Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, November 3, 2012

ANWAR - KENAPA PEMIMPIN UMNO MENENTANGNYA 2

Sambungan - Anwar - dari 1 

Politik Malaysia memang aneh, keakraban tidak sampai ke penghujung penghidupan " tak le semua " ianya ibarat kata pepatah " ingatkan panas hingga ke petang tapi malang hujan ditengah hari " Politik Malaysia juga mengamalkan berbezaan fahaman, ianya mesti ikut kata pepatah " bos always right " kalau peringkat cawangan - KC ( ketua cawangan sentiasa betul ) di peringkat Bahagian - KB ( berkuasa dan berhak apa saja yang ada kaitan untuk kepentingan  parti ) Presiden pula pembuat dasar, kata presiden adalah kata pemutus.

Berbalik kepada kes Anwar, ianya dijemput cara cukup hormat tapi idealisma berbeza dengan ketua menyebabkan ketua sanggup bertindak seperti orang hilang akal. malam ini tidur sebantal dan esoknya berpisah. Siapa perancang perpisahan mereka? sudah tentu mereka yang rapat dengan Presiden dan terasa kedudukan tergugak, lantas perancangan di buat. Terbitlah buku 50 Dalil Anwar tak layak jadi PM. Perbezaan " political will  " atau nawaitu perjuangan mengenai bangsa juga menjadi penyebab berlaku krisis peribadi. Dan ada juga yang meninggalkan Anwar kerana melihat Anwar tidak berpelung mempunyai tangan panjang bagi menyuap nasi ke mulut mereka.

Tan Sri Sanusi Junid

Kalau di kaji sedalam-dalamnya, apakah " kesalahan besar " yang dilakukannya? Semua orang boleh lihat sendiri rekod perkhidmatan beliau dari ahli biasa, melompat dari kementerian ke kementerian dan akhirnya di lantik sebagai ketua pemuda dan terus sebagai Timbalan Presiden, jika ada buruk laku tentu rakyat sudah mengambil tindakan terhadap beliau. Rakyat boleh memperincikan rekod perkhidmatan beliau. Rekod perkhidmatan beliau masih tersimpan sehingga sekarang. Jika ianya benar dengan setiap penyelewengan di war-warkan masa kini.  Najib Razak selaku PM dapat mengeluarkan rekod berkenaan. Cakap dan tunjukkan bukti, jangan cakap seperti Sanusi ( gambar ) mengenai kehebatan ideanya mengenai Melayu samalah si tua terkukur yang leka mengah-ngahkan terkukurnya sehingga 'burung'nya sendiri terlondeh keluar.

Anwar juga semasa menjadi menteri, Sanusi juga menteri, malahan beliau juga sebagai SU Agung UMNO satu ketika.  Apakah tohmahan masa ini ( jika benar berlaku ) tidak di kawal oleh kabinate, tidak di kawal oleh UMNO itu sendiri, dan Setiauaha Agung gagal menjalankan tugas yang diberikan kepercayaan oleh pucuk pimpinan? Cuma satu pertanyaan saya untuk Sanusi Junid kalau benar Anwar berbuat demikian apakah tidak ada kawalan? Dalam UMNO ada lembaga disiplin, ada Perhimpunan Agung, ada MKT ( Majlis kerja Tertinggi ) sepatutnya semasa perhimpunan masa mesyuarat MKT, isu keburukan Anwar boleh di bicarakan. dan semasa Perhimpunan Agung Umno yang bersidang setahun sekali. Apakah perwakilan yang hadir sekadar untuk memanaskan bangku dan hanya mendengar hujahan presiden dan kemudian para perwakilan berhibur di sekitar Kuala Lumpur. Daripada Presiden hingga ke Ketua Cawangan gagal memburuk dan menafikan hak Anwar untuk meneruskan kepimpinannya.

Akhirnya Anwar di tendang, di penjara, di khianati, di fitnah dan berbagai cara. Walaubagaimana pun Anwar meneruskan " perjuangan ", bagi Anwar perjuangan beliau masih belum selesai.

Kita merancang Allah juga merancang kini Anwar telah mengorak langkah, beliau tidak lagi bertatih, tidak lagi meniarap sebaliknya berlari pantas untuk  ke Putra Jaya. Sekumpulan veteran UMNO meneruskan usaha-usaha untuk memastikan kegagalan Anwar ke Putra Jaya. Siapa mereka yang merancang usaha ini?  Mereka yang ada masalah dengan Anwar; mengalami krisis peribadi - dengki, cemburu dan meluat dengan Anwar. Mereka kecewa dengan ketegasan dan prinsip Anwar Ibrahim dalam menjaga negara dan kepentingan rakyat. 

Mahathir marah kepada Anwar apabila Anwar sebagai menteri kewangan tidak bersetuju untuk digunakan wang Petronas bagi menyelamatkan perniagaan anaknya, Mirzan Mahathir. Tindakan ini adalah menjadi kudis dalam hubungan mereka sebagai anak dengan bapak dan kemudian menular menjadi barah yang bernanah sampai kini.

Selain Mahathir, Sanusi, Rahim Tamby Cik dan Ibrahim Ali, mereka amat mencmburi kemampuan dan kepantasan Anwar meninggalkan mereka dalam Politik UMNO. Puncanya kerana kecewa dan cemburu dengan Anwar. Mereka faham dan mengetahaui Anwar tidak terlibat dengan skandal, skandal adalah rekaan dan alasan dicari untuk membalas dendam mereka disebabkan berlakunya krisis peribadi. Kalau bertolak dari soal peribadi kenapa Mahathir membisu terhadap orang Umno lain yang juga berbelit dengan skandal.


Pengerusi RISDA

Rahim Tamby Chik ( gambar ). benci dan marah kerana Anwar mengarahkan Ahmad Zahid Hamidi menentang Beliau di kerusi Ketua Pemuda Umno. Juga kerana Anwar cuba membersihkan Rahim dari kes maksiat dalam isu penyelewengan dan skandal dengan budak sekolah. Apa yang dibuat oleh Anwar dijadikan dendaman beliau kepada Anwar. Jelas penentangan Rahim kepada Anwar bukan kerana soal prinsip perjuangan atau pendekatan dan stail Anwar yang mahu menerapkan nilai-nilai dan falsafah Islam dalam Umno tetapi kerana Anwar dianggap mengusik kepentingan dan cuba menghalang hobinya.

OB1_0926-Tok Yem

Raja katak Ibrahim Ali. mereka memang rapat di zaman era pelajar, Anwar di UM dan Ibrahim di ITM beliau juga pakar perancang " demontrasi jalanan " Persahabatan kedua mereka memang klasik, mereka juga bersama-sama di Yayasan Anda. Tapi politik bukanlah kesatuan yang boleh berakhir dengan kematian. Cita-cita politik mesti tinggi, beliau berminat untuk menerajui Keadilan Kelantan, tapi anwar tak minat caranya, beliau pula . Semasa terjemnpit dan perahu politiknya hanyut tatkala dibuang dan terpecah dari Umno Ibrahim mencari pulau untuk beradu... dengan harpaan Anwar mengambilnya menjadi pengerusi Keadilan Kelantan. Ibrahim yang selalu berfikiran hanuman kera putih tidak sedia untuk menjadi ahli biasa sebagai ekor. Dia mahu menjadi kepala walaupun, berkapala tiga?

Tetapi malang Keadilan Kelantan tidak sedia berketuakan Ibrahim kerana mereka sudah kenal bau dan bentuk mukanya. Atas kekcewaan itu maka beliau bangkit menentang Anwar dan dalam masa sampa mengharap ada simpati dan pujian dari Najib. Najib juga menolak beliau. Walaupun Ibrahim telah menggunakan Rosmah untuk mendapat blessing Najib, tetapi Najib juga berhati-hati dengan makhluk ini bimbang akan ditinggalkan bendalir beracun didalam pinggan nasinya.

Bagi Sanusi Junid, Anwar adalah pengkhianat Melayu. Anwar sebagai muanfik untuk memperjuangkan Islam. Itulah kata-kata yang akan luruh dari mulut Sanusi Junid di mana saja dia bercakap mengenai topik mengenai Anwar. Benarkah Anwar pengkhianat, tidak islamik, sedang kedua-dua mereka adalah dari ABIM ( Angkatan Belia Islam Malaysia ) Apakah kini Anwar " munafik " setelah tidak bersama Sanusi lagi. Kesimpulannya kemarahan bukan kerana " kemunafikan " Anwar, ianya survival politik.


Tajuddin - Six Million Dollar Man di " salahkan " zaman Anwar

Politik wang memang mainan dalam UMNO, kita boleh lihat bagaimana ramai kalangan pemimpin terperangkap dalam isu ini. ianya seperti Pengerusi Felcra. Zaman Ramli Ngah Talib, Ketua Bahagian Pasir Salak juga MB Perak, Ramli berjaya " memperdayakan " Anwar yang pada masa itu selaku Tim. Presiden juga Pengerusi Disiplin dan Tajuddin akhirnya di gantung keahlian. Dengan penggantungan ini " perang " antara mereka bermula. Perasaan marah itu hinggalah masa kini.

Kemarahan Tajuddin terhadap Anwar sehingga kini, beliau sendiri sanggup menyinsing lenggan dengan Anwar. Dimana silapnya, kalau di bandingkan dari sudut moral, orang Pasir Salak memang tahu stail pembawak Tajuddin. Tajuddin juga berjaya ahli-ahli UMNO Pasir Salak turut membenci Anwar.


Berkunjung ke parlimen Parit -  semasa  menjawat
jawatan Ketua Pemuda UMNO - GM bersalam dgn Anwar

Semasa menjadi Ketua Pemuda, Anwar membelakangkan Hj. Ismail Hasbollah untuk salah satu kerusi di Parlimen Parit. Rasional Anwar ialah untuk memberi laluan kepada kepimpinan Muda, dengan itu nama Nasaruddin alang Saidin dipilih, dan lepas itu Hj. Ismail berganding tangan dengan Sanusi ( kedua-duanya orang MAYC ), dengan tragedi tersubut Ismail berjaya mengheret ahli-ahli UMNO untuk tidak menerima Anwar dalam UMNO.


Zahid - Ketua Pemuda Zaman Anwar

Mungkin agaknya langkah beliau tepat meninggalkan Anwar setelah di " penjarakan " beberapa hari oleh Mahathir dan akhirnya kini  beliau hidup " mewah berganda " dengan kekayaan yang melimpah ruah.  Lapangan Terbang TUDM di Sungai Besi kini bukan lagi hak TUDM. Zahid adalah Menteri Pertahanan.


Kesimpulan yang nyata ialah permusuhan dan rasa benci mereka terhadap Anwar bukan faktor salah laku, rasuah, kronisma, salah gunakuasa, sebaliknya kalangan mereka gagal untuk meneruskan istana politik masing-masing. Alasan permusuhan mereka sama saja antara satu, Mahathir marah kerana Anwar tak membantu menyelesaikan hutang anaknya, Sanusi marah kerana Anwar menggugat kedudukan dalam UMNO, Rahim marah kerana salah laku teserlah, Ibrahim Ali pula kecewa Anwar tidak membantunya dalam landskap politik penerusanya. Salah laku Anwar semuanya di reka cipta oleh gulongan yang rapat dengan Mahathir khusus untuk menyingkirkan Anwar - tapi malang kini Anwar kembali - Anwar make a come back. Hopefully Anwar will be the next PM.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA