Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Saturday, October 13, 2012

BELANJAWAAN PR LEBIH MENARIK

Jawatankuasa Dasar & Manifesto Pakatan Rakyat, yang terdiri dari Sdr. Rafizi Ramli ( ketua ), YB Nurul Izzah dari PKR, YB Liew Chin Tong dari DAP dan YB Dr. Dzulkili Ahmad dari PAS telah dapat menghasilkan satu bajet alternatif untuk rakyat Malaysia, Bajet ini cukup " mesra Rakyat " dan juga berjaya memberikan satu tamparan kepada bajet yang dibentangkan oleh Najib di Parlimen tempoh hari. Selain itu, bajet ini juga telah di analisa oleh pihak Jabatann Perangkaan Malaysia atas arahan Najib.

" kami menyambut baik kenyataan Tim. Menteri Kewangan 11
 sebagaimana yang tersiar di The Sun dan bersedia untuk di kaji oleh jabatan Perbendaharaan " 

KUALA LUMPUR 11 Oktober: Analisa yang dibuat Jabatan Perbendaharaan atas arahan Umno BN mengesahkan anggaran kos yang dirangka Pakatan Rakyat dalam Belanjawan 2013 bagi membiayai program ekonominya adalah tepat.

" Hampir semua angka yang di perturunakan oleh Pakatan Rakyat adalah amat bersesuaian dan tepat dengan analisa yang dibuat oleh mereka " kata Rafizi. Di bawah di perbandingkan anggaran belanjawan antara PR, Anggaran Perbedaharaan dan Kerajaan ( BN )

PROGRAM PAKATAN RAKYAT
 ANGGARAN PR (RM bilion)
ANGGARAN   PERBENDAHARAAN[2] (RM bilion)
ANGGARAN BN TERDAHULU[3]
Menghapuskan tol
6.0
6.0
50.0
Kos menyediakan pendidikan percuma
4.0
5.0


18.5
Kos menghapuskan hutang PTPTN
2.0
Tidak diperincikan, tetapi RM30b boleh dibayar dalam tempoh 20 tahun pada kos RM2b setahun
Pelarasan gaji kakitangan awam untuk melaksanakan gaji minima RM1,100

2.0

4.4
Tidak dinyatakan
Caruman Wanita Nasional 3.0 Tidak dibantah,
 maknanya bersetuju
Tidak dinyatakan
Bonus Warga Emas 3.0 Tidak dibantah, 
maknanya bersetuju
Tidak dinyatakan
Kenaikan royalti 20% kepada negeri-negeri pengeluar minyak
12.5

Tidak dibantah, 
maknanya bersetuju

12.5
Pengurangan duti eksais secara berperingkat untuk menurunkan harga kereta
2.0


Tidak dibantah, 
maknanya bersetuju

8.0

 Paparan di atas, jelas menunjukkan kepada kita bagaimana kepimpinan PR memperlihatkan mereka " berjiwa rakyat " kita ambil contoh bonus Warga Emas dan Caruman Wanita Nasional, yang ini memang tidak pernah terlintas di fikiran kepimpinan UMNO. Jabatan Perbendaharaan tidak membantah malahan " diam " tu bersetuju le.

Kalau diperhatikan bagaimana Tol boleh dihapuskan hanya memerlukan sejumlan 6B - angka ini pula sama dengan perbendaharaan, tidak seperti UMNO jumlah nya cukup jauh iaitu 50B. Untuk Pendidikan Percuma dan pelarasan gaji kakitangan awam sikit berbeza antara keduanya tapi keranaan BN tidak mampu menyediakan sebarang peruntukan.

Bagi peruntukan untuk pengurangan duti eksais kereta secara berperingkat pula, Rafizi berkata, Pakatan memerlukan RM2 bilion setahun dan jumlah itu turut dipersetujui Perbendaharaan, tidak seperti anggaran Umno BN sebelum ini sehingga RM8 bilion.

“Untuk menghapuskan tol, kita sediakan RM6 bilion, pendidikan percuma (RM4 bilion), hapus PTPTN (RM2 bilion), gaji minima (RM2 bilion), Caruman Wanita Nasional (RM3 bilion), bonus warga emas (RM3 bilion), royalti minyak (RM12.5 bilion), duti eksais kereta (RM2 bilion), suntikan dana perumahan (RM5 bilion) dan elaun khas perguruan RM500 sebulan (RM2.4 bilion),” katanya.

Semua yang digaris dalam bajet itu adalah menjuruskan kepada keperluan ekonomi tuan punya Negara ini iaitu rakyat. Apabila ia diisi dengan keperluan rakyat, maka moga-moga negara pun berkat. Ia menuju kepada sebuah negara yang berkat. Kerajaannya adalah kerajaan dunia, tetapi menyediakan segala yang diperlukan oleh orang yang hendak  ke akhirat.

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA