Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Monday, February 11, 2013

RUMAH GEN 2 - KINI TUKUL DAN PAHAT MULA BERBUNYI


Rumah sudah siap, tapi pahat dan penukul masih berbunyi, sana sini tukul dan pahat mula memainkan peranan dan tertanya-tanya kenapa dan mengapa kedua-dua alat pembuat rumah ini masih ada bunyi paku dan pahat yang di ketok dan yang perlu di lubangkan?


Isu 1 : persiapan majlis berapa kos dan sumbernya dari mana?




Peneroka khususnya di Felcra Seberang Perak tertanya-tanya berapa banyak wang simpanan kami yang digunakan oleh pihak Felcra untuk membiayaan projek untuk memastikan Dato T terus menerajui Felcra buat musim kedua, dan adakah duitnya lagi untuk membayar dividen kami pada penghujung tahun ini, Persoalan yang sangat subjektif dan sukar untuk dijawab.

Isu 1 : Kehadiran yang luar jangkaan : dari mana mereka semua?

maaf visual tidak baik

Di fahamkan pihak pengurusan telah menjemput seluruh warga Felcra dari dari segenap pelusuk khususnya negeri Perak untuk bersama-sama dengan TMP pada majlis tersebut, memang tidak dinafikan kehadiran mereka " cukup " memberansangkan. Bas di susun sepanjang jalan dari Pintu Gerbang Felcra sehingga ke Felcra Peringkat 15. dianggarkan sehingga 250 buah bas. apakah kehadiran mereka ada antaranya " terpaksa " meninggalkan fardhu Zohor dan Ashar kerana kesesakan lalu lintas tersebut datang dengan kehendak sendiri atau ianya di paksa dengan sedikit wang sagu dan pengangkutan disediakan? mengikut temu bual dengan beberapa penumbang bas tersebut memang ada sikit wang sagu, dan bayaran bas secar percuma. Kalau bagitu kaedahnya, dari mana wang tersebut di perolehi atau apakah pihak Felcra menyediakan tabung khas untuk tujuan tesebut?

Juga mengikut maklumat, kalangan yang hadir " bukan " secara total peserta Gugusan Felcra kerana di fahamkan oleh pihak tertentu kehadiran mereka di sumbang atau di taja atas nama sebuah parti politik. Berapa pula bayaran mereka, bas, dan kadar jamuan untuk mereka? Semua ini ada dalam pengetahuan pihak Pengerusi Felcra itu sendiri. Bagaimana pula dengan elaun pegawai dan petugas Felcra dan berapa pula sewa heli yang membawah TPM?

Isu 3 : agihan tapah perumahan Gen. 2

Pelan lakaran tapak perumahan tersebut

Keluasan tapak hampir 400 ekar dengan agihan pecahan unit 1500 premis untuk pembinaan rumah. keluasan setiap lot 60' x 90, kini lot masih ada lagi dan ada k
alangan peserta bertanya apakah lot-lot yang berbaki ini untuk panjingan undi PRU13, itu Allah sahaja yang mengetahui. Apa yang menjadi isu ada kalangan yang menerima " geran hak milik " dari kalangan sahabat pemimpin sebuah parti, ada juga diantara mereka yang menerima dari kalangan suami isteri, ada juga dari mereka yang di luar daerah, agihan mengikut kreteria yang ditetapkan oleh pihak yang berkuasa Felcra sahaja.

Oleh kerana pemberian lot ini tidak menentu, kini sudah ramai kalangan mereka yang " menjual " lot tersebut dengan harga RM10000. Apakah ini yang dikatakan menolong, membantu anak generasi kedua, mengapa pilihan tidak kepada yang memerlukan dan langsung tidak ada rumah? Pemilik yang hadir ke Pejabat Daerah & Tanah Kg. Gajah juga ada kalangan yang sudah berumah, berkereta besar dan sebagainya.


Isu 4 : Geran kepada Taj Kolej RM1juta
TPM menerima Geran untuk di sampaikan ke wakil Taj Kolej-kelej yang lain,

Siapa pemilik Taj Kolej, apa kelebihan kolej ini dengan kolej-kolek yang lain, serta apakah kreteria pemilihan oleh Felcra Bhd. untuk memberikan geran tersebut? Semua ini menjadikan satu isu baru di Felcra Bhd. itu sendiri. Dari sudut " menyambung " pembelajaran anak-anak peneroka Felcra adakah semestinya mereka perlu belajar di kolej ini. Di negara kita selain ITPS, ITPA juga banyak dan sentiasa meneriama kehadiran pelajar-pelajar baru dan tidak ketinggalan mereka dari anak-anak peneroka Felcra itu sendiri.

Kesimpulan di sini adakah " tabungan " yang ada di Taj Kolej ini boleh diguna untuk pelajar-pelajar yang melanjutkan pelajaran ke ITPA/ITPS yang lain darinya. Ini satu persoalan yang perlu diberikan perhatian oleh pihak Felcra.

Kini masyarakat dan pemilih di Pasir Salak telah melebalkan Dato T sebagai ahli parlimen yang lebih " korup " dari Tan Sri Ram yang pernah satu ketika dulu di kritik hebat oleh Dato T, apakah orang Pasir Salak sentiasa malang nasibnya kerana mendapat wakil yang lebih mementing diri dan keluarga semata-mata? Tepuk dada dan hati.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA