6. Khimar Nabi Uzair
Uzair bangun dari kematian yang dijalaninya selama seratus tahun.
Matanya mulai memandang apa yang ada di sekelilingnya lalu ia melihat
kuburan di sekitarnya. Ia mengingat-ingat bahawa ia telah tertidur. Ia
kembali dari kebunnya ke desa lalu tertidur di kuburan itu. Inilah
peristiwa yang dialaminya. Matahari bersiap-siap untuk tenggelam
sementara ia masih tertidur di waktu Dzuhur. Uzair berkata dalam
dirinya: Aku tertidur cukup lama. Barangkali sejak Dzuhur sampai
Maghrib.
Malaikat yang diutus oleh Allah s.w.t membangunkannya dan bertanya: “Berapa lama kamu tinggal di sini?”
Malaikat bertanya kepadanya: “Berapa jam engkau tidur?”
Uzair menjawab: “Saya tinggal di sini sehari atau setengah hari.”
Malaikat yang mulia itu berkata kepadanya: “Sebenarnya kamu tinggal di
sini selama seratus tahun lamanya. ” Engkau tidur selama seratus tahun.
Allah s.w.t mematikanmu lalu menghidupkanmu agar engkau mengetahui
jawapan dari pertanyaanmu ketika engkau merasa hairan dari kebangkitan
yang dialami oleh orang-orang yang mati.”
Uzair merasakan kehairanan yang luar biasa sehingga tumbuhlah keimanan
pada dirinya terhadap kekuasaan al-Khaliq (Sang Pencipta).
Malaikat berkata sambil menunjuk makanan Uzair: “Lihatlah kepada makanan dan minumanmu yang belum berubah.”
Uzair melihat buah tin itu lalu ia mendapatinya seperti semula di mana
warnanya tidak berubah dan rasanya pun tidak berubah. Telah berlalu
seratus tahun tetapi bagaimana mungkin makanan itu tidak berubah? Lalu
Uzair melihat piring yang di situ ia memeras buah anggur dan meletakkan
di dalamnya roti yang kering, dan ia mendapatinya seperti semula di mana
minuman anggur itu masih layak untuk diminum dan roti pun masih tampak
seperti semula, di mana kerasnya dan keringnya roti itu dapat
dihilangkan ketika dicampur dengan perasan anggur.
Uzair merasakan kehairanan yang luar biasa, bagaimana mungkin seratus
tahun terjadi sementara perasan anggur itu tetap seperti semula dan
tidak berubah. Malaikat merasa bahawa seakan-akan Uzair masih belum
percaya atas apa yang dikatakannya. Kerana itu, malaikat menunjuk
keldainya sambil berkata: “Dan lihatlah kepada keledaimu itu (yang telah
menjadi tulang- belulang).”
Uzair pun melihat ke keldainya tetapi ia tidak mendapati kecuali ia
tanah dari tulang-tulang keldainya. Malaikat berkata kepadanya: “Apakah
engkau ingin melihat bagaimana Allah s.w.t membangkitkan orang-orang
yang mati? Lihatlah ke tanah yang di situ terletak keledaimu.”
Kemudian malaikat memanggil tulang-tulang keldai itu lalu atom-atom
tanah itu memenuhi panggilan malaikat sehingga ia mulai berkumpul dan
bergerak dari setiap arah lalu terbentuklah tulang-tulang. Malaikat
memerintahkan otot-otot saraf daging untuk bersatu sehingga daging
melekat pada tulang-tulang keldai. Sementara itu, Uzair memperhatikan
semua proses itu. Akhirnya, terbentuklah tulang dan tumbuh di atasnya
kulit dan rambut.
Alhasil, keldai itu kembali seperti semula setelah menjalani kematian.
Malaikat memerintahkan agar roh keldai itu kembali kepadanya dan keldai
pun bangkit dan berdiri. Ia mulai mengangkat ekornya dan bersuara. Uzair
menyaksikan tanda-tanda kebesaran Allah s.w.t tersebut terjadi di
depannya. Ia melihat bagaimana mukjizat Allah s.w.t yang berupa
kebangkitan orang-orang yang mati setelah mereka menjadi tulang belulang
dan tanah. Setelah melihat mukjizat yang terjadi di depannya, Uzair
berkata: “Saya yakin bahawa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. “
Uzair bangkit dan menunggangi keldainya menuju desanya. Allah s.w.t
berkehendak untuk menjadikan Uzair sebagai tanda-tanda kebesaran-Nya
kepada masyarakat dan mukjizat yang hidup yang menjadi saksi atas
kebenaran kebangkitan dan hari kiamat. Uzair memasuki desanya pada waktu
Maghrib. Ia tidak percaya melihat perubahan yang terjadi di desanya di
mana rumah-rumah dan jalan-jalan sudah berubah, begitu juga manusia dan
anak-anak yang ditemuinya. Tak seorang pun di situ yang mengenalinya.
sebaliknya, ia pun tidak mengenali mereka. Uzair meninggalkan desanya
saat beliau berusia empat puluh tahun dan kembali kepadanya dan usianya
masih empat puluh tahun. Tetapi desanya sudah menjalani waktu seratus
tahun sehingga rumah-rumah telah hancur dan jalan-jalan pun telah
berubah dan wajah-wajah baru menghiasi tempat itu.
7. Semut Nabi Sulaiman
Dan dihimpunkan untuk Sulaiman tenteranya dari jin, manusia dan burung,
lalu mereka itu diatur dengan tertib (dalam barisan) sehingga apabila
mereka sampai di lembah semut berkatalah seekor semut, “hai semut-semut,
masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak diinjak oleh Sulaiman
dan tenteranya, sedangkan mereka tidak menyadari.”
Maka Nabi Sulaiman tersenyum dengan tertawa kerana mendengar perkataan
semut itu. Katanya, “Ya Rabbi, limpahkan kepadaku kurnia untuk
mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada
kedua orang tuaku; kurniakan padaku hingga boleh mengerjakan amal soleh
yang Engkau redhai; dan masukkan aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan
hamba-hambaMu yang soleh.” (An-Naml: 16-19)
Menurut sejumlah riwayat, pernah suatu hari Nabi Sulaiman as bertanya
kepada seekor semut, “Wahai semut! Berapa banyak engkau perolehi rezeki
dari Allah dalam waktu satu tahun?”
“Sebesar biji gandum,” jawabnya.
Kemudian, Nabi Sulaiman memberi semut sebiji gandum lalu memeliharanya
dalam sebuah botol. Setelah genap satu tahun, Sulaiman membuka botol
untuk melihat nasib si semut. Namun, didapatinya si semut hanya memakan
sebahagian biji gandum itu.
“Mengapa engkau hanya memakan sebahagian dan tidak menghabiskannya?” tanya Nabi Sulaiman.
“Dahulu aku bertawakal dan pasrah diri kepada Allah,” jawab si semut.
“Dengan tawakal kepada-Nya aku yakin bahwa Dia tidak akan melupakanku.
Ketika aku berpasrah kepadamu, aku tidak yakin apakah engkau akan ingat
kepadaku pada tahun berikutnya sehingga boleh memperoleh sebiji gandum
lagi atau engkau akan lupa kepadaku. Kerana itu, aku harus tinggalkan
sebahagian sebagai bekal tahun berikutnya.”.
8. Burung Hud-Hud Nabi Sulaiman
Pada suatu ketika, Nabi Sulaiman mengumpulkan dan memeriksa seluruh
pengikut-pengikutnya baik dari kalangan manusia, jin dan binatang,
termasuk burung-burung. Berdasarkan pemeriksaannya, Nabi tidak melihat
burung hud-hud. Kerana ketidakhadiran burung hud-hud tersebut, beliau
berjanji akan mengazabnya dengan azab yang keras, atau bahkan
menyembelihnya. Ternyata, tidak lama kemudian, burung hud-hud datang
menghadap Nabi Sulaiman.
Burung hud-hud menjelaskan perihal keterlambatannya kerana mencari
berita tentang adanya seorang wanita yang menjadi pemimpin suatu negara
dan dianugerahi segala sesuatu serta mempunyai singgasana yang besar.
Atas berita yang dibawa oleh burung hud-hud tersebut, akhirnya Nabi
Sulaiman mengunjungi kerajaan Saba yang dipimpin oleh Ratu Balqis yang
akhirnya masuk Islam dengan dakwah Nabi Sulaiman. Kisah tersebut
diabadikan dalam Qur’an Surat An-Naml ayat 22-23.
Kisah tersebut menggambarkan burung hud-hud (sebagai anak buah) yang
mempunyai kecerdasan dan kecemerlangan berpikir sehingga pengembaraannya
dalam mencari makanan (nafkah) tidak semata untuk tujuan duniawi
melainkan untuk penyebaran agama. Burung hud-hud, di antara waktunya,
memanfaatkan kesempatan mencari berita dan kabar suatu kaum kerana ia
berkeinginan untuk menyampaikan risalah Islam kepada mereka.
Melalui presentasi burung hud-hud yang gemilang serta keberanian dalam
mengemukakan uzur (keterlambatan), Nabi Sulaiman dapat mengajak kaum
Saba untuk mentauhidkan Allah.
9. Unta Nabi Muhammad Saw
Ketika itu kami bersama Nabi besar Muhammad Saw tengah berada dalam
sebuah peperangan. Tiba-tiba datang seekor unta mendekati beliau, lalu
untu tersebut berbicara, “Ya Rasulullah, sesungguhnya si fulan (pemilik
unta tersebut) telah memanfaatkan tenagaku dari semenjak muda hinga
usiaku telah tua seperti sekarang ini. Kini ia malah hendak
menyembelihku. Aku berlindung kepadamu dari keinginan si fulan yang
hendak menyembelihku.”
Mendengar pengaduan sang unta, Rasulullah Saw memanggil sang pemilik
unta dan hendak membeli unta tersebut dari pemiliknya. Orang itu malah
memberikan unta tersebut kepada beliau.. Unta itu pun dibebaskan oleh
Nabi Muhammad Saw.
Juga ketika kami tengah bersama Muhammad Saw, tiba-tiba datang seorang
Arab pedalaman sambil menuntun untanya. Arab baduy tersebut meminta
perlindungan kerana tangannya hendak dipotong, akibat kesaksian palsu
beberapa orang yang berkata bohong. Kemudian unta itu berbicara dengan
Nabi kami Muhammad Saw, “Wahai Rasulullah, sesungguhnya orang ini tidak
bersalah. Para saksi inilah yang telah memberikan pengakuan palsu kerana
mereka telah dipaksa. Sebenarnya pencuriku adalah seorang Yahudi.”
10. Anjing Ashabul Kahfi
Anjing tersebut berwarna kuning, di syurga bentuknya berubah menjadi
kambing gibas, ia bernama Qithmir, ada yang mengatakan bernama Tawarum
dan ada yang mengatakan bernama Huban.
“(Sebahagian dari) mereka akan berkata: “Bilangan Ashabul Kahfi itu tiga
orang, yang keempatnya ialah anjing mereka”; dan setengahnya pula
berkata bilangan mereka lima orang, yang keenamnya ialah anjing mereka”,
secara meraba-raba dalam gelap akan sesuatu yang tidak diketahui; dan
setengahnya yang lain berkata: “Bilangan mereka tujuh orang dan
kelapannya ialah anjing mereka”.
“Katakanlah (wahai Muhammad): “Tuhanku lebih mengetahui akan bilangan
mereka, tiada yang mengetahui bilangannya melainkan sedikit”. Oleh itu
janganlah engkau berbahas dengan sesiapapun mengenai mereka melainkan
dengan bahasan (secara sederhana) yang nyata (keterangannya di dalam
al-Quran), dan janganlah engkau meminta penjelasan mengenai hal mereka
kepada seseorang pun dari golongan (yang membincangkannya)”
No comments:
Post a Comment