Keadilan merupakan suatu perkara
yang amat dititikberatkan oleh agama Islam. Keadilan merupakan tiang
utama yang mengukuhkan sesebuah pemerintahan. Keadilan juga merupakan
ikatan yang dapat menautkan rukun dan kasih antara pemerintah dan yang
diperintah. Keadilan juga menjadi jaminan utama sesebuah negara itu
kekal aman, damai dan harmoni di bawah lembayung rahmat Allah SWT.
Terdapat banyak ayat al-Qur’an yang
menegaskan tentang konsep keadilan agar manusia dapat merasakan
kepentingannya. Allah menggunakan pelbagai istilah untuk mengungkapkan
makna keadilan seperti kalimah ‘al-Adl’, ‘al-Qisth’, ‘al-Wajnu’,
‘al-Wasth’ dan ‘al-Mizan’. Hal ini kerana keadilan yang dituntut oleh
al-Quran mempunyai konteks yang lebih luas, bukan hanya dalam proses
menetapkan hukuman atau menyelesaikan perselisihan sahaja. Bahkan
al-Quran menuntut keadilan terhadap diri sendiri, baik dalam penulisan,
pertuturan atau amal perbuatan.
Keadilan tidaklah patut ditafsirkan
dengan kesamarataan atau kesaksamaan semata-mata. Keadilan juga tidak
bermakna semua individu diberikan kebebasan sepenuhnya. Memahami
definisi keadilan secara dangkal dan semberono mengakibatkan kita
tenggelam di dalam pola pemikiran yang bersandarkan logik akal dan
tenggelam dalam kemahuan hawa nafsu semata-mata.
Dalam merungkaikan definisi
keadilan, kita perlulah menjadikan wahyu Allah SWT sebagai rujukan utama
untuk memandu kita memahami konsepnya yang sebenar. Firman Allah SWT,
maksudnya:
“Sesungguhnya, Allah menyuruh
kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak
menerimanya), dan apabila kamu menetapkan hukum antara manusia, (Allah
menyuruh) kamu menetapkan hukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan
(suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu.
Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat.” (Surah
an-Nisa; Ayat 58)
Berdasarkan ayat tersebut, dapatlah
kita rumuskan bahawa definisi yang paling tepat untuk merungkaikan
maksud ‘Keadilan’ adalah, proses meletakkan sesuatu pada tempat yang
sepatutnya, serta menyerahkan amanah kepada orang yang berhak
menerimanya serta menjatuhkan hukuman dengan adil berpandukan syariat.
Melalui definisi ini, kita perlu
memahami bahawa konsep keadilan memerintahkan agar amanah diserahkan
kepada yang pihak berhak. Keadilan tidaklah bererti semua rakyat jelata
mendapat hak yang setara. Ada perkara-perkara yang perlu sentiasa
dipertimbangkan dan diperhalusi. Sebagai contoh; Seorang bapa mempunyai
dua orang anak, seorang lelaki dan seorang perempuan. Satu hari, dia
mahu menghadiahkan mereka pakaian. Untuk bersifat saksama, dibelikan
kedua-dua mereka baju Melayu dan songkok. Adakah tindakan ini adil?
Sudah pastilah tidak. Hal ini kerana si bapa menzalimi hak anak
perempuan yang sewajarnya memakai baju kurung sebagai lambang
kewanitaannya.
Islam amat menitik beratkan soal
memilih pemimpin yang adil. Hal ini kerana soal kepimpinan mempunyai
kaitan yang amat besar dengan dosa dan pahala dan akan dipersoalkan oleh
Allah SWT terhadap kita pada hari kiamat. Di dalam kitab ‘al-Jami’ Li
Ahkam al-Quran', Imam al-Qurtubi menjelaskan bahawa, "Bagi umat Islam,
dalam memilih pemimpin mestilah daripada golongan yang adil, ihsan dan
mulia. Adapun yang fasiq dan zalim mereka tidak layak menjadi pemimpin".
Di dalam al-Qur’an juga Allah
menyuruh kita agar menjauhi pemimpin yang zalim. Sebagaimana dikisahkan
tentang Nabi Musa yang lari dari kezaliman Firaun dan pembesarnya:
“Dan datanglah seorang laki-laki
dari hujung kota bergegas-gegas seraya berkata: Hai Musa, Sesungguhnya
pembesar negeri sedang berunding tentang kamu untuk membunuhmu, sebab
itu keluarlah (dari kota ini) Sesungguhnya Aku termasuk orang-orang yang
memberi nasihat kepadamu. Maka keluarlah Musa dari kota itu dengan rasa
takut dan waspada, dia berdoa: "Ya Tuhanku, selamatkanlah Aku dari
orang-orang yang zalim itu". (Surah al-Qasas: Ayat 20-21)
Umat Islam juga perlu menjaga
keimanan mereka dan melindungi diri mereka daripada kesesatan. Allah
menukilkan kisah Ashab al-Kahfi yang gigih mempertahankan akidah dan
keimanan mereka dengan melarikan diri daripada kezaliman Maharaja
Decius:
“Dan oleh sebab kamu telah
mengasingkan diri daripada mereka dan daripada sembahan-sembahan yang
disembah mereka selain dari Allah, maka pergilah kamu berlindung di
dalam gua nescaya Allah, Tuhan kamu melimpah kurniaan rahmat-Nya ke atas
kamu dan menyediakan pertolongan terhadap urusan kamu”. (Surah
al-Kahfi ; Ayat 16)
Allah SWT juga menegaskan bahawa
urusan kepimpinan itu tidak akan diserahkan kepada orang yang zalim
sekalipun mereka daripada keturunan yang mulia. Suatu ketika, Nabi
Ibrahim berdoa memohon kepada Allah agar urusan kepimpinan diserahkan
kepada zuriat baginda:
“Sesungguhnya Aku melantikmu
menjadi Imam bagi umat manusia. Ibrahim berdoa: (Dan saya mohon juga)
daripada keturunanku. Allah berfirman: (Permohonanmu diterima tetapi)
janji-Ku ini tidak mengenai orang yang zalim.” (Surah al-Baqarah : Ayat
124)
Sejarah Nabi Muhammad SAW yang
berhijrah ke Madinah dari Makkah juga mempunyai kaitan yang amat
signifikan. Perjalanan baginda sejauh 320 km yang penuh dengan ujian
dan cubaan itu merupakan manifestasi kepada kepentingan membentuk sebuah
kerajaan yang adil dan saksama yang dikehendaki Allah SWT :
“Sesungguhnya orang-orang yang
beriman, dan orang-orang yang berhijrah serta berjuang pada jalan Allah
(untuk menegakkan ugama Islam), mereka itulah orang-orang yang
mengharapkan rahmat Allah. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi
Maha Mengasihani.” (Surahal-Baqarah : Ayat 218)
Cuai memilih pemimpin boleh
menyebabkan seseorang itu dimurkai Allah SWT, maka urusan memilih
pemimpin bukanlah perkara main-main. Oleh itu, kita perlu sentiasa
berhati-hati. Tersalah pilih boleh menyebabkan kita terperangkap di
dalam kesesatan. Sabda Rasulullah SAW:
“Sesungguhnya kalian nanti akan
sangat bercita-cita menjadi pemimpin, padahal kelak pada hari kiamat ia
akan menjadi penyesalan.” (HR. Al-Bukhari)
Untuk membuatkan kita tidak memilih
pemimpin yang salah, terlebih dahulu kita perlu memahami apakah
ciri-ciri yang perlu dimiliki oleh seorang pemimpin yang adil di sisi
Islam:
1. Pemimpin yang adil wajib
mempunyai ketakwaan yang tinggi kepada Allah. Dia seharusnya insaf
bahawa mereka diciptakan oleh Allah SWT untuk menjadi hamba-Nya serta
menggalas amanah sebagai khalifah di muka bumi ini. Prinsip ubudiyyah
perlu diterapkan di semua peringkat pemerintahan. Firman Allah SWT:
“Tidaklah Aku menciptakan jin dan manusia melainkan semata-mata untuk beribadah kepada-Ku.” (Surah az-Zariyat : Ayat 56)
Kepimpinan yang adil wajib
bersandarkan kepada al-Quran dan as-Sunnah sebagai teras utama
pentadbiran dan panduan untuk menggubal undang-undang negara. Dia juga
hendaklah tegas dan berpegang teguh kepada prinsip masuliyyah di dalam
melaksanakan amanah. Hal ini termasuklah mengambil tindakan sewajarnya
dalam hal-hal berkaitan penguatkuasaan undang-undang terhadap pihak yang
bersalah, sekalipun melibatkan ahli keluarga, kawan mahupun lawan.
Hadis daripada Aisyah RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
"Sekiranya Fatimah binti Muhammad mencuri nescaya aku akan memotong tangannya." (Riwayat al-Bukhari)
Seseorang pemimpin itu perlulah
menjadikan tuntutan Allah lebih diutamakan daripada tuntutan majoriti
rakyat. Sebagai contoh, tuntutan golongan Lesbian, Gay, Bisexual dan
Transgender (LGBT) supaya hak mengamalkan gaya hidup songsang diperakui
atas dasar hak asasi manusia tidak perlu dilayan . Hal ini kerana jika
dituruti, akan mengakibatkan keruntuhan institusi kekeluargaan,
mendatangkan kecelaruan pemikiran dan gangguan psikologi, tersebarnya
penyakit berjangkit dan yang paling ditakuti, mendatangkan kemurkaan
Allah SWT.
2. Kekuatan fizikal, spiritual dan
mental yang kuat juga amat penting. Hal ini kerana kekuatan fizikal
dapat memastikan kepimpinannya sentiasa teguh dan tidak diganggu gugat
oleh sesiapapun. Kekuatan spiritual juga penting untuk menjadikan
pemimpin itu kental menghadapi segala fitnah dan cubaan yang melanda
terutamanya dalam era teknologi dan maklumat hari ini.
Rakyat juga perlukan pemimpin yang
mempunyai kebijaksanaan yang tinggi agar rakyat yakin bahawa mereka
sentiasa dipandu dengan wawasan, misi dan visi yang jelas. Pemimpin juga
perlu pandai menggunakan segala peluang yang ada, bijak berdiplomasi
dalam urusan antarabangsa, membuka ruang perdagangan, perusahaan dan
pertanian serta mentadbir hasil mahsul negara dengan efisien.
Ciri-ciri ini ada pada Nabi Yusuf AS seperti diceritakan oleh Allah SWT:
“Jadikanlah aku pengurus
perbendaharaan hasil negara (Mesir), sesungguhnya aku sedia menjaganya
sebaik-baiknya lagi mengetahui cara mentadbirnya. Dan demikianlah
caranya Kami tetapkan kedudukan Yusuf memegang kuasa di bumi Mesir; dia
bebas tinggal di negeri itu di mana sahaja yang disukainya. Kami
limpahkan rahmat kepada yang Kami kehendaki, dan kami tidak
menghilangkan balasan baik bagi orang-orang yang berbuat kebaikan.”
(Surah Yusuf : Ayat 55-56)
3. Seseorang pemimpin itu mestilah
menjadikan kemaslahatan ummah sebagai perkara utama yang perlu
difikirkan di dalam setiap tindakan yang diambil. Kemaslahatan ummah
pula dapat dipelihara dengan menjadikan Maqasid al-Syariah sebagai
landasan utama pentadbiran. Menurut Imam Ghazali dalam kitabnya
'al-Mustashfa', terdapat lima perkara penting yang perlu dipelihara
dalam Maqasid al-Syariah iaitu agama (akidah), nyawa, akal, nasab
keturunan dan harta.
Maqasid al-Syariah ini jika
dipelihara akan menyebabkan kebajikan disebarkan kepada rakyat dan
mengelakkan kesusahan daripada menimpa mereka. Firman Allah SWT,
maksudnya:
"Sesungguhnya telah datang
kepada kamu seorang Rasul daripada golongan kamu sendiri (iaitu Nabi
Muhammad SAW), yang mengambil berat atas sebarang kesusahan yang menimpa
kamu, yang sangat menginginkan kebaikan bagi kamu, amat belas kasihan
lagi penyayang terhadap orang yang beriman." (Surah at-Taubah : Ayat
128)
4. Perbuatan pilih kasih perlu
dijauhi oleh pemimpin yang adil. Para pemerintah dilarang untuk
membeza-bezakan rakyatnya berdasarkan pangkat, darjat, keturunan, warna
kulit, atau agama, bersesuaian dengan perintah Allah SWT, maksudnya:
“Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada takwa.” (Surah al-Ma’idah : Ayat 8)
Dunia hari ini menyaksikan
kepincangan ekonomi yang maha dahsyat akibat pendekatan pilih kasih yang
diamalkan kerajaan Amerika Syarikat. Kerajaan Amerika Syarikat
memastikan kepentingan golongan ultra-kaya dipelihara dengan menubuhkan
Federal Reserve pada tahun 1913.
Federal Reserve memastikan agar bank
gergasi yang mengamalkan riba sentiasa dilindungi dengan menyediakan
kecairan aset sekiranya krisis kewangan berlaku. Kuasa yang ada pada
Federal Reserve untuk mencetak wang juga menyebabkan golongan ini begitu
berkuasa, terutamanya apabila standard ekonomi berasaskan emas
dihapuskan oleh Presiden Richard Nixon pada tahun 1971.
Akibatnya, krisis kewangan yang
teruk berlaku apabila hanya golongan kaya dibantu dan golongan marhaen
dipinggirkan. Inflasi dan deflasi terus menerus menjadi wabak. Abad
ke-21 menjadi saksi keruntuhan sistem yang berat sebelah ini. Tahun
2007-2008 menyaksikan Great Recession berlaku di Amerika Syarikat hingga
2 juta orang kehilangan pekerjaan. Krisis itu juga menjadi kesan domino
apabila merebak ke Eropah malahan di China juga dilaporkan sebanyak 6.7
juta orang telah kehilangan pekerjaan. Hingga kini, kesannya masih
gagal dipulihkan.
5. Segala janji yang diucapkan
perlulah ditunaikan. Pemimpin yang mengotakan janji adalah pemimpin yang
disenangi dan dipercayai oleh kawan dan lawan. Sifat berdusta
menyebabkan masyarakat akan hilang kepercayaan kepadanya. Sabda Nabi SAW
yang bermaksud:
"Sesiapa yang diamanahkan oleh
Allah untuk memimpin rakyat, lalu dia mati. Pada hari dia mati dalam
keadaan dia menipu rakyatnya, maka Allah telah mengharamkan syurga
untuknya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Sikap jujur dan amanah amat penting
dalam pentadbiran. Pemimpin yang menipu rakyatnya tidak layak untuk
dihormati. Apatah lagi jika pemimpin itu mempergunakan segala kelebihan
yang ada padanya untuk kekal berkuasa. Mengawal media massa agar
sentiasa memaparkan kebaikannya dan menutup kelemahannya juga adalah
satu bentuk penipuan. Hal itu juga boleh dianggap sebagai suatu proses
membodohkan rakyat secara terancang.
Kejatuhan rejim yang rakus
mengekalkan kuasa haruslah dijadikan iktibar. Nama-nama seperti Raja
Louis XVI, Tsar Nikolay Alexandrovich Romanov, Raja Farouk I, Mohammad
Reza Shah Pahlavi, Ferdinand Marcos, Jeneral Soeharto, Saddam Hussein,
Zine El Abidine Ben Ali, Hosni Mubarak dan ramai lagi adalah contoh
bahawa bangkai gajah tidak dapat disembunyikan dengan nyiru dan
kemenangan mutlak akan berpihak kepada kebenaran dan keadilan.
6. Akhlak dan budi pekerti yang baik
adalah permata insan. Pemimpin perlu menjadi teladan yang baik dalam
semua tindak tanduknya. Seperti yang disebut dalam al-Quran, maksudnya:
“Patutkah kamu menyuruh manusia
supaya berbuat kebaikan sedangkan kamu lupa kan diri kamu sendiri.
Padahal kamu semua membaca kitab Allah. Tidakkah kamu berakal?” (Surah
al-Baqarah : ayat 44)
Secara logiknya, nasihat seorang
pemimpin kepada rakyatnya untuk tidak boros dan berjimat cermat adalah
lebih mudah diterima jika pemimpin itu terlebih dahulu mengamalkannya.
Slogan “Kepimpinan melalui teladan” ini perlu dijiwai oleh golongan
pemerintah, bukan hanya sekadar meniti di tepian bibir. Uswah hasanah
ini akan memberi kesan yang positif kepada masyarakat yang dipimpinnya.
Selain daripada itu, tindakannya akan turut membuatkan rakyat kasih
kepadanya.
Kesimpulannya, tuntutan membentuk
kerajaan yang adil adalah tanggungjawab semua. Kerajaan yang adil akan
membuka pintu kepada segala kebaikan dan ketaatan, menegakkan hak dan
kebenaran, menghapuskan kebatilan dan kezaliman, memakmurkan semua
lapisan masyarakat, menjanjikan sokongan rakyat yang berterusan,
menyebabkan pemerintahan Islam dihormati disegenap pelosok alam dan yang
paling penting, menyebabkan pemimpin dan yang dipimpin mendapat redha
Allah SWT. Oleh sebab itu, kita perlu sentiasa mengingati pesanan
Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Huzaifah RA :
"Bahawasanya akan wujud (akan
datang) para pemerintah yang berbohong dan berlaku zalim. Barangsiapa
yang membenarkan pembohongan mereka dan membantu atas kezaliman mereka,
maka (mereka) bukan daripada (golongan) kami dan aku bukan daripada
(golongan) mereka, dan dia tidak akan menemuiku di haudh (telaga kauthar
di akhirat kelak). (Sebaliknya) sesiapa yang tidak membenarkan
pembohongan mereka dan tidak membantu atas kezaliman mereka, maka dia
daripada (golongan) ku dan aku daripada (golongan) nya dan dia akan
menemuiku di haudh.” (Riwayat Imam Ahmad)
No comments:
Post a Comment