10 Sebab Kenapa PBS Perlu Dimansuhkan
Oleh: Cikgu Veteran
Sejak diperkenalkan tiga tahun yang lalu, Pentaksiran Berasaskan
Sekolah (PBS) menimbulkan pelbagai polemik terutamanya dalam kalangan
guru. Hal ini kerana merekalah pihak yang paling terbeban dengan
pelaksanaan sistem ini.
Sehingga kini masih banyak perkara yang berbangkit dan tidak selesai.
Malah suara dan pandangan para sering ditolak ke tepi dan setiap
kelemahan sistem ini tidak diselesaikan dengan sewajarnya.
Oleh itu, ada 10 sebab UTAMA Mengapa PBS jadi dasar caca-marba dan WAJIB DIMANSUHKAN:
PERTAMA:
Arahan berbeza antara KPM, JPN, PPD dan sekolah dan guru. Masalah ini
dihadapi tiga tahun berturut-turut tanpa ada penambahbaikkan daripada
pihak KPM.
*Alasan KPM - Kecairan maklumat.
KEDUA:
Pemahaman berbeza antara JU Kebangsaan, JU Negeri, JU Sekolah dan guru-guru.
*Tiga tahun juga tiada perubahan.
KETIGA:
Penggubalan soalan berbeza antara negeri-negeri, daerah-daerah dan sekolah-sekolah.
*Terdapat pula jualan BUKU EVIDEN untuk PBS sedang ia menyalahi sistem PBS ini.
KEEMPAT:
Pelaksanaan PEPERIKSAAN DALAMAN bagi membuat penilaian kepada murid dan PBS tidak berfungsi.
*Peperiksaan awal, pertengahan dan akhir tahun tetap dijalankan.
KELIMA:
Pemarkahan yang berbeza mengikut suka hati guru tanpa ada rujukan penilaian.
Contoh: Ada guru mahu pelajar memberikan tiga contoh, manakala ada yang lain cukup satu contoh sahaja.
KEENAM:
Dalam tempoh 15 hari, KPM boleh menggubal dasar yang tiada hasil
percubaannya. Tiada 'Pilot Project' atau dikenali projek perintis.
*KPM mahu jadikan murid Tingkatan 3 tahun 2014 sebagai percubaan.
KETUJUH:
Murid yang pandai akan diberi soalan susah untuk mendapat BAND 6. Murid
yang kurang cerdik akan diberi soalan mudah bagi mencapai BAND 6.
KELAPAN:
Garis panduan Dokumen Standard Prestasi yang berbeza dengan Rancangan Pengajaran Tahunan (RPT) atau dikenali sebagai SILIBUS.
*DSP kena habiskan, Silibus wajib habiskan? Pertindanan.
KESEMBILAN:
Sistem Online yang lemah dan tidak mampu diatasi TIGA TAHUN
berturut-turut. Terlalu banyak eviden yang perlu dimasukkan. Tidak
efektif.
Contoh: Dalam sistem peperiksaan contohnya SAPS. Hanya markah akhir sahaja perlu dimasukkan.
KESEPULUH:
SPPBS dibangunkan oleh DUA SYARIKAT berbeza dan kos yang dikeluarkan
tidak berbaloi dengan perkhidmatan yang disediakan. Pembaziran sangat
besar berlaku.
KESIMPULAN:
Sistem baru yang diperkenalkan oleh KPM dengan nama PPMR bagi menggantikan PMR sebenarnya adalah SISTEM BIDAN TERJUN.
Ucapan YDP PIBG yg menyentuh hati.......
" .......negara Jepun yg tewas dlm perang dunia
kedua, bangkit menjadi negara maju dalam masa
yg singkat. Begitu juga Korea yg musnah kerana
perang saudara juga bangun dan telah
mengalahkan Jepun dalam beberapa aspek!
Negara kita Malaysia...masih terkial-kial mencari
identiti dan solusi khasnya terhadap bidang
pendidikan! ........"
Aku fikir ada benarnya! Selepas merdeka ada
sekolah aliran Inggeris, sekolah tersebut
dihapuskan dan dijadikan sekolah aliran Bahasa
Kebangsaan, kerana konon nak mertabatkan
bahasa Melayu...kemudian tukar pulak Matematik
Sains dlm Bahasa Inggeris (PPSMI)....kerana
alasan istilah Sains banyak dlm bahasa
Inggeris...kemudian dihentikan PPSMI...tukar
pulak MBMMBI....import guru dari India ajar bhs
Inggeris.....sebelum tu panggil peacecorps dari
USA ajar BI.....apa yg berlaku dalam masa dua
bulan, bukan murid kita yg mahir BI, tetapi mat
salih tu yg pandai cakap melayu! Tukar menteri,
maka bertukarlah polisi! Nama kementerian pun
telah bertukar bbp kali. Mula2 Kementerian
Pelajaran, lepas tu tukar Kementerian Pendidikan,
lepas tu tukar Kementerian Pelajaran semula! Yg
terkini tukar balik kpd Kementerian Pendidikan!
Banyaknya ringgit yg dibelanjakan utk menukar2
tu tak dapatlah nak dihitung! Dulu diperkenal 6
anjakan pendidikan, bagai nak rak guru2 diarah
menghafal setiap ayat....kemudian tukar menteri
baru, kena hafal pulak 5 polisi baru.....sekarang
ada pulak pppm, diarah hafal pulak 3 gelombang,
5 aspirasi perubahan, 6 aspirasi murid, 11
anjakan....dan macam2 lagi... Ironinya bidang
pendidikan negara semakin merudum! Sistem
pentaksiran pula ditukar konon tidak mahu fokus
kpd akademik semata2.,,tambah 3 lagi aspek
pentaksiran....sistem komputer pulak yg
sepatutnya mempercepatkan proses menjadi
lambat hingga guru2 terpaksa berjaga ke 3
pagi.....kisah guru bangun jam 3 pagi ini telah
menjadi bahan ketawa rakan2 guru dari negara
jiran......
Yang menyentuh hati ialah...hingga kini...kita
masih terkial2 mencari identiti dan solusi! Sedang
negara jiran yg dulunya mundur, kini telah jauh di
hadapan. Vietnam umpamanya, ibarat pelari yg
berjaya memintas laju tanpa menoleh lagi ke
belakang!
Produk pendidikan kita juga terkial2 tidak
menjadi.....murid2 semakin tidak beradab, ajaran
agama makin terpinggir drp hidup mereka....di
sekolah, masalah2 disiplin tidak berubah, bahkan
semakin bertambah kronik! Peraturan2 disiplin
sekolah masih menggunapakai pekeliling tahun
50-an.... Kalau diubahpun, ia diubah kpd yg lebih
teruk dan tidak membantu membuat
penambahbaikan....
Agaknya sistem pendidikan kita terlalu di "politik"
kan serta di"business" kan.... Bila politik dan
business mencampuri sebarang urusan...maka
akan punah-ranahlah urusan itu! Ini kerana
politik dan business lebih menjurus kpd
kepentingan diri, parti, kroni dan kompeni!
Perlantikan org2 yg diamanahkan memegang
kuasa akhirnya dipilih lebih berdasar kpd kroni
berbanding kompetensi! Maka kuasa diguna
semahunya utk menjaga kepentingan politik dan
business tadi mengakibatkan berlaku side-effects
yg memudhoratkan!
No comments:
Post a Comment