Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, June 15, 2013

GANJA DAN KESAN KEPADA MANUSIA

 
Ganja ( gambar, Cannabis sativ syn,Cannabis indica) adalah tumbuhan renek yang menghasilkan serat, namun ianya lebih dikenali kerana kandungan zat narkotin pada bijinya, tetrahidrokanabinol (THC, tetra-hydro-cannabinol)adalah bahan aktif yang boleh membuat penghisapnya mengalami euforia (rasa lapang yang berpanjangan tanpa sebab).Daun ganja biasanya dibalut dengan daun nipah dan dinamakan rokok marijuana.

Tanaman ini tingginya mencapai 2 meter. Berdaun menjari dengan bunga jantan dan betina yang ada dipokok yang berbeza (berumah dua). Bunganya kecil-kecil dalam gumpalan dihujung ranting. Ganja hanya tumbuh di pergunungan tropika dengan elevasi diatas 1.000 meter diatas permukaan laut.
Ganja menjadi simbol budaya hippies yang pernah popular di Amerika Syarikat. Hal ini biasanya dilambangkan dengan daun ganja yang berbentuk khas. Selain itu ganja dan opium juga didengungkan sebagai simbol perlawanan terhadap arus globalisme yang dipaksikan negara kapitalis terhadap negara membangun. Di India,terdapat bahagian Sadhu yang menyembah dewa Shiva menggunakan produk derivatif ganja untuk melakukan ritual penyembahan dengan cara menghisap Hashish melalui paip Chilam/Chillum, dan dengan meminum Bhang.
Di Malaysia ganja dikategorikan sebagai najis dadah oleh Kerajaan Malaysia,ganja adalah dadah paling popular dikalangan remaja yang baru berjinak dengan dadah,biasa mereka menghisap ganja dengan cara mengulung rokok daun dari pokok nipah, daun ganja yang sudah siap diproses dicampurkan dengan tembakau rokok dan mereka menghisap secara berkongsi.Ganja ini juga boleh dihisap dengan mengunakan” dapur” atau nama yang popular dikalangan penagih adalah “paipon”.

PENGGUNAAN GANJA PADA MASA LAMPAU DAN KINI

Tumbuhan ini berasal dari China. Orang cina merupakan orang yang menggunakan ganja dalam kehidupan hariannya. Pada tahun 2737 sebelum masihi, kanabis telah digunakan untuk membuat kain. Para tabib cina telah menggunakan getah kanabis untuk mengubati sembelit, malaria dan lain-lain. Pakar bedah cina yang bernama Hua Ta merupakan orang yang pertama menggunakan kanabis sebagai ubat bius dalam pembedahanya pada akhir kurun ke- 2 selepas masihi. Di samping itu, kanabis juga digunakan untuk mengubati penyakit nyanyuk dan histeria.

Penulisan Hindu dan Buddha telah mencatatkan bahawa India merupakan negara yang memulakan penggunaan kanabis sebagai bahan khayal (Hallucinogen). Kanabis ini digunakan dalam upacara keagamaan, meditation, tahan sakit dan menghilangkan keriuhan dunia. Ia juga dianggapkan sebagai sejenis bahan suci dari sudut pandangan agama(bukan agama islam). Di India, industri kanabis merupakan satu industri legal yang diberi lesen. Ini bertujuan untuk mengawal mutu keluarannya. Ia tidak dikenakan cukai kerana ia dianggap sebagai keperluan harian.

Di Eropah, kanabis telah digunakan untuk tujuan perubatan iaitu sebagai ‘aspirin’. Doktor perubatan di Eropah pada masa itu telah menggunakan kanabis untuk mengubati histeria, deman perjalanan (travel sickness), selesema, ulcers, hay fever dan insomnia. Doktor peribadi kepada King George IV menggunakan kanabis untuk memulihkan daripada mabuk kerana minum arak secara berlebihan. Kaum proletariat Inggeris dikatakan menggunakan ganja untuk menghilangkan keletihan dan kebosanan kerja berat harian.
 
Pada abad ke-19, kebaikan dan kelebihan kanabis dalam bidang perubatan telah ditemui. Ia mula digunakan dalam perubatan moden. Kanabis digunakan untuk merawat penyakit sakit jiwa (Depression),tekanan darah tinggi, migrain dan masalah haid. Ia juga digunakan untuk mengembalikan selera makan seseorang.
 
Penyalahgunaan dadah mula berleluasa pada tahun lewat tahun 1960-an dan awal 1970-an. Ini kerana kanabis mengandungi THC yang boleh mengkhayalkan. Pada masa itu ramai pemuda di Netherlands menjadi penagih. 12 tahun selepas itu, penjualan kanabis ini secara terbuka telah diharamkan.

Ganja tidak merbahaya?

Bila ditanya kepada penagih ganja,jawapan mereka adalah,ganja tidak ketagih kerana ganja adalah tumbuh-tumbuhan mari kita kaji fakta tentang ganja ini,
Kesan awal yang sering dapat dilihat pada penagih ganja termasuklah mata menjadi merah kerana saluran darah pada bahagian mata yang mengembang. Ada juga yang akan mengalami rasa mual. Muntah-muntah, cirit-birit serta mulut dan tekak berasa kering. Ini akan diikuti dengan rasa sejuk di hidung, kaki serta tangan. Kadang-kala ototnya menggeletar dan pergerakannya menjadi tidak selaras.
Pada peringkat mental pula, tanggapan atau persepsi seseorang itu terhadap ruang dan waktu boleh berfungsi. Begitu juga dengan daya ingatan,pertuturan serta pemikiran. Pengambilan dos yang tinggi akan menyebabkan si penagih khayal dan mengalami pelbagai kesan subjektif yang mengasyikkan serta sukar digambarkan. Ia mungkin menjadikanya tidak waras atau tidak siuman dan mengalami apa yang disebut sebagai toxic psychosis.
Walau bagaimanapun, si penagih tidak akan mengalami pergantungan fizikal atau jasmani. Namun demikian, seperti juga dengan dadah-dadah lain,pergantungan secara mental tetap akan berlaku. Inilah yang menjadikan seseorang itu ketagih kepada ganja.
Di Amerika Syarikat, ganja dicampurkan dengan PCP (Phencyclidine), LSD (Lysergic Acid Diethylamide), minyak hashish dan bahan kimia lain. Tahi lembu juga dicampurkan dengan ganja dan ini akan mengakibatkan merebaknya jangkitan bakteria.
Menghisap ganja juga boleh mendatangkan kerosakan yang teruk kepada paru-paru dalam masa 18 – 24 bulan. Mengikut ahli sains, kesan 5 batang rokok ganja adalah sama dengan 112 batang rokok tembakau. Ganja juga akan mengubah fungsi jantung. Ia akan meningkatkan kadar degupan jantung.
Ganja juga akan merosakan aktiviti otak seperti daya pemikiran, pemahaman, percakapan, pengiraan serta daya ingatan. Ini disebabkan oleh THC yang terkumpul di dalam otak. Oleh sebab THC dibersihkan daripada tubuh dengan begitu perlahan, sesiapa yang menghisap ganja lebih daripada sekali dalam sebulan , dia tidak akan bebas daripada penagihan ganja secara berterusan.
Ganja juga akan mengurangkan bilangan sperma atau menambahkan bilangan sperma yang cacat. Ini menyebabkan pembentukan janin cacat. Lelaki yang menggunakan ganja dengan banyaknya juga didapati akan mengalami mati pucuk. Ganja juga akan meninggalkan pelbagai kesan ke atas sistem pembiakan wanita. Antara kesanya ialah seperti berikut:

Kedatangan haid yang tidak menentu
Kemungkinan mengurangkan ovum dalam ovari.
Melemahkan daya penyusuan kepada bayi yang baru dilahirkan.

Ganja juga akan mengubah sikap si penagih secara menyeluruh. Ada yang melaporkan bahawa mereka mengalami ‘sindrom tak bermotivasi’. Mereka akan menjadi tidak berminat dan gagal dalam usaha untuk mencapai sesuatu matlamat, walaupun pada suatu ketika matlamat tersebut mempunyai erti yang mendalam baginya. Mereka tidak dapat melaksanakan rancangan jangka panjang, sukar memberi tumpuan dan prestasi kerjanya merosot. Umumnya mereka akan terus terpegun, berbaling mendengar muzik, menonton television atau beromong-omong kosong. Dengan kata lain, penagih ganja akan membawa kerugian yang begitu besar kepada dirinya, keluarganya , masyarakat dan juga negaranya.
KESIMPULAN
 
Semakin banyak kes dilaporkan bahawa penagih ganja menghadapi kesukaran untuk berhenti dari tabiat mereka. Ini adalah akibat penggunaan ganja yang menyeronokkan.
 
Penghisap ganja terpaksa menambahkan jumlah dos ganja yang dihisapnya kerana daya tahan mereka terhadap dadah tersebut telah meningkat. Penghisap ganja tidak dapat mengawal jumlah ganja yang digunakan. Hidup mereka tertumpu kepada ganja dan mereka akan terus menggunakannya walaupun terdapat tanda-tanda yang merosakkan mereka. Ini kerana pergantungan secara psikologikal telah berlaku.
 
Memandangkan penagihan ganja akan membawa keburukan yang besar kepada seseorang, masyarakat dan negara, maka penggunaannya hendaklah dikawal supaya penyalahgunaan tidak berlaku. Penggunaan kanabis secara betul akan membawa kebaikan kepada seseorang tetapi penyalahgunaan akan memusnahkan seseorang

270 comments:

  1. Apa-apa pun jikalau berlebihan boleh mendatangkan mudarat. Saya telah menggunakan ganja sebagai rawatan saya setelah didiagnosis dgn diabetes dn hypocalemia. Alhamdulillah saya kini menjalani kehidupan normal setelah hampir 7 tahun menderita kesakitan saraf dan kerap mengambil cuti sakit hingga diberhentikan kerja. Kini saya membuka perniagaan sendiri dan menjalani kehidupan normal seperti orang lain. Terima kasih daun ganja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh saya tahu sakit saraf yg bagaimana? Cara pengambilan daun ganja ni diarahkan oleh pakar perubatan atau sendiri ambil?

      Delete
    2. Boleh saya tahu sakit saraf yg bagaimana? Cara pengambilan daun ganja ni diarahkan oleh pakar perubatan atau sendiri ambil?

      Delete
    3. Ganja adalah ubat@penawar paling mujarab..
      Tak perlu ikut doktor,saranan 'dokbetor'
      Kerajaan Malaysia bodoh ikut yahudi...

      Delete
  2. Semua benda dekat dalam dunia ni ada bahayanya, tapi kalau kita tahu dan kaji selidik sedalamnya dan mengunakkanya dengan betul, pasti akan memberikan kebaikan. Semua bergantung atas diri sendiri :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. Apa2 pun rokok lagi membahayakan kesihatan. Tiada manfaat langsung. Tapi tetap bersepah jual kat kedai. Penghisap rokok tegar pun ramai dalam kalangan rakyat malaysia ni.

    ReplyDelete
  5. salah fakta pasal ganja.
    the real thing is... ganja is a plant. NOT drugs.
    Dadah... hahaha...stupid fucking shit... chemical is drugs... perempuan is drugs... judi is drugs... NOT and NEVER weed!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kata2 seorg penagih ganja.

      Delete
    2. Salah kajian tu pasal ganja, baik utk otak dan mata jangan saja over dose

      Delete
    3. kalau fakta pasal ganja salah, orang nak betolkan terus label penagih. senang betol jadi mak lampir. Educate yourself about something u dont know before u judge. Mentaliti mainstream memang mcm ni, apa yg dia nampak itulah dia percaya bulat2. Hahaha. Kesian betol

      Delete
    4. ctam tu apalah yg dia tau...

      Delete
    5. ganja boleh tanam..cuba ko tanam dadah lain hidup tak???

      Delete
    6. Ye betul tu perempuan is drugs

      Delete
    7. Ye betul tu perempuan is drugs

      Delete
    8. Ctam tu sengal agaknye,tu pasal la ayat dia mcm baguih...puiiiii

      Delete
    9. Hmm. Adik aku amek ganja. Aku tau tingkahlaku dia. Masa dapat ganja bahagia la. Bila tak dapat, semua dihamunnya. Nak tetak orang la, nak hempuk la, pegang pisau tu dah macam hobi, makbapak pun dah tak hormat, bila suruh ingat Allah diperlinya mak. Semua tak kena kat mata dia. Cukup dengan tengok perangai dia. Ganja is useless. Betul2 pengalaman sendiri.

      Delete
    10. Penipu....
      Semua yg kau cerita kn ni langsung tidak sama sekali dgn seorg penguna ganja...
      Seorg penguna ganja adalah mempungai sikap yg rileks dan tenang...
      Bila penguna ganja tiada ganja dlm simpanan dia kan bersikap tenang2 sahaja...
      Berlainan pula dgn penguna shabu a.k.a ice baby
      Tidak tidur malam
      Tidak makan
      Kuat emosi
      Cepat mrh
      Terlalu teliti
      Bila dah abis rasa stim...
      Tido smpai 2hr
      Bila ingin kn sesuatu terlalu mengikut nafsu...
      Rela membunuh di sebab kn terlalu ingin kn ice...

      Delete
    11. Lain orng lain efeknya.. ganja tu berdasarkan mood..ganja lebih bnyk mmbawa kemudaratan.. kenapa mahu tegakkan benang yg basah? Saya sendiri bekas ambil ganja.. saya tahu kesannya..

      Delete
  6. God made WEED, human made BEER tapi kenapa ganja tak baik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. God made weed sebagai ujian.. belajar lagi.. kenal dulu tuhan .. kenapa daun beracun tu kamu tidak makan? Tuhan yg cipta kenapa tidak baik kan? Fikir saudara, fikir

      Delete
  7. Yang komen kata ganja ni baik mesti penagih tegar ganja....Dasar melayu sampah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bapak ko sampah

      Delete
    2. Bukan melayu sampah bro . Benda ni dah jadi kat gua bro . Mak gua kene cancer . Mak gua buat kimoteraphy . Kimo ni bahaya kerana dia membunuh hampir 98% sel dalam badan . Tapi gua tak sempat nak bagi mak gua cuba tumbuhan ni . Selepas kimo arwah mak saya telah pergi menghadap ilahi . Tidak lama itu kawan baik saya sendiri hidap cancer tahap ke 2 . Saya suruh dia cuba canabinoil dan alhamdulillah sihat . Doktor pun pelik mengapa cancer itu hilang dalam tempoh 2 bulan . Kit cuma usaha selepas tu tawakal . Tuhan buat penyakit mesti ada penawarnya . Kau tu hah melayu sampah . Sempit pemikirannya . Kalaunkau melayu bagus aku nak kau tolong tutup kilang arak terbesar kat malaysia ni sedangkan kau sediri tahu arak punya penangan hilangbkawaan diri . Salam

      Delete
    3. Bapak kau..kau la sampah aku x hisap ganja 2 thun x ketagih pon..atas dasar kerja aku x hisap..rokok ketagih tiap hari.ganja xdapat x mencari pon..penggunaan atas dasar menghilangkan keletihan pnt Banting tulang kerja seharian.skrg aku dah 2 thun kje luar daerah kelahiran aku.hakikatnya xada ketagihan kronik yg aku alami.yg kronik nye ketagihan rokok.

      Delete
    4. Aku sokong kalian! Sebenarnya THC yg terdapat pada pokok marijuana ni berkeupayaan tinggi (hingga 99.9%!) untuk membunuh sel kanser. Kalau sapa2 nak kongsi cerita atau bongkar conspiracy theory berkaitan, leh kontek aku di Facebook.com/Nurussalam Mega people. Aku bukan penjual ganja tapi aku rasa aku boleh share sedikit maklumat atas sebab apa ganja diharamkan seantero dunia. Skian.

      Delete
    5. Tuan. Biji apricot pun boleh mengubat cancer. Tak payah la nk focus sgt kt tumbuhan daun tu.

      Delete
    6. Kepada peminat ganja, cuba la hisap depan balai polis, cakap macam betul je padahal otak dah mereng.

      Delete
    7. Assalamualaikum..Bro,sya nk cita skit,sblum Bro try ganja sya dh try dh anak 3 skrg,nie crita pngalaman sya dan bkn crita dongeng,sya dlu ari2 paipon,smpai 1 tahap,jdi cirit birit,x lalu mkan,nfas x puas,rsa trcekik tekak,hilang selera mkn klau x kna dam atau snang owg pnggil ganja,ganja nie getah,klau isap lma2 darah kita kn jdi bergetah,jdi saluran darah kita x lancar,dan mcm2 gejala kn dtg,Bro mngkin bru nk up..tpi nsihat sya isap la jrang2 klau boleh tu x pyah isap trus klau untuk enjoy,mmang isap stim,smbang meleret ngn kwan2,rabung..kpala pn tenang,tpi lma2 Bro kn rsa 1 aura dipanggil sakit otak,jiwa kcau..x caya cba la jangka pnjang,dan x lpa Bro pnya testosterone kn brkurang dlm bdan dan keinginan sex terhadap pmpuan kn kurang..nie atas pngalaman..

      Delete
    8. Cuba consume cara lain slain bakar mcm rokok. Kalau dah bakar pun campur dgn rokok apa beza?. Saya dah berdekad consume ganja cara bakar dgn rokok mcm sedara, bila kita sanggup belajar mengenal sesuatu, rupanya cara tu memang salah. Kandungan THC yg berkahsiat dalam ganja tercemar sbb TAR dan NIKOTIN rokok. serupa minum air campur racun tikus. Saya amal minyak ganja, alhamdulillah gagap ilang, ketar2 tangan ilang, yg penting selera makan datang. Anak sedara ada sawan, try amal nk dekat 2 bulan, alhamdulillah dah tak ada sawan. Soal biji apricot pun boleh ubat cancer dan knp ganja lebih kecoh lagi bagus, sbb yg ada penyakit berbahaya rata2nya sembuh berperingkat. cuma tak kecoh mcm bijik aprikot akak ctam tu pasal taboo di Malaysia. Orang kita ni kan dari kecik kena suap apa yg kluar tv kalau dah haram, sampai mati pun kata haram. Jauh sekali nk belaja mengenal.

      Delete
    9. kalu ambik ganja utk ubat x slh,tpi utk suka2 tiap hari ambik..mmg ada kesan,cuba ko x berenti mkn apa kesannya?smua bnda kalu ambik berlebihan mmg ada kesan..aku amik ganja bila aku migrain n demam..kalu utk suka2 mmg aku xnak,sbb effect dia buat kita pelupa,buat kita relek je x peduli sngt dgn sesuatu bnda..ni pngalaman aku sndiri,kalu xpenah guna xyah bising2 kata penagih,mat ganja la,ko ingat smua org dlm dunia ni melayu ke? kalu ko mnyesal dilahirkan melayu bunuh diri je..ko mngata bangsa sndiri mkna nya ko benci dngn diri sndiri,maknanya ko xsuka apa yg tuhan dh atur kan..

      Delete
    10. Biasanye yg kutuk org tu sbenarnye lg sampah,bukan setakat sampah mungkin lebih teruk dari sampah.. sbb seorg yg baik dia xkn ckp org lain sampah...

      Delete
    11. Saya sakit saraf tunjang dh 5tahun..2012 saya mkn ubat hospital sampai awal tahun 2014 xdak improve pun...effect buah pinggang lg ada la...2012-2014 saya nk berjln xboleh nk berckp xboleh..hujung tahun 2014 selepas saya selidik kegunaan ganja ni saya cuba amek sebulan 2x..improve tu mai slow2 smpai skrg ni alhmdllah saya dah boleh brjln brckp bergaul dgn kawan2 mcm biasa semula...saya xketagih pun...sebelum nk amek ganja tu..yg penting nawaitu kita tu kena btul nk sembuhkn dari penyakit kita..bkn nk suka2 liu..

      Delete
  8. Maaf admin, diminta lebih pencerahan bab ganja lebih berbahaya berbanding rokok. Mana dapat sumber tu ? Ahli sains mana yang buat research ? Statistik menunjukkan kematian berpunca dari tobacco seramai 443000 setahun manakala ganja pula 0 death selama wujudnya ganja sehingga hari ini. Untuk lebih info boleh tgok dkt http://www.ucsf.edu/news/2012/01/11282/marijuana-shown-be-less-damaging-lungs-tobacco . Bukan web ni sahaja yg bagitahu, banyak lg researcher dan scientist yg dah kaji penggunaan ganja selama berpuluh2 tahun terhadap individu. Semua yg saya kaji melalui research saya sendiri menunjukkan lebih banyak positive effect berbanding negative. Dan ganja juga adalah salah satu remedies yg paling efektif untuk cure cancer. Kepada yg ckp melayu sampah tu, tolong cermin diri. Manusia yg bodoh adalah manusia yg tidak mengkaji, dan mempercayai bulat2 apa yg diajar sejak kecil. Lagi satu, peratusan ketagihan ganja adalah 8% sama seperti kaffein (coffee) manakala rokok pula 32%. Dos yg diperlukan untuk seseorang maut disebabkan ganja adalah 1500pounds dan dihisap selama 15 minit tanpa henti. Hasil kajian mendapati bahawa kematian tersebut berpunca dari sesak nafas dan bukanlah disebabkan ganja itu sendiri. Kandungan di dlm ganja ialah thc, thcu, cbc, cbn, cbd, dan cbg. Dan admin tolong kaji semula kerana cbg (cannabigerol), cbn (cannabichromene) dan cbd (cannabidiol) merencatkan pertumbuhan bacteria dlm badan. Dan thc (tetrohydrocannabinol) juga mengurangkan kesakitan dan tekanan pada mata yg disebabkan oleh penyakit glaucoma dan penyakit mata lain. Admin tolong kaji semula. Saya student Medical Science di oxford. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau jelaskan penggunaan ganja dgn cara yg betol bole..kasi smua org phm

      Delete
    2. xperlu buat tak faham. saya hanya manusia biasa ni pun sudah memahami. sya rasa org yang tak faham ni orang yg kurang mengkaji.

      Delete
    3. Orang yg buta mata hatinya akan melaknat segala benda biarpun ada kebaikan. Bila sebut ganja, org yg x tau apa2 pasal ni sure anggap ini taboo sbb dari kecik dh dibrainwash pasal bahayanya dadah kat tv. Tapi masok bab ganja, baik mcmana pun khasiatnya, org tetap tak percaya. kerana apa, kerana mata hatinya buta dan kerajaan malaysia mungkin takut tak terhandle kutip cukai kalau benda ni legal sbb senang tumbuh dan byk sangat manfaat. Consume ganja bukan setakat bakar, buat jadi minyak boleh, air boleh, mcm2. Jangan tanya mcm kat Malaysia ni takda internet. Cuba lah google daripada menyakitkan hati tanya soalan bodoh nk jelaskan penggunaan ganja dgn betol. Alangkah baik kalau sapa2 yg makan ubat batuk masa sakit tu dia yg kena kutuk, pasai ubat batuk dari Heroin. tak da org berbunyi..sebab apa, nama Ubat Batuk lagi mainstream dari Heroin.

      Delete
    4. Yes bro...u got d point..Dorg ni komen ikot ape yg dorg bca..bkn pngalamn..

      Delete
  9. Aku hisap ganja ritu polis bwt urine test masa kna roblock bjemaah ....xda positif dadah pn ...pembohong gila blog ni haahaha x caya cuba la bwt pa aku nk mnipu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye ke tak kantoi urine test? Bagus la mcm tu...

      Delete
  10. Kau mutant kot. Tu tak kantoi urine

    ReplyDelete
  11. Tngok orang jgk. Ganja mmg bagus. Tapi atas tujuan perubatan. Bukan sebab kau pishang kau isap ganja. Kau tak sakit pape buat ape amik ganja? Contoh, kau tak demam tapi kau non stop mkn ubat konon nak cegah demam sedangkan tu dah dtg keburukan. Ganja mmg tak ketagih tapi buat org yg pandai je. Budak rumah aku baru tak kena 3 hari dah emo mcm pmpn. Tumbuk2 pintu sampai pecah sepak terajang kerusi. Ape kau ckp sume dia deny. Tak boleh kena bahan sedangkan kalau dia amik dia boleh mcm biasa dgn bahan yg sama. Itu kau ckp tak ketagih? Mmg tak semua. Sape yg blh control dan tetap org yg sama tak berubah emosi dia tahniah aku ucapkan. Stoner yg berjaya lagi bijak. Bende tu bukan utk kena selalu. Anggap lah bende tu rare kena sebulan sekali je ke n jgn jadikan habit. Standard ah sume bende ade baik buruk. Tapi kau manusia bodoh kalau gunakan alasan kebaikan sesuatu bende tu utk tegakkan habit kau yg buruk tu. Konklusi dia hisap lah ganja jika perlu sahaja. Tak sakit jgn ngade2 nak amik. Jgn buat alasan takde slera mkn lah tak tenang lah. Pegi mengadap Tuhan klw nak tenang. Pegi beli vitamin klw takde slera mkn. And please terima pandangan orang luar secara terbuka. Bodoh ape sume nak emosi je kat sini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus. Ini pemikiran cool seorang stoner. Aku stuju. Aku stone jgak, tp ada masa amik, ada msa tenang je. Msalah ketagih ni otak je dh d control. Mak sdara aku klau x kena penadol 8biji sehari x sah, x boleh tdo kata dia. Sama la perokok pn, pemabok. Beza dia yg 3 tu xde kebaikan lansung. Ganja ada jgak khasiat perubatan.

      Delete
    2. Lu pnyer mmber bkn stoner sejati bro..Dia ade sulam menda lain 2..Kalu stakt weed jer la,,xde nyer nk tumbok2 dinding ni kalu xkena..Ape la bangang mmber lu 2..?

      Delete
    3. Nak cerita sikit pengalaman yg biasa bg kaki stoner baru mcm aku ni dlu. Banyak kawan aku amik benda ni mmg asal ajak lepak je msti kena barang. So aku tk nafikan aku pon kira stoner jugak la but tk hardcore mcm member2 lain kira aku ni jenis nak mencuba la budak bru masa tu haha. Dlu aku pernah perap ada tu try jugak kapal selam, biasa la memula tu rasa high dia lain mcm beza klau just balut selalu boleh layan borak lgi tpi kali ni terus baring hanyutt~. And bg aku gaya perap and hardcore ni tk sesuai untuk aku sebagai student masa tu aku jadi aku stop just kena balut je tu pon setiap bulan 2 kali mcm tu just nak lepas rindu katakan.. Cuma nak selitkan satu nasihat pd org baru tu klau kena tu rilek2 sudah la org kata just chill2 jngn lah pulak kau nk bermengah dengn benda ni cerita sana sni and respect each other jiran2, masyarakat sekeliling nak isap tu isap lah tempat private skit maklumlah kan perspektif org ni berbeza beza. Sebelum kau hisap kau fikir sbb apa kau nk isap benda ni jngn smpai kau bawak jalan salah sbb yg rugi nnt diri kau jugak. Org dah rasa tu depa tau lah amik dari kesilapan seseorg untuk kita beringat pd masa hadapan. Salam 420 geng.

      Delete
  12. Kasihan blok ni.. Tapi tudak mengapa.. Setiap manusia ada kelemahan & kelebihan masing-masing.. Kita sama2 belajar dari kesilapan.. Diharapkan admin lebih mengkaji lepas ni ya.. Positif.. Take it easy.. Ya betul, berfikiran terbuka ok.. Dan paling penting MELAYU TIDAK SEBODOH YANG KAU SANGKAKAN.. Hahaha.. Ingat.. Dan melayu tidak mudah lupa.. Bukan seperti yg Dr Mahathir sebut suatu masa dulu.. Orang-orang melayu ingat tak?? Kan.. Tak lupa pun.. Ok.. Assalamualaikum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. JANGAN PANGGIL MELAYU KALAU ROSAK KERANA DADAH. MELAYU HISAP DADAH MELAYU SAMPAH MEROSAKAN DIRI

      Delete
  13. Ejaan hacur berterabur.. Mohon maaf..
    Hahaha.. :D

    ReplyDelete
  14. Saya ada seorang kawan penghisap ganja tegar.. Dalam 1 hari berkali2 dia hisap ganja bersama rokok daun.. Dia jadi seorang yang pelupa & seringkali merasakan diri mereka sahaja yang betul.. Kadang2 dah rasa malas nak nasihatkan dia lagi.. Sbb jawapan dari dia " ganja itu hanya daun"....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. mmg penagih ganja mcm tu. Kpda penagih sekalian. Bertaubat lah. Byk benda lain lg korg bole buat dr buang masa mcm tu.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. sya rasa, khayal keraana menghisap ganja adalah pemikiran diri mereka sendiri, saya pernah mncuba hisab ganja yang tidak dicampur dengan tembakau. Tp, sye rse ianya hanya biasa seperti mnghisap rokok. tiada apa effect yg menghayalkan.

      Delete
    4. situasi aku sama ngn ko bro..aku nasihat kat mmber aku kalu nak main bleh tpi jgn lh tiap hari tiap minggu,tpi dia kata nak having fun..nak nasihat lebih kang marah,satu lagi dia mmg dh jdi pelupa,aku xtau mcm mna nk ckp dh aku syg mmber aku..tpi xdpt nk buat apa dh..
      anonymous:aku rasa ko try brg kering ko try yg msih begetah mmg khayal..sbb tu aku dh x amik

      Delete
  15. Cara mengurangkan pengambilan ganja??

    ReplyDelete
  16. Penipu punya blog... Aku ada kanser rahim lepas guna cannaoil kanser aku makin pulih kalau aku tau cannabis ni dr zaman remaja aku mungkin aku xkan kena kanser... Nak menipu agak2 lah .. Jawablah ko kt akhirat nanti...

    ReplyDelete
  17. Penipu punya blog... Aku ada kanser rahim lepas guna cannaoil kanser aku makin pulih kalau aku tau cannabis ni dr zaman remaja aku mungkin aku xkan kena kanser... Nak menipu agak2 lah .. Jawablah ko kt akhirat nanti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banggang nye lah kau ni. Penyakit Allah kurnia kan kalau Dia kata minum air teo ais sihat, sihat lah kau. Kalau ambik cannabis dia kata tak nak sihat nak bikin cane lagi ? Hidup ni sekali kalau lu tak merasa sakit rugi lah lu

      Delete
    2. Cuba jadi cerdik sikit.setiappenyakit ada penawar.takkan kau minum teh boleh baik hiv?memang Allah berkuasa,boleh buat kau sembuh takkira kau ambil ubat ke tak.tapi Allah suruh ikhtiar.dah kajian kata daun tu boleh menyembuhkan cancer kau nak kata apa lagi?wake up bro ni dah 2015 bukan 1981

      Delete
  18. haram tetap haram jika mengambil apa apa bahan yang boleh memabukkan. dan dibolehkan pengambilan hanya untuk tujuan perubatan.

    ReplyDelete
  19. haram tetap haram jika mengambil apa apa bahan yang boleh memabukkan. dan dibolehkan pengambilan hanya untuk tujuan perubatan.

    ReplyDelete
  20. ORANG YG KAKI STONER GANJA NI MMG DIA AKAN DENY APA BENDA YG DISAMPAIKAN OLEH ADMIN. LU KAKI STONER TAKKAN LU TAK SETUJU. ISLAM SUDAH MAKLUMKAN BENDA YG MENGKHAYALKAN ITU HARAM. SEMUA BENDA ADA KEBAIKANNYA TAPI KALAU KAU DAH HISAP SETIAP MASA MATA RABEK 25 JAM NAK KATA BAWAK BENEFIT BERFAEDAH ? ALLAH SUDAH KURNIA KAN AKAL YG SIHAT BOLEH FIKIR PAKAI OTAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni media barat yang brainwash kata bemda tu dadah.dadah haram kerana mengkhayalkan dikhilafkan daripada arak.tapi kau rasa ganja ni mengkhayalkan?hahaha.ni semua permainan barat bro.kalau gnja dihalalkan,industri tembakau,ubat ubatan dioramg lingkup bro.dia labelkan tu dadah.jadi dia diharamkan kerana kononnyamengkhayalkan.dadah takharam,yang haram mengkhayalkan.dan ganja tak mengkhayalkan.daripada hang kondem ganja baik hang kondem arak,rokok,vape,dadah sintetik tu.

      Delete
    2. Ape benda yg xmgkhylkn bro??tngok tv,,khayal,,dngr muzik khayal,,tngok pmpuan,khayal,,surf intnet,,lg la khyal..Jd,,sume benda ni jatoh haram jgak ke bro??G mngaji pondok dlu bro..KHAYAL YG MCMNER BRU JATOHNYER HKUM HARAM 2..Hadoi..kupas hadis ikot yg tersurat jer lu ni..2 psl kna jd Ahlil Hadis dlu bro,,bru leh kupas hadis n hukum..

      Delete
    3. Ganja tidak menghayalkan tapi menenangkan.. x caye boleh cube try test.. kalau rase khayal otak ko yg problem

      Delete
    4. G menyalak kat kilang arak tu!

      Delete
  21. Kaki ganja otak x berquality...kesan thc..org ganja buat ubat kaki stone buat sedap kepala...

    ReplyDelete
  22. Pernah hisap ganja?kalau x pernah duduk diam2...mmg ganja nie ada pro dan kontra...think outside the box...open up ur mind...PEACE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala otak kau

      Delete
    2. agak2 la nak menghukum orang.aku tgk kwn2 aku hisap ganja ok je. hari2 keje.umah ada.kereta ada.keluarga tak berselerak.sakai..
      kalo xboleh nak control diri bila isap dadah.mampos..jahanam..naye..lebih baik isap vape jew..
      kipidapp!!ganjaman..

      Delete
    3. Mabok ketom

      Delete
    4. setuju setuju setuju

      Delete
    5. korang tak pernah cuba korang tak tahu

      Delete
  23. Pernah hisap ganja?kalau x pernah duduk diam2...mmg ganja nie ada pro dan kontra...think outside the box...open up ur mind...PEACE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup btol tu sye sokong 99999999%.

      Delete

  24. Semua kat dunia ni ad keburukan ada kebaikan..
    Ada sebab kenapa tuhan Cipta kan pohon ganja
    Nie ....kalau tk kenapa tuhan cipta kan pohon ni tak gitu?
    (Bukan rahsia pohon cemara eh)
    Legalize it don't critize it!!
    Herb forever!!

    ReplyDelete
  25. SALAH KE KITA AMBIL GANJA UNTUK KETAWA ?
    KENAPA KAU ANTI SANGAT ORANG HISAP GANJA . TAPI BILA ORANG MEROMPAK , MEROGOL KAU TAKDE PULAK NAK HEBOH , KECOH & MAKI SANA SINI . DOSA KAU MENGUMPAT ORANG HISAP GANJA NI LAGI TERUK LAH . AKU BUKAN STONER GANJA TAPI AKU PELIK APA TERUKNYA DIA ORANG SAMPAI KERAJAAN , MASYARAKAT NAK HINA

    ReplyDelete
  26. Aku perempuan and aku dh try tumbuhan tu bape bulan lepas.. ari2 gak la dpt sebab membe2 payung.. tp skrg aku dh benti pon.. tkde ape kesan bahaya rsenye.. yg ad cuma hapy.. hilang serabut. And yg pasti tkde yg ketagihnye.. tu yg pasti. Tk caya.. mohon try sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betol la...serius tak tipu..aku pnah try balut time tu mmber payung..skli try trus hilang srabut..smbang ngn mmber happening mmnjang..tpi serius bnda ni klu ambik xkan hilang kewarasa..pstu aku fh xamik xde effect apapon ..ketagih langsung xde

      Delete
    2. Amik sbb suka2 je berbanding klu ko amik ice mmng akan ketagih dn effect dia bahaya ..dadah sintetik aki xsentuh sma jua mmber2 ak yg kaki dam

      Delete
  27. Betul kew belanda legal ganja...bak kata pembenci ganja sampah..maknanya negara dan rakyatnya sampah ok..mungkin xde bijak pandai macam pembenci ganja dkt malaysia...generasi baru skrg dah banyak membaca,menkaji dan menilai pokok ganja ni...walau x ambik bende tu..entah apela salah pokok tu...hukum ambik ganja ni jika utk seronok2, khayal mmg sama mcm arak..utk perubatan tidak haram..info youtube ustaz..UAI...

    ReplyDelete
  28. Dkt thai ada ladang ganja utk kajian perubatan..nak tanam apply lesen....bak kater pembenci ganja, sampah masyarakat...mybe kerajaan yang bagi lesen tu mmg sampah..x cerdik macam pembenci ganja kat malaysia..korang nak legal payah kat malaysia...bnyk keje..sama ada keluarkan ganja dari akta dadah atau tukar undang2..bende ni berkaitan dgn ahli2 politik bro..org atasan bnyk keje dan bnyk duit kene keluar..sebab kalau ganja diiktiraf di malaysia mestila ubat-ubatan terjejas bisnesnye..farmasi dan kilang ubat abihla bisnes....kacau...kalau nak tau lagi dan berminat pasal tumbuhan ganja bleh join pegi ladang perubatan ganja kat thai...opss KORANG NAK JADI SAMPAH MASYARAKAT KEW!!!He he hehe

    ReplyDelete
  29. Assalamualaikum..pada smua yg isap dam,kita serupa,tpi nk bgi tau bnda btoi nie,12 taun dh sya isap dam nie,mmang stim..ronggah gelak kaw2..bhasa Utara nuh,12 taun isap ganja smpai anak dh 3,tpi nie atas pngalaman nuh,smpai 1 tahap angpa dan angpa kn jdi emosi,timbul perasaan takut,lepas tu jdi nya gejala panik Attack,jantung berdenyut laju,cirit birit,sebab pa jdi smua tu?sbb web atau ganja atau pn org kmpung pnggil dam sjnis tumbuhan bergetah,isap dlm msa jangka yg Panjang bt saluran darah tersumbat,darah kn jdi pekat getah,kadar testosterone kn menurun menyebabkan hilang ghairah sex,mmang syok tarik lapuk gna paipon cap badak,tpi nie atas pngalaman sya..effect dia mmang menyakitkan,yg mna yg tegar tu krang kn skit..sblum angpa try aku dh try,sblum angpa balut pkai tembakau semut aku dh try..nsihat untuk elok kn..bkn buruk kn,yg mna pertikai sila kn terus kn..nnti angpa kn rsa apa itu drita web dam ganja,,

    ReplyDelete
  30. Saya isteri kepada penghisap ganja. Suami saya jadi pemalas, menghabiskan masa dengan tidur dan tidur sepanjang hari... tadi boleh bercakap dan berjanji tetapi tidak berapa lama kemudian dia lupa. Selalu merasa betul dan tak ada salah. Adakala saya bertanya saya bercakap dengan siapa?? Diri dia atau pengaruh ganja?....

    Hanya sabar dan anak-anak buat saya bertahan.

    Saya berusaha mengkaji dan cuba memahami.. apa cara boleh saya gunakan untuk suami saya. Semoga pencarian saya bertemu penyelesaiannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy juga merupakan isteri kepada pghisap ganja... Suami sy mls keje...lupe tgungjawab..tahu nak tdo je spanjang hari... Kurang seks... Ini ke yg dinamakan kbaikan?

      Delete
    2. Samalah saya yang bekerja menyara keluarga. Melalui rujukan dari segala bacaan dan kes, saya dapati bukan semua akan jadi positif bila hisap ganja. BUKAN SEMUA badan boleh terima ganja... yang saya nampak kebanyakan LEMAU dan SUKA TIDUR.

      Yang positif hanya sebilangan kecil.

      Sejauh mana kita nak bertahan? Saya pernah undur diri, tapi disebabkan anak-anak saya kesian kan mereka...

      Delete
    3. sy juga isteri kepada penghisap ganja.suami sy blaja smpai master..keje bagus..gaji besar.dia syg kan sy.tp sy rasa tseksa sbb keinginan seks dia tlalu kurang..kdg sebulan sekali je.sy x nampak di mana kebaikannya?org yg x jd mangsa mcm sy x kan rasa..kaki stone mmg rasa x salah..tp cuba fikir pe kami sebagai isteri rasa..kawin 2 tahun tp masih belum dikurniakan cahaya mata..puas sy cuba utk belajar menerima seadanya tp sy tetap gagal.

      Delete
    4. Saya juga isteri kepada penghisap ganja...tiap2 malam kami memantat...keinginan seks amat memuaskan sebab dia minum power root sambil hisap ganja... TERIMA KASIH POWER ROOT... SAYA MENANG MOTOR...

      Delete
    5. kikikiki kesian isteri2 sekalian... lapar konek la nampaknya

      Delete
    6. HAHAHAHAÌIII. Rasa senak perot gelak lps pekena sedapo & baca komen ni. LAPAR yer hihihi

      Delete
    7. Mau melecet pepek bini aku kalau memantat sambil stone

      Delete
    8. nampak kan buruknya ganja? tengok reply tahik2 ganja ni bila si isteri mengadu masalah ttg suaminya yg jadi tahik ganja..dipermain2kan je, siap tulis komen menyamar sebagai isteri lagi..seronok ke?

      bayangkan si isteri tu ibu kamu, anak perempuan kamu.adakah kamu akan rasa seronok & menaip komen kononnya kamu juga isteri penagih mempermain2kan masalah ini?

      pada si isteri, mohon cerai saje la..tak guna hidup dengan bangkai bernyawa..hidup perlu diteruskan, walau tanpa suami di sisi.

      ape guna ada suami kalau penagih yang menjahanamkan hidup, bukan nak bimbing anak isteri ke jalan yang diredai Allah..ramai je ibu tunggal yang berjaya membesarkan anak2 hingga jadi manusia berjaya.

      Delete
  31. Mengarut blog ni. Fakta semua salah, kajian mana tah dia taruk sebagai bukti konon. 99% mengarut. Buatlah kajian dulu, jangan main sembur ikut hati bila dh x suka satu benda. Dah lah orang Malaysia ni main telan je bulat2. Itu yg dia nampak/baca itulah yg dia kata benar. BODOH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saudara saya ada terbaca comment berkenaan minyak ganja. So saya berminat nak tahu kerana ada ahli keluarga yang terkena sawan.

      Delete
    2. Cari cannaoil(minyak ganja)...
      Pastikan yang pure...
      InsyaAllah membantu:-)

      Delete
  32. salam saya telah menghisap ganja sejak berumur 15 tahun dan sekarang saya dah berumur 21 tahun . bukan nak menyokong ataupun mempertahankan ganja tetapi ganja atau lebih dikenali sebagai weed telah mengubah personaliti saya sejak kali pertama menghisapnya . sebelum mula menghisap ganja saya adalah seorang yang bermasalah selalu stress dan banyak tekanan disebabkan masalah peribadi keluarga . namun selepas menghisap weed saya tidak lagi selalu tertekan seperti dulu dan lebih fokus kepada pelajaran saya di kolej . tak salah menghisap ganja cuma tidak menghisapnya secara berlelbihan atau over . ganja tidak juga menyebabkan hubungan saya dengan keluarga renggang namun bertambah baik kerana saya tidak lagi banyak berfikir dan tertekan . ganja juga tidak menyebabkan menjadikan seseorang itu malas cuma ianya terpulang kepada penggunanya untuk menjadi malas tidak memikirkan masa depan atau menjadi seorang yang normal . salam dari saya peace yo

    ReplyDelete
  33. Aku isap ganja ni dah dekat 8 taun dah.Bila nak ke kebun,pekena sebalut dulu.Tu dia, bila buat kerja kat kebun tu, punyalah semangat dgn mencangkul , angkat benda berat tak jadi hal. Cucu aku penah tanya, apa rahsia atok di masih bertenaga walaupun umor dekat 60 dah.Aku cakapla (nak cover line) makan benda2 berkhasiat. minum banyak air & jgn tinggal solat.Tu je.Pasal ganja ni, terpulang kpd memasing .Kalau pikir baik, baikla jadinya.Begitulah sebaliknya.Yg penting kita ingat had & limit kita.Semua benda pun, waima gula, kopi. nasi dll tu, kalau ambik berlebihan pun ada mudaratnya.Lalok tu lalok jugak tapi, berpijaklah dibumi nyata. Jangan lupa tanggungjawab. Ok sekian. # aku nak gi balut jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Steady la tok..canggih tok ade semartphone..lanje la sebal haaa

      Delete
  34. Ikut quran dan sunah simple
    Jgn kata rasulullah,..sahabat baginda pn xhisap benda tu
    saidatina aisyah r.a tu pakar matematik,perubatan pn xhisap benda tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ape kau merepek ni? Dh melalut dh kau ni....

      Delete
  35. Boh jela..janji tak kacau org..chillax..no chemical..

    ReplyDelete
  36. klu disalahgunakan memg khasiatnya dah xde... mcm laki aku jugak! sehari ntah bape puluh kali sedut benda alah ni.. sampai aku pun kene tempias asapnya! akibatnya keinginan seks menurun!! jd bosan n penat nk bersama.. betul! laki aku pun senang tewas sblm sampai ke puncak! apa cite?! dekat 10 thn kawen aku x pernah hamil walaupun aku disahkan subur! laki aku ada mcm2 sakit klu korg nak tau.. kencing manis, darah tggi, gaut, penyakit malas, penyakit ego, penyakit penipu n byk lg!! semua sbb tabiat menghisap ganja y korg duk agung2kn tu! keje pun x! solat lg la ke laut! sedihh....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haa..apa tunggu lagi. Carikla laki baru.Sayangnya kesuburan awak tu dipersiakan.Jgn menyiksa diri.Kalau dah takleh terima cara dia, tak berkat la hidup berumahtangga kalau tak ikhlas.Suami akak pun stoner jugak .Ada 5 anak & 4 cucu,Tak lama lagi pencen laki akak tu yg rajin tolong2 kerja rumah coz akak tau , bila dia dah stone, moodnya akan happy & macam2 dia buat kat umah. Cuci tandas , berkebun, DIY etc.Kadang2 masa dia isap benda alah tu, asapnya tempias jugak kat akak.Tingtong jugak kejap.Layankan jer, Janji dia tak minum arak or buat benda2 merapu sudah.Keywordnya " Guna boleh, jgn disalah guna sudah"

      Delete
    2. laki kau tak guna punya orng...mintak cerai

      Delete
    3. Isap ganja ke tak isap ke bkn jadi masalah x keja,x solat, pemalas dll...malas keja or malas solat tu atas diri sendiri..atasi masalah suami awak sebelum dia jadi orang tak berguna

      Delete
    4. Kena suami kaki perempuan lagi perit kak...pcya la ngan rezeki..

      Delete
    5. Cari Bangla... gerenti kena pantat...

      Delete
    6. Kau betina ke perempuan,mngaibkn suami tu dosa besar. Klau ye pun xpayah la smpai cite mcmtu skali.apekebende la betina ni...

      Delete
    7. Kau betina ke perempuan,mngaibkn suami tu dosa besar. Klau ye pun xpayah la smpai cite mcmtu skali.apekebende la betina ni...

      Delete
    8. Org x stone pun malas jg, kaki tido jg, x solat jg.

      Delete
    9. Aku dulu pernah hina pasal org ambl ganja ni. Bagi aku org ambl ni hina di dikalangan masyarakat. Martabat kau bawah aku, sbb bagi aku, aku lagi baik dri org yg ambl ganja. Aku further study kat oversea, then jumpa ramai org2 hebat yg sbnarnya ambl weed. Aku jd cam tertanya2. Aku buat research, and tanya ramai stoners. Masing2 ada character masing2 bila stone. Nak di pendekkan cerita, effect benda ni depends dgn apa yg kau nak. Kau nak jd genius berfikir diluar kotak, kau nak invent benda hebat, kau try lah bnda ni. Tp kalau kau nak jd bodoh, nak tido je, terpulang. Bukan salah ganja, salah diri sendiri. One day hati aku terbuka nak try, aku x hayal. Aku boleh dgr semua bnda yg org borak, and fokus. Aku cuba menulis. Idea mmg keluar banyak. At the same time badan aku lenguh sbb kerja berlambak. Lpas ambl tu, the nxt morning aku rasa fresh, sakit2 badan dah xda. Kalau org bodoh dia ambl bnda ni time masa x cun mmg lah x da hasil. Aku stuju dgn statement rokok lebih bikin ketagih dari weed. Aku x tahan kalau x merokok dlm sejam atau 2 jam. Weed x da rasa apa pun. X ketagih pun. Jadilah pengguna bijak. Arak haram 44 hari x diterima amalan kalau mnum, masih juga dijual, dikilangkan, siap diimport. Rokok x da faedah langsung, pun masih dijual di sana sini. Kepada org2 yg menghina stoners, stoners x pernah kacau korang. Klau rasa anda ada cara lain utk menghilangkan stress dan sebagai nya, teruskan lah cara anda. Kami x pernah mengkritik cara anda, dan begitu juga lah sebaliknya. Peace. Chiao.

      Delete
    10. entah kenapa la kan.. aku setuju.. semua bergntung pada diri sendiri sebenarnye.. pilihan sendiri.. memang sifat manusia.. hanya nampak keburukan dan bukan kebaikan..

      Delete
  37. Ala isap selagi bole isap le #prayforganjaman haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hanya stoner yg faham stoner ni.Jgn main benda lain sudah. Go nature & no chemical. Buat BAL berpada-pada, buat chemical jgn sekali.

      Delete
  38. Kenapa isap ganja? Untuk dapatkan high.. btul x .. so? Lain la kalau untul tujuan perubatan .. nak cerita tumbuh tumbuhan pulak.magic mushroom pown tumbuh tumbuhan jgk.. boleh accept x magic mushroom bahaya.. ouhh x de kat malaysia so x tau.. kita amik contoh dr buah popi plak.. candu bahaya x ? Renung2kanlah saudara n saudari.. waallahualam.

    ReplyDelete
  39. Aku selalu gak amik ganja ni, tp x plak ketagih. Kebiasaan nya aku guna untuk buat tidur je sebab aku ad masalah sukar tidur. Bila bangun pagi rasa segar aje badan ni. Bangun awal plak tu. Kne kol 12 tidur kol 1, jaga kol 6 kol 7. Sempat solat subuh, kadang2 bila x kne penyakit sukar tidur aku hilang, kdg2 aje dtg balik. Dulu sblom pergi kelas pon aku kena sepam bong, kat dalam kelas fokus plak blajar. Bole je aku skor markah tinggi. Aku cadangkan lah, spe tulis blog ni mnx maaf laa kerana menyebarkan berita2 palsu. Ye laa, skg dh nak kiamat. Dunia akhir zaman penuh dgn fitnah. Takot x sempat aje nak minx maaf. Pada yg percaya bulat2 apa konon fakta yg dia bagi ni. Kaji lah betul2. Ctam tu, aq rasa kau dah kne brainwash laa. Sbb tu kje asik nak bangkang aje. Terima yang baik, buang yang buruk. Salam isyak.

    ReplyDelete
  40. Berdasarkan trademark blog page ini, 'Berfikir MENEWASKAN KEBENARAN' bukannya 'Berfikir MEMENANGKAN KEBENARAN'. FITNAH HALUS DAJJAL. Fikirlah, bukalah minda. Byk di HALAL, HARAM-KAN. Yg nampak seperti SYURGA itu NERAKA, yg nampak seperti NERAKA itu SYURGA. NILAIKAN SENDIRI.

    ReplyDelete
  41. sapa yg tak pernah isap yer la kata ketagih...apa pun cara penggunaan dan tujuan...kalau badan letih mmg sesuai isap time nak tidur esok bangun Segar bugar

    ReplyDelete
  42. Saya pun stoner juga. Tapi sudah stengah tahun tak ambik ganja. Pada pndapat sy spanjang usia stoner sy. Sy tengok ya ckap lemah seks,pemalas dan ape smua tu memang betul. Tak payah fkir pnjang2. Tapi hnya btul untuk bbrapa org. Satu je sy nak ckap. Tngok la diri sndiri. Sbb kalau hotak kay dah set mcm tu. Mcm tu la jadi nya. Kalau dah pemalas tu pemalas la jadi nya. Kan? Itu bkan slah stoner itu lah peribadi sndiri la syg. Hahahaha.

    ReplyDelete
  43. Salam..
    Sebenarnya sejak dari zaman yunani lagi ganja dah dijadikan antara tanaman utama dunia..atas sebab khasiat & kebaikan pde umat manusia sejagat..
    Oleh sebab ketika tuh manusia lebih tertumpu dengan bahan alami & atas dasar memelihara alam sekitar..
    Sehinggalah family Rothschild & Rockafeller ambil alih dunia & berimpian merealisasikan NEW WORLD ORDER ( TATA DUNIA BARU )..
    Ganja di musnahkan imej baik nyer serta merta..

    Apa yg Rotschild buat :
    1) cipta bahan terlarang dari ekstrak ganja
    2)denda org yg tanam ganja
    3)kuatkuasa haram kan ganja serta-merta

    Apa plan mereka seterusnya :
    1) buat konspirasi company Pharmaceutical yg mne org sakit xkn pernah baik walaupun mkn ubat bnyk2..janji farmasi untung duit..
    2) hancurkan alam sekitar..potong pokok bnyk2 utk buat kertas
    3) cipta mesin chemotherapy utk pesakit kanser utk dpt untung dari penyakit..no cancer no money..
    sebelum cancer wujud dorang dh cipta dulu..
    4) wajibkan semua hospital sedunia beli ubat dari pihak mereka

    Kelebihan ganja :
    1) buat kain
    2) buat kertas
    3) buat tali kapal
    4) biji ganja ada khasiat paling lengkap di dunia dgn 7 jenis nutrisi
    5) minyak ganja ( canabis oil ) boleh ubat cancer dgn cara paling murah & xmenyiksa manusia

    Mitos paling kelakar tentang ganja :
    1) boleh membunuh manusia : sehingga anda baca tulisan sy nih..xde 1 manusia didunia disahkan mati kerana mengambil ganja..xde..

    Kesimpulannya :
    Semua adalah konspirasi illuminati..mereka nk penduduk dunia hanya 500juta dari 7billion shj..
    Sakit terus mati lagi bagus pde dye..tpi sebelum tuh habiskn duit beli ubat & rawatan dari pihak farmasi dye..
    "ALLAH DAH CKP DLM ALQURAN XDE UBAT YG PALING MUJARAB KECUALI DARI APA YG DIA CIPTAKAN ( fruit & vegetables ) panadol & ubat-ubatan farmasi adalah ciptaan illuminati utk dptkan wang..zaman dulu org melayu makan ulam2..mne ade bnyk penyakit kan..
    Sekian pendapat 20 sen dari saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. steady lah bro ...

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. Ya saya kasi ***** untuk this komentary, yang lain cuma akal manusia yang terbatas

      Delete
    4. Ya saya kasi ***** untuk this komentary, yang lain cuma akal manusia yang terbatas

      Delete
    5. ya btol tu , saya ade bace buku "the best medecine " terbukti ganja mmg bagus ,...

      Delete
  44. Ganja ni boleh effect x kat pasangan kita walaupun kita sorang je sedut n pasangan kita x tau...tiap2 hari sebelum tido n bersame?

    ReplyDelete
  45. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  46. Cakap lah ganja ni baik. Korang isap,khayal. Ganja mmg elok. Nk menagkan kata wat perubatan la ap la. Tapi,cara korang amik tu betol ke? Aku amik ganja jugak 2 tahun lepas. Pon aku cakap ganja ni elok. Kau bankang kata rokok tu bahaya. Ganja tu elok. Tapi,kau letak rokok dalam ganja tu. GG noob people. U're are the best fucking badass scientists in the galaxy

    ReplyDelete
  47. Cakap lah ganja ni baik. Korang isap,khayal. Ganja mmg elok. Nk menagkan kata wat perubatan la ap la. Tapi,cara korang amik tu betol ke? Aku amik ganja jugak 2 tahun lepas. Pon aku cakap ganja ni elok. Kau bankang kata rokok tu bahaya. Ganja tu elok. Tapi,kau letak rokok dalam ganja tu. GG noob people. U're are the best fucking badass scientists in the galaxy

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha chill bossku lantak kn dorang #akudulupenghisapganja

      Delete
    2. Isap hijau je la bro....seduuutttt

      Delete
  48. ctam wey perempuan kau tahu apa bodoh? jangan nak comment kalau tak tahu pasal ganja kau tu menghina ciptaan tuhan bodoh sanjung ciptaan manusia pakai tding tapi otak mati sebab kau bodoh dari kecik sial asal comment kau je buat semak kimak

    ReplyDelete
  49. Klau dh suka ganja...dia dok kata smpai kesudah la ganja tu bguus....kita ada doktor dok sibuk jd doktor sndri buat apa... bkn mahir pun...penagih dadah mati lg bgus

    ReplyDelete
  50. Klau dh suka ganja...dia dok kata smpai kesudah la ganja tu bguus....kita ada doktor dok sibuk jd doktor sndri buat apa... bkn mahir pun...penagih dadah mati lg bgus

    ReplyDelete
  51. Klau dh suka ganja...dia dok kata smpai kesudah la ganja tu bguus....kita ada doktor dok sibuk jd doktor sndri buat apa... bkn mahir pun...penagih dadah mati lg bgus

    ReplyDelete
  52. Berilmu lah, Berfikir lah baik buruk..ingat yg maha kuasa

    ReplyDelete
  53. Berilmu lah, Berfikir lah baik buruk..ingat yg maha kuasa #akudulupenghisapganja

    ReplyDelete
  54. Takpe lah , atleast laki kau tak burukkan kau dekat blog2 mcm yg kau buat ni . Hahaha teruk lah kau punya pangai . Haha

    ReplyDelete
  55. Hidup ada cara. Ada hisap takde takyah hisap. Akal guna, takmo gaduh gaduh.. Buat hal masing masing okay? Mata sudah rentong pakai naphcon. Lepak chill layan hal huhu. Yang kerap kurangkan yang kurang cuba slow berhenti okay. Benda camni jangan pikir sangat, semua dah besar dan dah ada akal untuk berfikir lebih dalam. Mengkaji biar sampai dekat cina, mengkaji biar adil ✌��️

    ReplyDelete
  56. Ganja proses tu mmg efek ..guna daun aslinya utk buat rawatan skit...kajian dh membuktikan daun ganja ada manfaat utk rawatan kanser , hiv dan aids dan lain2 lgi.... guna anugerah y Allah bg ke jln y btl...klu guna utk buat stok sdp je baik xyh... kerajaan mmg ckp gnja ni bhya pdhal sbnarnya ganja bukan drug pun... yahudi dh tau daun gnja y asli ni boleh merawat pnyakit2 dn melambatkn peratus kematian manusia dlm sehari dgn izin Allah ( yahudi mmg nk umat islam mati cpt tu dia keluarkan pnyataan bhwa gnja ni drug) tp tgok dkt ngra dorg ,,dorg sndr pkai gnja utk jd pnwar skit... y kita mkn ubt mcm2 tu dh dicmpur bhn kimia lain... tu korg xsedar lg efek dia jauh lebih truk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan minyak ganja..telah dapat hilangkan hampir 100% sakit belakang yg saya alami..Alhamdulillah.

      Delete
  57. Ganja kene isap wei..sakit belakang aku hilang.. Pejadah isap suke2 buat hape..

    ReplyDelete
  58. Saya dah tersalah langkah berkahwin dengan penghisap ganja ni. Baru je kawin. So saya dah tak boleh berpatah balik. Saya nak support dia supaya tak terlalu depend pada ganja, tapi masalahnya, dia sendiri taknak berubah. Ada siapa siapa penghisap ganja nak bagi nasihat pada dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene cekup berubah lar hahaha

      Delete
  59. dalam dunia ada 3 jenis orang. Orang yang bijak, dia akan menggunakannya dan ambil benefit (kelebihan) dari sesuatu benda. Kedua orang yang bodoh, menggunakannya dan ambil secara membabi buta. Orang ketiga ini yang paling bodoh, sebab mempercayai bulat2 apa yang diberitahu dan mempercayai keburukkannya sahaja. Orang yang bijak juga dapat dilihat dari pandangan yang dilontarkan. orang yang otak udang, menafikan kebaikkannya. dan saya sempat bertanya pada bapa saudara saya yang bekerja di pusat perubatan di Amerika, saya bertanya apakah marijuana(Ganja) ini tidak elok? Jawapannya simple dan jawapan orang yang terpelajar jawab. Apapun yang digunakan secara berlebihan itu, selalu memudaratkan. Jadi saya ada satu soalan, apakah jawapannya bermaksud ganja ini tidak boleh digunakan sama sekali? atau sebaliknya.

    ReplyDelete
  60. Ganja buat guna biji kopi espreso blended than buah pala dgn kayu manis..letak ganja yg dah di hancur kn.

    ReplyDelete
  61. Ganja buat guna biji kopi espreso blended than buah pala dgn kayu manis..letak ganja yg dah di hancur kn.

    ReplyDelete
  62. ek ele bro... gua hisap ganja mana de campur rokok.. gua hisap pure ganja... takda campur2 ni.

    ReplyDelete
  63. Hisap ganja pior mmg bagus xde tobaco lain campur...
    Jumaat mlm cuti sabtu ahad pergh mmg layan...smoke kț cameron highland...

    ReplyDelete
  64. Hisap ganja pior mmg bagus xde tobaco lain campur...
    Jumaat mlm cuti sabtu ahad pergh mmg layan...smoke kț cameron highland...

    ReplyDelete
  65. Steady tokkk..haha jom tok kite chill

    ReplyDelete
  66. Member sya kaki prmpuan...keje nk main je...lpas kene bnda ni...kurg la jgak aku tgok dia kluar date...

    ReplyDelete
  67. Ganja / Marijuana / Hashish / Charas / Bhang - tidak boleh overdose. Sorry, jgn debat. Mmg xbole overdose. Psychosis pun impossible. Kesan takut dan paranoia disebabkan reputasi Malaysia yg terkenal dgn kebodohanya untuk terus mendiskriminasi ganja, dan menahan tahanan yg disabitkan dgn kesalahan menggunakan dan mengedar ganja. Apabila daun ini terkenal di seluruh dunia, legalization by countries after countries, Malaysia akan malu di mata rakyat2 di seluruh dunia. Apabila kita ditanya, apa kita jawab? Perdana Menteri dan konco2nya sibuk melacurkan harta pusaka negara, dgn Kaum Melayu yg bermaruah melihat sahaja. Akan ditanya kita, tidakkah kita mengundi, dan akan kita menjawab kita memerlukan BR1M? Tidakkah kita membayar cukai? Tidakkah kita memerlukan bantuan tidak bekerja? Beribu graduan saya interview selama ini. Semuanya tertipu, kolej2 swasta berbohong ini, itu, dan apabila berdepan dgn dunia nyata, graduanlah paling kesian. Tidakkah mereka memerlukan peluang perkerjaan? Colorado telah membasmikan hutang2 mereka, hidup makmur kerana ganja. Kerja baru dicipta di Colorado hampir tiap2 hari. Tapi Malaysia tidak akan berbuat seperti mereka. Kalau India kena tangkap isap ganja, dipanggil xguna. Kena tangkap, gantung. Padahal ganja memang sebahagian daripada agama orang india, dan agama mereka di antara tertua di dunia.

    Malaysia juga telah mendapat tempat kebelakang di senarai negara yg paling korup di dunia. Thaniah. Anda telah membunuh impian anak2 yg lahir pada masa yg akan dtang, kerana mereka akan hanya melihat negara yg dipenuhi pendatang asing dan bangla, dan bangsa yg tidak mengenang budi dan tidak menghormati kerabat, Raja dan Negara. Tiap2 hari sy mendoa akan muncul Jantan Melayu sejati, yg beriman dan setia pada Allah, untuk mengembalikan negara ini kepada keadaan yg sepatutnya. Dia juga akan membasmikan Dasar Ekonomi Baru yg memihak kepada kroni2 dan dalam masa kini, memusnahkan masa depan rakyat bukan bumiputera di Malaysia.

    ReplyDelete
  68. Masih ramai lagi yang di luar sana yang tidak ada "knowledge" tentang penggunaan ganja sehingga terjadinya penyalahgunaan. Cthnya pelajar-pelajar sekolah dan pelajar institusi yang sepatutnya mempunyai semangat dan motivasi tinggi dan menjadi pembentuk masa hadapan negara. Itulah sebabnya ganja ini perlu diberi akta dan dikawal.

    ReplyDelete
  69. Aku dah lama konsumi ganja ni. Macam macam aku rase. Salah satunye schizofeunia. Itu kau bole search kat google. Banyak lagi keburukkannya. Kat situ kau boleh berfikir.
    Haram jika menggunakan ganja ni berkala. Apatah lagi setiap hari. Jangan sampai overdose. Haha.
    Tapi sebelum kau ambil tuh kau kene tahu. Cara ape kau ambil. Menghisap asap ? Kau rase betul ke ? Menghisap dengan kau proses jadi minyak jauh beza hasiatnya.
    Jika ditanya pada stoner stoner, 100% ia ingin menegakkan kebenaran dia kerana ia sudah disetkan ganja ini adalah bagus. Mereke telah mendengar dari orang orang lain sebelumnya. Namun bukti yang mereka tampirkan aku rase tidak sebegitu kuat. Aku nak korang bagi ayat Al-Quran atau hadith yang sohih mengatakan ganja ni boleh DIHISAP. Kita ni hidup berdasarkan Al-Quran dan hadith. Disertakan pencerahan ulama-ulama yang diitiraf. Tiada lain selain tu.
    Aku pun hisap jugak sampai sekarang. Tapi aku dah research benda benda ni. Memang takde pun satu hadith yang SOHIH mengatakan benda ni boleh DIHISAP. Benda yang aku boleh buat sekarang ni berubah dengan slow slow. Mean tak hisap setiap hari. Maybe seminggu sekali dan akan menjadi sebulan sekali dan akhirnya clean sober. Insyaallah. Tapi ia mungkin mengambil masa yang lama. "Rindu" aka "sober".
    Nasihat aku pada siape yang belom mencuba tuh aku ingatkan jangan sesekali hisap. Kau akan dihasut oleh stoner stoner. Seriously aku cakap kau akan berubah fikiran. Memang ambil benda ni kau terus akan rase ganja ni bagus walaupun kau ambil dengan cara MENGHISAP.
    Nasihat aku pada stoner pulak ialah berhenti. Mudah je. Perkataan tuh. Tapi aku percaye memang susah �� Sebab aku merasainya sekarang.
    Kesimpulannya, dengan keterangan aku ni. Aku nak memperkuatkan keterangan aku ni dengan Surat Al Baqarah ayat 219, “Mereka bertanya kepadamu tentang khamr dan judi. Katakanlah,”Pada keduanya itu terdapat dosa besar dan beberapa manfaat bagi manusia. Tapi dosa keduanya lebih besar dari manfaatnya.”

    Ayat kat atas ni aku nak terangkan firman Allah mengatakan keduanya mendapat dosa besar dan ade kebaikkannya. Tapi DOSANYA LEBIH BESAR DARI MANFAATNYA. Stoner stoner tahukan banyak manfaat dia kan ? Tapi dosa lagi banyak dari manfaatnya. Walla' hualam

    Khamr dalam bahasa Arab berasal dari akar kata “khamra” ( خمر ) yang bermakna sesuatu yang menutupi. Disebutkan ( ما خمر العقل ) yaitu sesuatu yang menutupi akal. Sedangkan jumhur ulama memberikan definisi khamr yaitu segala sesuatu yang memabukkan, baik sedikit maupun banyak.

    Sekian dari stoner yang ingin kearah kebaikkan. Allah !

    ReplyDelete
  70. Suami saya pengguna ganja. Xtidur mlm tidur siang. Kerja entah ke mana. Xambil peduli tentang keadaan keluarga. Dah berkali2 sy bg peluang utk dia berubah tp tetap kantoi. Menggatal dgn perempuan lain. Pemalas. Xde motivasi dlm hidup. Suka putarbelitkan cerita. So, thats it. Ganja mmg bagus kan. Nonsense.

    ReplyDelete
  71. Btw, ketum yg terbaikkk

    ReplyDelete
  72. Kecoh la , ganja jer pon bukannya batu/ice . gua petik daun ganja buat sup kosong sedap beb . tak percaya silakan cuba kahkahkah !

    ReplyDelete
  73. Kecoh la , ganja jer pon bukannya batu/ice . gua petik daun ganja buat sup kosong sedap beb . tak percaya silakan cuba kahkahkah !

    ReplyDelete
  74. Lagi satu org yang "lepu&leweh" ni aku sarankan tak payah la isap ganja . bukan apa tapi menyampah tengok korang stim macam orang bodo kat tempat awam . Nak hisap biar nampak normal dimata orang . Biar orang tak perasan yang kita tengah stim bro . tak payah menunjuk . Kalau rasa dah gempak pegi isap depan IPD Bukit Aman bro . Salam fourtwo-0

    ReplyDelete
  75. Ganja memang lah daun bukan tembakau. Bende tak menghayalkan pun. Spew yg layan sngt jew buat khayal bnde tuu. Lagi satu die bole sembuhkan penyakit sakit kepala ngn migrain. Try dlu bru citer. Ni acah acah stoner. Abis kenape ice,panas,pacak semua ade chemical. Ganja takde? Die bukan ketagih daun die. Zaman skrang nk rse stim yang berbeza. Semua dadah ade stimnye sendri. Laen kli hisap dlu bru thu. Ni cakap mcm die jew yang cipta ganja.Bende sedap spew taknak. Dala. manusia mne thu isi selera org laen. Dah ade otk bole pikir. Jgn nk mereka reka kan citer. Fakof

    ReplyDelete
  76. bg aku la kan, sume yg berlaku pd seseorg tu dr segi sikap, sumenya terletak pd diri sndiri.. diri sndiri tu yg nk jd mcm mn utk kehidupan dia. hidup seperti mana kau yg tentukan.. ITU SAJA...

    ReplyDelete
  77. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  78. Mabuk dgn High ni berbeza... Kalau tak pernah cuba. jangan sembang. Rokok N Arak walaupun sudah terang lagi nyata membahayakan kesihatan ia tetap legal. Sbb ada cukai terus legal. Bila tak dapat cukai terus salah haram. Vape pun gov haramkan sbb tak dapat cukai. Remember Allah make cannabis. Human make liquor and cigar... jangan duk layanlah dorg ni. semua sampah. google dah ada. youtube ada. tak reti mengkaji. tahu korea lps tu download porn.

    ReplyDelete
  79. saya isteri kepada penghisap ganja..
    suami saya ok je rajin kerja, hari2 bal.. xde pun pemarah, xde pun kuat tdo, kerja x suka ponteng.. semnagat lagi kerja cari duit untuk anak bini.. so far semua ok,,xda masalah pape pun.. so far lah.. xda pun masalah kurang nafsu.. emm pelik tapi benar

    ReplyDelete
  80. Bapa saya Sekarang menghidap kanser tahap 3 Ada apa apa koment ?

    ReplyDelete
  81. Bapak aku dri muda sampai skrng umo 60 lebih steady je, anak 6 org takde pun mandul ke mati pucuk ke apa ke. Korang tu poyo lebih, penagih lah, dadah lah, khayal lah.

    ReplyDelete
  82. Bapak aku dri muda sampai skrng umo 60 lebih steady je, anak 6 org takde pun mandul ke mati pucuk ke apa ke. Korang tu poyo lebih, penagih lah, dadah lah, khayal lah.

    ReplyDelete
  83. Yg sembah setan kaper laknat snoop dog ft wiz khalifa sebok perjuangkan legal ganja... "Yo dude...smoke WEED everyday"

    ReplyDelete
  84. GANJA adalah antara pengubat kanser yang terbaik,ganja tu bagus jika tidak d campur bahan kimia,seperti mna orang isap sekarang.

    ReplyDelete
  85. SEORANG penghidap kanser otak dan paru-paru berumur 80an mengambil minyak ganja setelah doktor mengesahkan dia boleh hidup hanya beberapa minggu.

    Dia disahkan bebas daripada kedua-dua kanser tersebut dalam tempoh sembilan bulan. Hari ini setelah lebih tiga tahun mengambil minyak ganja, dia hidup sihat serta menjalani aktiviti harian seperti orang lain.

    Ikuti kisahnya berjudul Culture Exclusive: Cannabis Cures Cancer - The Stan Rutner di Youtube.

    Kajian makmal pada 2008 dalam laporan The Journal Of Clinical Investigation mendapati sejenis cannabinoid iaitu tetrahydrocannabinol (THC) berupaya menyembuhkan kanser otak.

    Golongan saintis yang menjalankan penyelidikan itumembuat kesimpulan, dengan menggunakan proses biokimia yang serupa THC berupaya menyembuhkan pelbagai jenis kanser lain.

    Kajian lain mendapati cannabinoid mampu berfungsi menggunakan pelbagai mekanisme termasuk merencatkan pertumbuhan sel kanser, menyebabkan kematian sel kanser dan menghalang metastasis (perpindahan sel kanser ke organ lain).

    ReplyDelete
  86. sapa yg tak pernah isap ganja takyah komen lebih2...
    ganja ni bole hilangkan stress dan darah tinggi ikut pengalaman aku la.

    ReplyDelete
  87. klo newbie isap ganja acanne rasa dia... menggeletek ka. hahaaha.. klo rokok sakit tekk batuk2 kn klo mle hisap

    ReplyDelete
  88. 2013 - 2016 komen hahahahahahhaa.... mmg hidup blog ni..
    nasihat aku senang jerrr.... ko nak stone buat hal ko jerrr..
    yang kritik pasal ganja ni... biarkan diorang... dosa pahala kita tanggung bkn diorg tanggung(for stoner).... kalo stoner kite kene chill jgn gaduh2 dgn org x fhm pasal ganja... biarkan mereka.... pendapat masing2.... fikiran kite ke kanan diorg kekiri... atas muke bumi bknn smua ke kanan...
    jgn gaduh2 tak elokk... ade hal pntg lagi dari pade ni... kalo nk tgk tuk kajian ganja teruskan takde mslh.... silakan... tapi sampai gaduh2 sesame islam tak elok laa...
    stoner plss behave... yeppp... biar kan diorg... ulang 200X kali dah ni hahaha... CHILL & ROLL THE JOINT OR BONG HEHE

    peace no war ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SATU LAGI YANG KOMEN2 TAK SETUJU DGN AKRIKEL NI... BIAR LA... MENDE DAH LEPASS... AKU X SUKE SEISLAM GADUH PERKARE NI... PALESTINE KENE BOM KORANG KESAH KE... ROHINYAM, SYRIA. RAMAI DAH ULAMA MENINGGAL... TIADA KEPIPIMPINAN ULAMA SIAPA LAGI NAK JAGE MALAYSIA NI... SMUA MALAYSIA JAHILL HABISS... KES2 KITE AMBIL BERAT...

      SALAM BY AMIR GRINDCORE

      Delete
    2. YANG KEDUA HAHAHAHA BYK KOMEN AKU... BIAR LA AKU NK KOMEN JGK... BERAT AKU 165KG (OBESS PERSON). SKRG TRUN DLM 145KG ALHAMDULILLAH... PENGGUNAAN GANJA 1 SORANG SHJA DUDUK UMAH WAK KEJE PROGRAMMER CHILL... YANG PENTING ILMU AGAME KENE CARI... SMAYANG JGN TINGGAL... INSHAALLAH... BAB2 KHAYAL NI KITE JGN LAYANN...YEP... WAALLAHULAM

      Delete
  89. kat mana ye boleh beli minyak ganja ni

    ReplyDelete
  90. ramai "Stoner Sejati" dan pendapat dalam ni. yang "Stoner sejati" tu cuba isap dekat balai polis berdekatan cuba luahkan pendapat dkt pegawai situ. nak jugak tgk respond diorang apa kan? HAHAHAHA!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah pi balai polis ... laki aku kantoi waktu pegi shopping lagi .. hahahah .. selamba jer polis tahan dia .. tanya polis macam mana tau .. depa pandai tengok muka dan badan ... baru semalam jamin laki aku ... banyak duit oiiiiiiii!!!!

      Delete
    2. aku jual minyak ganja.sebotol 30ml harga 400-500..untuk pengidap kanser elok sangat cuba minyak ganja ni dari habis berpuluh ribu buat rawatan b17 lah alimta lah kimoterapi lah,,,ganja ni ubat la woi...kat siam ,vietnam depa buat ulam jer mcm daun pegaga

      Delete
  91. Salam..sy interested psl ganja ni.maklum lah keje kuat..dlm msa sama study. Dua2 kene fokus. Sesiapa yg berkenaan mohon email sy ke amirbaihaqi98@yahoo.com atau terus hubungi 01119928004. Amat memerlukannya. Lagipon nak bantu ayah saudara yg menghidap cancer paru2 skrg ni.. terima kasih ya

    ReplyDelete
  92. sebut pasal ganja , pasti ada yang memberi pandangan pada perokok ganja .. ganja bukan untuk disedut seperti rokok saja.. malah boleh dijadikan minyak.. minyak ganja atau CANNAOIL boleh merawat pelbagai penyakit ... jangan terlalu fokus pada rokok ganja saja .. memang tak dinafikan , rokok ganja yang bercamput tembakau tiada manfaat ... kerana tembakau itu sendiri mengandungi 4000 jenis kimia ...
    kita fokus pada CANNAOIL ... siapa yang nak nafikan lagi tentang kebaikan ganja ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini pakar tempatan bercakap tentang bahaya ganja. sila rajinkan diri membaca..realiti di sebalik mitos yang dicanang2 oleh taik ganja

      http://dribnusina.blogspot.my/2016/10/marijuanaganja-mitos-dan-realiti.html

      Delete
  93. CANNAOIL terbukti dapat mengecilkan tumur dengan kiraan 97% CBD ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jemput baca sini..menjawab khayalan dr geng ganja

      http://dribnusina.blogspot.my/2016/02/marijuana-dan-kanser.html

      Delete
  94. sya kene ganja pun rasa pening best gila layan je rasa mengantuk.rase pening nak muntah weekkk tak sedap la ganja .sya tak ketagih lansung.hisap pon paw yg kawan je klau open cume rokok je sangat ketagih. sekarang dah tak hisap rokok lagi. dah berenti .

    ReplyDelete
  95. Bestnya baca semua..ada yg baik kita ambik..yg xbaik buang..
    KAKAK SY PENGIDAP KANSER DARAH PUTIH
    SELEPAS DIA MENGAMALKAN CANNAOIL DAN SELEPAS 9BLN...ALHAMDULILLAH..DOCTOR CKP KANSER TU DA XDA PULAK..SEKRG DA BAIK DA..SYUKUR..
    YG BERKELAKUAN MALAS TU MUNGKIN SEKALI AMBIK BANYK TU..TU YG JADI NAK TDO AJE KOT..OK..APA2 PON BEST BACA ORG BERILMU CKP..CHILL..

    ReplyDelete
  96. dah2 la tu isap ganja.. kalau nk guna minyak dia tu xde masalah.. ni kau tiap hari sedut bong, mate merah, gelak macam setan, pastu dah letih melepet malas.. kerje malas buat.. pastu lapar makan mcm setan.. dah2 xyah nak tegakkan benang yang basah.. aku pun bekas stoner.. aku taw ape korang pikir..sbab aku pun mcm korang gak dulu.. bile orang nasihat aku jawab " alah daun je pn" , "this is herb" .." Allah ciptakan daun ganja"..." ganja dari tumbuhan"... memang la dari tumbuhan, arak pun dari tumbuhan jugak.. lepas aku dah kaji balik mmg bnde ni haram kalau salah guna.. kalau nak guna minyak die, just sapu jela.. itu xde masalah.. ingat.. kembalilah pada Allah.. itu lebih "tenang" ...

    ReplyDelete
  97. Woi bangang...aku dah bertahun hisap ganja, takde pulak berlaku kekejangan lah apa benda yg kau merepek semua tu...takde ketagih apa pun...elok je aku pegi oversea 5-6 hari takde ganja takde masalah pening ke apa pun...fuckta bodoh yg kau bagi ni memang lebih bodoh dari yg minum arak...ooohhh arak takpe, tak bahaya kan...??? Elok je aku drive takde pulak ke kiri ke kanan...kalau tak bagus kenapa Netherland halalkan ganja, Amerika pun halalkan jugak...takde apa masalah pun lah hanat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn samakan ganja dengan arak ye.. lain orng lain efeknya.. saya tahu.. saya pun pernah ambil ganja.. memang tiada rasa pening.. saya pun rasa elok je..saya tahu apa yg akan jadi kpada saya selepas efek ganja hilang..

      Delete
  98. sy sorg pengguna ganja, seminggu dlm 2-3 hari sober. sy mengaku sy banyak lupa sesuatu seperti benda yg remeh.dan lupa jangka masa pendek. tetapi sy boleh ingat sesuatu jika menjawab exam atau sesuatu yg penting sahaja. satu peristiwa exam yg lps saya tidak mengambil ganja dan hanya pada exam terakhir iaitu paper physic for enineering saya mengambilnya. saya ingat paper tu yg paling barai tapi tu yg paling tinggi. semasa saya jawab exam tu saya rasa saya menjawab dengan teruk tetapi sebaliknya. boleh terangkan apa yg berlaku.

    ReplyDelete
  99. hahahahaha.. sampai 2017 hidup blog nih... ramai jugak yang search pasal ganja setiap tahun eah....

    ReplyDelete


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA