Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Friday, December 21, 2012

PENDIDIKAN - PKBS MLN PBS

PBS ( Penilaian Berasaskan sekolah ) adalah kesimbungan kepada PKBS ( Penilaian Kemajuan Bersasaskan Sekolah ) dan PBS pula di letakkan di peringkat menegah dan PKBS di letakkan pada sekolah rendah. Cuma beza kesimbungan kedua-dua program peningkatan akademik ini cukup jauh jarakknya. Sedangkan pelajar sekolah rendah yang membudayakan PKBS sudah tidak ujud di sekolah menengah. Ini disebabkan PKBS adalah di asaskan semasa KBSR ( Kurikulum Baru Sekolah Rendah ) lagi yang di laksanakan secara menyeluruh pada 1982 lagi.

Tapi malangnya, PKBS di " matikan " di pusingan kedua KBSR. Kenapa pihak kementerian " mematikan " hanya kementerian yang tahu sebab-sebabnya. Mungkin juga pelaksanaannya amat rumit dan cukup membebankan guru itu sendiri.

Setiap murid di bekalkan dengan satu buku rekod, buku rekod pelaporan tahap pencapaian pelajar setiap mata pelajaran, murid sekolah rendah perlu mengikuti 10 mata pelajaran. Setiap guru perlu mengajar maksima 900 minit seminggu. Kita ambil contoh mengajar Bahasa Melayu untuk 2 kelas dan 2 mata pelajaran elektif, dengan jumlah murid sekolah di bandar 120 orang ( 30 orang sekelas ).

Sampai musim penilaian, guru perlu mengisi buku pelaporan dan buku ini akan beredar dari tangan ke tangan guru ( boleh hancur ) semua subjek perlu di isikan dengan pelaporan. Contoh Kenyataan pelaporan di sediakan oleh pihak KP ( Kakitangan Penting ), guru subjek perlu mencatat kenyataan terebut dalam buku pelaporan.

Tidakkah ianya satu bebanan? masa itu kemudahan ICT belum ada.

Akhirnya PKBS hilang bagitu sahaja, dan kini timbul pula PBS- yang akan di laksanakan di peringkat menengah.


"Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) sangat membebankan guru. Saya tidak mampu menyiapkan kerja-kerja PBS seperti membina instrumen (soalan) sendiri, meriso kertas, menanda, menyemak dan sorting, memasukkan data ke dalam sistem – yang melibatkan 160 orang pelajar bagi setiap 216 soalan. 

Masalah paling besar ialah semasa ingin memasukkan 160 band pelajar ke dalam sistem. Bayangkan berapa banyak - 160 X 216 = 34,560 data dan berapakah masa harus diambil untuk menyiapkannya - keloh seorang guru.

Selain itu, deskriptor (kehendak lembaga peperiksaan) untuk membina soalan subjek sangat susah untuk difahami. Saya menghadapi masalah untuk membina instrumen bagi band 4, 5 dan 6. 

Sudah pasti pelaksanaan cara ini akan menghilangkan fokus guru untuk memberikan tumpuan kepada pengajaran dan pembelajaraan, kerana meraka asyid menyediakan keperluan PBS. Untuk itu adalah diharapkan agar pihak Kementerian dapat mencari cara yang terbaik agar guru dapat mengajar semaksima yang mungkin. Kerja-kerja perkeranian ini di kurangkan. kerana ianya bukan " core bisness " untuk guru.

Bebanan ini sama juga dengan apa yang belaku semasa PKBS tempoh hari. Apakah pihak kementerian tidak mengkaji apa yang berlaku semasa pelaksanaan PKBS tempoh hari?

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA