak ATC?’”
Persoalan kedua ialah “Bagaimanakah pihak TUDM mengandaikan pesawat MH370 diarah balik oleh ATC?”
Ketiga, “Apakah standard operating procedure (SOP) yang digunakan TUDM
masih kekal yang lama dan tidak diperbaharui selepas kes 9-11 apabila
pesawat komersial juga boleh bertukar menjadi ‘senjata’ dan bertindak
sebagai ‘senjata musuh’?”
Timbalan Menteri juga memberitahu
Parlimen bahawa radar TUDM mengesani bahawa pesawat MH370 mengarah ke
Selat Melaka dan ke arah Lautan Andaman dan memberitahu pihak task
force keesokan harinya. Mengapa begitu lama “reaction time” itu?
Seolah-olah itu tidak cukup untuk melukakan maruah negara, belum
sempat penafian Panglima TUDM pada 12 Mac, Jeneral Tan Sri Rodzali Daud
difahami bahawa beliau bukannya sumber petikan Berita Harian itu
disanggah oleh Tengku Shariffudin Tengku Ahmad, jurucakap dari Jabatan
Perdana Menteri.
Tengku Shariffudin yang memberitahu New York
Times bahawa pesawat MH370 tidak mengarah ke Selat Melaka dan kenyataan
Rodzali adalah “tidak benar”. Mengapa perlu semua kenyataan-kenyataan
ini yang mengharukan lagi suasana?
Isu pembolosan serta
keselamatan ruang udara, isu lambat memberitahu sehingga masa dan
sumber terluang dengan pencarian dibuat di Laut China Selatan, isu SOP
lama yang tidak dikemaskini sehinggakan prosedur “scrambling” untuk
pintas seperti lazim dilakukan 24-7, kesemuanya “beban” buat rakyat
dalam media sosial.
Tidak langsung menunjukkan kewajaran adalah
kenyataan yang dibuat Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Ahmad Zahid
Hamidi di Parlimen Rabu lalu (23 Mac) tentang dua penumpang bangsa Iran
yang menggunakan paspot palsu. Alasan beliau tidak menghubungi
database Interpol untuk mengelakkan kelewatan penerbangan.
Sangat mencalar wibawa pentadbiran apabila pihak Interpol membidas
kembali sikap ini dengan menjawab bahawa ia hanya memerlukan 0.2 saat
untuk membuat semakan dan pengesahan “senarai hitam” Interpol.
Kita juga diberitahu bahawa sementara beberapa negara yang buat semakan
berjuta kali setahun, Malaysia dalam tahun 2014 tidak pernah membuat
semakan walaupun sekali!
Teknologi dan perhitungan canggih
pihak operator satelit Inmarsat dan AAIB dari United Kingdom memberikan
maklumat akan analisis keberadaan terakhir (last position) MH370
serentak mengizinkan Perdana Menteri membuat pengumuman pada malam 24
Mac bahawa MH370 berakhir di Selatan Lautan Hindi.
Paling
mengejutkkan rakyat adalah pernyataan semalam apabila pemangku Menteri
Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan PM membuat
kenyataan MH370 terhempas di Lautan Hindi tersebut.
Mengapa
media perdana (yang melapurkan MH 370 terhempas) tidak ditegur serta
merta. Sudah hampir seminggu. Dakwa beliau adalah sangat berkesalahan
(totally erroneous) untuk media menyatakan bahawa PM membuat kenyataan
MH370 terhempas dalam lautan itu (walaupun tidak ada tempat mendarat
yang berdekatan).
Seolah-olah semua ini tidak cukup untuk
meletakkan rakyat dalam keharuan, pagi ini di dada akhbar tempatan dan
media portal dunia, menayangkan bahawa “kalimat terakhir Kapten Zahari”
dari kokpitnya adalah sebenarnya “Good night, Malaysian three seven
zero” dan bukan “All right, good night”.
Yang itu pun kita gagal melaporkan secara verbatim… Aduhai tanah airku Malaysia!
Walaupun satelit Perancis mencerap “122 objek terapung” dan 300 oleh
Thailand, kesemuanya berakhir dengan natijah yang menghampakan. Dengan
two pesawat P-8 Poseidon tercanggih di dunia milik Amerika Syarikat pun,
tidak ketemui apa serpihan pesawat MH370 sekelumit pun sehingga kini.
Justeru teori rampasan-hijack atau sabotaj pihak “teroris” kembali
mendominasi pemikiran para pundit. Tarikh untuk mendapatkan “kotak
hitam” juga semakin luput.
Tidak ada kepastian yang dapat disimpulkan sehingga kini. Hanya satu sahaja yang pasti tampaknya.
MH370 “ghaib” buat masakini, tetapi yang pasti kehilangan ialah kredibiliti dan maruah Negara yang kita cintai ini… Malaysia.
Yang pastinya juga terlalu banyak urusan yang mesti segera dikoreksi
walau apapun kesudahan yang ditakdirkan Ilahi akan MH370 ini. Sekali
lagi, banyak SOP perlu kemaskini secara lebih serius. SOP dalam
pengurusan krisis avionik moden yang kita tandatangani yakni “Chicago
Convention”, perlu segera diziarah kembali.
Sementara itu, warga negara ini akan terus berdoa dan bermunajaat kepada Allah, Tuhan Pemilik Seluruh Alam ini!
Oleh Dr Dzulkefly Ahmad
No comments:
Post a Comment