Homestay untuk di sewa

HOMESTAY UNTUK DI SEWA

Rumah Tradisional " d'Waris Inap Desa " ini sedia untuk menerima tempahan. Aras Bawah lobby, ruang rehat, bilik tidur 1, ruang makan, bilik air dan tandas 2 unit. Aras 1, bilik tidur 2 & 3 dan ruang rehat. Kadar sewaan RM200 semalam, lain-lain keperluan mengikut permintaan. Untuk tempahan hubungi 019-5783147, 019-4358117, 05-6311126 atau email ke gajahmenta@gmail.com. Lokasi di Lot 3216, Kampong Bandar Lama, Kg. Gajah.

Wednesday, November 16, 2011

SEKOLAH - AGEN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT

Minggu ini sekolah - pengurusan sekolah di tambahkan dengan lagi satu beban tugas yang tak pernah terlintas di benak hati mereka. Tak pernah terlintas sekolah akan menerima sejumlah wang yang cukup besar pada kadar RM100 setiap orang murid / pelajarnya. Jika di kalikan dengan jumlah murid / pelajar, jumlah nya akan menjadi ribuan ringgit.

Apakah sekolah kini sudah dijadikan agen kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat? Memang kita tidak menafikan melalui sekolah semuanya " amat " senang. Dari tenaga kerja sehinggalah mengenal pasti mereka yang layak untuk mendapat bantuan. Sebagai contoh bagaimana aliran bantuan untuk RMT ( Rancangan Makanan Tambahan ), PSS ( Projek Susu Sekolah ) SBT ( Skim Pinjaman Buku Teks ) dan yang terakhir ialah KWAM ( Kumpulan Wang Amanah Murid/Pelajar Miskin ).



Longgokan wang untuk diagihkah -
untuk meraih simpati pengundi

Mengapa pihak kementerian tidak menjalinkan hubungan dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat dengan kerja sama Pejabat Penghulu, Ketua Kampong untuk mendapatkan maklumat dan cukuplah pihak pengurusan sekolah menerima data dan mengagihankan peruntukan, ini kerana badan ini ( penghulu / ketua kampong ) lebih mengenali siapa yang layak untuk menerima bantuan tersebut. Semua bantuan ini adalah untuk mereka yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan.

Kaitan dengan Pemberian " one off " untuk bantuan pesekolah 2012, pihak sekolah telah pun menerima sejumlah yang di perlukan dan wang kini di " tangan " sekolah. Ibubapa pula ingin mendapatkan kewangan tersebut " secepat " yang mungkin sebagai persediaan persekolah anak-anak mereka. Andaikan satu keluarga ada 5 anak yang bersekolah ini sudah pasti keluarga ini akan menerima sejumlah RM500.

Persoalannya " Musim " persekolahan 2012 masih jauh.

Difahamkan pihak sekolah juga menerima taklimat yang berbeza-beza antara satu sama lain, ada yang berpendapat murid tahun 1 hingga tahun 5 ada pula hingga tahun 6, dan murid tahun 6 akan diberikan ketika di SM nanti. Pegawai yang menerima taklimat pun tak faham arahan sekecil itu ?

Lagi " penat " pihak sekolah untuk menghadapi musim 2012 pula " dilarang " sama sekali untuk mengedarkan borang kutipan, " tidak perlu kutipan " sehingga bulan Mac nanti. Apakah sekolah juga dilarang untuk mengadakan sebarang aktiviti? sama ada pengajaran dan pembelajaran - untuk menyediakan kertas lambaran kerja, kertas soalan. Dimana nak diambil wang untuk tujuan tersebut?

Implikasi dari " arahan " ini semua jenis aktiviti di peringkat sekolah yang melibatkan kewangan perlu di tanggohkan sehingga " PRU13 " selesai, bermakna selepas Mac baru boleh mengadakan kutipan.

Agihan " one off ", diberi sebelum persekolahan atau sebelum PRU13, kutipan untuk semua aktiviti pula perlu di buat selepas Mac 2012, apa maknanya, apakah Malaysia kini semua tindakan berteraskan kepentingan politik?

No comments:

Post a Comment


Jangan Lupa Berjuang Korbankan Masa Demi ISLAM TERCINTA